-
Telefon: + 48 696 996 410
-
Email: kontakt@muzyczny-krakow.eu
Unsound Festival 2017 – Kino Pod Baranami
W niedzielę, 8 października, rozpocznie się 15. edycja jedynego w swoim rodzaju festiwalu Unsound w Krakowie. Wbrew pesymistycznym, a nawet dystopijnym nastrojom, motywem przewodnim festiwalu w tym roku jest hasło FLOWER POWER. W Kinie Pod Baranami odbędą się projekcje filmowe, w ramach których na ekranach pojawią się muzycy, heroiniści, hackerzy, ekolodzy, buntownicy, tancerze, krótko mówiąc kontestatorzy dominujących sił w społeczeństwie.
Na początek, organizatorzy zapraszają na nocny maraton filmowy pod hasłem Jigoku All Night Flower Power Program – Drugs, Drones and Distortion. Jigoku, czyli Lovely Jon i Cherrystones to specjalizujący się w sztuce audiowizualnej duet, który tworzy niepowtarzalne, inspirujące pokazy na żywo poprzez rekonstrukcję zapomnianych materiałów filmowych. Wykorzystują fragmenty filmów i tworzą z nich coś nowego, odnajdując wśród nich często prawdziwe klejnoty i oddając hołd utraconym klasykom. Od kilku lat organizują także specjalne, nocne programy filmowe podczas festiwalu Unsound. W tym roku zajęli się tematem Flower Power i chcą otworzyć umysły swoich odbiorców, prezentując im najwspanialsze ciekawostki kontrkultury.
W pierwszą noc festiwalu na ekranie pojawią się niemal zupełnie zapomniane produkcje, które artyści znaleźli m.in. na greckich kasetach VHS. W programie znalazł się kampowy film science-fiction, japoński komiksowy kolaż animowany, psychodeliczna kombinacja niemieckiej muzyki rockowej oraz izraelskiej wyobraźni oraz barwne dzieło pioniera japońskiego eksperymentu filmowego.
W kolejnych dniach festiwalu będzie można zobaczyć filmowe opowieści o buntownikach i kontestatorach zastanej rzeczywistości. W filmie Hyperstition poświęconym teorii oraz praktyce akceleracjonizmu, reżyser Christopher Roth oraz filozof Armen Avanessian eksplorują nowe wizje przyszłości. Osią narracyjną są głosy artystów, teoretyków, filozofów i kuratorów, którzy opowiadają o przyczynach narastającego tempa globalnego kapitalizmu oraz o strategiach oporu. Wprowadzenie do filmu wygłosi Armen Avanessian.
W dokumencie The New Radical Adam Bhala Lough opowiada o dwóch kryptoanarchistach, którzy realizując swoje radykalne cele posługują się najnowszą technologią. Pierwszym bohaterem jest Cody Wilson, wynalazca drukowalnego pistoletu. Drugim – Amar Taaki, adwokat bitcoina i założyciel usługi Darkwallet, niewykrywalnego rynku peer-to-peer. Reżyser nie opowiada się po żadnej ze stron, jego film sugeruje raczej, że nowy radykalizm nie jest osobą czy ideą, ale złożonym duchem. The New Radical był nominowany do nagrody dla najlepszego dokumentu podczas tegorocznej edycji festiwalu Sundance. Muzykę do filmu napisał Clint Mansell.
Kino Pod Baranami ponownie gościć będzie włoski duet Invernomuto, który podczas zeszłorocznej edycji festiwalu Unsound prezentował swój film Negus. Tym razem artyści przedstawią document PICÓ: Un parlante de Africa en America opowiadający o kontrkulturze tanecznej, która wytworzyła się w Kolumbii bawiąc się do muzyki z soundsystemów picó. Po seansie odbędzie się spotkanie z reżyserami filmu, kolektywem Invernomuto oraz muzykiem Jimem C. Neddem. Rozmowę poprowadzi dziennikarz muzyczny oraz DJ, Philip Sherburne.
Gościem festiwalu będzie również reżyser Michał Marczak, twórca Wszystkich nieprzespanych nocy. Artysta spotka się z krakowskimi widzami po projekcji filmu Fuck for Forest, prowokacyjnego dokumentu opowiadającego o organizacji pozarządowej z Norwegii, która zbiera fundusze na ochronę środowiska, sprzedając w internecie amatorskie filmy erotyczne. Film nagrodzono m.in. na Warszawskim Festiwalu Filmowym, a talent Michała Marczaka docenili zarówno krytycy, jak i szersza publiczność. Spotkanie z reżyserem poprowadzi dziennikarz internetowego magazynu The Quietus, Luke Turner.
Wszystkie filmy prezentowane będą w oryginalnych wersjach językowych. Dodatkowo, film PICÓ: Un parlante de Africa en America będzie wyświetlany z angielskimi, a Fuck For Forest z polskimi napisami. Spotkania z twórcami odbędą się w języku angielskim.
P R O G R A M :
sobota, 7 października
23.55 JIGOKU ALL NIGHT FLOWER POWER PROGRAM:
DRUGS, DRONES AND DISTORTION, 238’
poniedziałek, 9 października
15.00 HYPERSTITION | HYPERSTITION
reż. Christopher Roth, Armen Avanessian, Niemcy 2016, 100’
Wprowadzenie: Armen Avanessian
wtorek, 10 października
15.00 THE NEW RADICAL | THE NEW RADICAL
reż. Adam Bhala Lough, USA 2017, 120’
środa, 11 października
14.45 (!) FUCK FOR FOREST | FUCK FOR FOREST
reż. Michał Marczak, Polska/Niemcy 2012, 86’
Gość: Michał Marczak, prowadzenie: Luke Turner
czwartek, 12 października
15.00 PICÓ: UN PARLANTE DE AFRICA EN AMERICA
| PICÓ: UN PARLANTE DE AFRICA EN AMERICA
reż. Invernomuto: Simone Bertuzzi i Simone Trabucchi, Włochy 2017, 60′
Goście: kolektyw Invernomuto, Jim C. Nedd, prowadzenie: Philip Sherburne
- BILETY: 15 zł
O F I L M A C H :
FUCK FOR FOREST | FUCK FOR FOREST
reż. Michał Marczak, Polska/Niemcy 2012, 86’
Warszawski Festiwal Filmowy 2012: najlepszy film dokumentalny
Sheffield International Documentary Festival 2013: wyróżnienie
Orły – Polskie Nagrody Filmowe 2013: nominacja do nagrody za najlepszy film dokumentalny
Młody Norweg Danny opuszcza swoją zamożną, konserwatywną rodzinę, aby rozpocząć nowe życie w największej metropolii wolności, Berlinie. Tam spotyka ludzi z grupy „Fuck For Forest”, którzy gromadzą pieniądze na ratowanie przyrody, sprzedając amatorskie porno w Internecie. Wszystkie filmy są własnej produkcji. Lider grupy Tommy wraz z partnerkami Leoną i Natty stworzyli organizację z nadzieją uratowania choćby małej części amazońskiej dżungli. Jednocześnie głęboko wierzą w to, że wyzwolą świat z seksualnych zahamowań.
Danny jest zachwycony: wolny seks w komunie, szczytny cel ratowania świata i wolność od burżuazyjnych wartości. Dzięki entuzjastom z całego świata „Fuck For Forest” udaje się zebrać olbrzymie fundusze. Grupa wybiera się do Amazonii, aby kupić ziemię i oddać ją Indianom za darmo. Wspólna podróż w głąb Amazonii nie jest jednak wolna od konfliktów. Ideowy i praktyczny sens przedsięwzięcia staje pod znakiem zapytania w zetknięciu z rzeczywistością Amazonii.
HYPERSTITION | HYPERSTITION
reż. Christopher Roth, Armen Avanessian, Niemcy 2016, 100’
To balansujący na granicy abstrakcji film o nieustających zmianach w myśleniu o sztuce, antropologii, designie, ekonomii, polityce, lingwistyce i matematyce. Opierając się na ontologii, socjologii i najnowszych trendach science-fiction, niemiecki reżyser Christopher Roth oraz austriacki filozof i teoretyk Armen Avanessian kwestionują pojęcie czasu, które zarówno warunkuje jak i stawia opór globalnemu kapitalizmowi.
THE NEW RADICAL | THE NEW RADICAL
reż. Adam Bhala Lough, USA 2017, 120′
Festiwal Filmowy Sundance 2017: nominacja do nagrody za najlepszy film dokumentalny
Sidewalk Film Festival 2017: Nagroda Jury za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
Dokument o pochodzących ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii nieuznających kompromisu radykałach z pokolenia millenialsów, którzy atakują znienawidzony system z pomocą niebezpiecznych technologii. Ich działania zmuszają władze na całym świecie do uczestnictwa w grze o wysokiej stawce w błyskawicznie zmieniających się okolicznościach politycznych.
PICÓ: UN PARLANTE DE AFRICA EN AMERICA
| PICÓ: UN PARLANTE DE AFRICA EN AMERICA
reż. Invernomuto: Simone Bertuzzi i Simone Trabucchi, Włochy 2017, 60′
Dokument autorstwa włoskiego duetu Invernomuto, opowiadający o kolumbijskiej muzyce granej na soundsystemach Picó. Tę buntowniczą kulturę ulicznych zabaw tanecznych stworzyli Afrykanie oraz Afro-latynosi, a jej korzenie sięgają lat 50.
Simone Bertuzzi oraz Simone Trabucchi współpracują jako duet Invernomuto od 2003 roku. Chociaż ich podstawowym narzędziem pracy jest obraz i dźwięk, Invernomuto wcielają w swoje prace elementy rzeźby, publikacji i performensu. Artyści rozwijają także swoje solowe kariery muzyczne, występując, odpowiednio, jako Palm Wine i Dracula Lewis. Żyją i pracują w Mediolanie i Vernasce.
JOGIKU ALL NIGHT FLOWER POWER PROGRAM:
DRUGS, DRONES AND DISTORTION, 238’
CHAMSIN | CHAMSIN
reż. Veit Relin, RFN 1972, 82’
Odkryty dzięki greckiemu, niszowemu wydaniu na kasecie VHS, psychodeliczny, międzykulturowy trip z izraelskiej perspektywy z kombinacją dźwięków niemieckiego zespołu Amon Düül.
FLOWERS | FLOWERS
reż. Takahiko Iimura, Japonia 1968-69, 11’
Pionier japońskiego filmu eksperymentalnego i sztuki wideo w piękny sposób opowiada o kulturze hipisów. Widzimy poruszających się performerów, których ciała zostały pomalowane przez awangardową japońską artystkę Yayoi Kusamę.
MICROSCOPIC LIQUID SUBWAY TO OBLIVION
| MICROSCOPIC LIQUID SUBWAY TO OBLIVION
reż. John W. Shadow, Bahamy 1970, 85’
W niewielkim college’u, w którym uzależnienie od heroiny osiąga rozmiary epidemii, jeden z wykładowców postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Jest przekonany, że nawracając na dobrą drogę czołowego heroinistę uratuje dobre imię szkoły.
Mityczna, niemal zupełnie zapomniana produkcja wydana w Grecji na VHS, która postawiła na głowie narrację z gatunku nastoletniego Flower Power.
SINS OF THE FLESHAPOIDS | SINS OF THE FLESHAPOIDS
reż. Mike Kuchar, USA 1966, 43’
Niskobudżetowa, kampowa opowieść science-fiction rozgrywająca się po wojnie nuklearnej. Grupą ocalałych opiekują się mechaniczni niewolnicy zwani fleshopoidami („ciałokształtnymi”), którzy nieoczekiwanie wykształcili indywidualne, skomplikowane osobowości. Kiedy jeden z nich buntuje się i zabija swoją panią, ludziom przyjdzie zmierzyć się z nadchodzącą rewoltą służących im robotów.
TADANORI YOKOO ANIMATED SHORTS
reż. Tadanori Yokoo, Japonia 1964-65, 17’
W tym eksperymentalnym kolażu artysta grafik Tadanori Yokoo z pomocą komiksowych postaci dzieli się swoimi obserwacjami na temat popkultury, pokolenia Dzieci Kwiatów ich zachodnich idoli oraz ich obsesji.
Animacje: KISS, KISS, KISS | TOKUTEN EIZOU ANTHOLOGY NO.1 | KACHI KACHI YAMA
ORGANIZATORZY:
Unsound Festival
Kino Pod Baranami
KINO POD BARANAMI
Rynek Główny 27
31-010 Kraków
12 423 07 68
www.kinopodbaranami.pl