-
Telefon: + 48 696 996 410
-
Email: kontakt@muzyczny-krakow.eu
Screen and Sound Fest. Let`s See The Music 2014
Festiwal „Screen & Sound Fest. – Let’s See The Music 2014” to międzynarodowy projekt o charakterze otwartego konkursu na wizualizację filmową utworów muzycznych wybitnych polskich kompozytorów. Projekt stanowi platformę integrującą wyobraźnię wizualną artystów ze światem muzyki symfonicznej. W tegorocznej, drugiej już edycji Festiwalu, swoje utwory udostępnili: Adan Konarski, Abel Korzeniowski, Michał Lorenc, Adam Sztaba, Piotr Moss i Janusz Bielecki. Zadaniem autorów prac konkursowych było stworzenie wizualizacji wybranej kompozycji.
Festiwal przygotował także wydarzenia towarzyszące – ich różnorodność i ciekawe formuły pozwoliły wszystkim zainteresowanym filmem, muzyką i technologią wybrać coś dla siebie. Wstęp na wszystkie imprezy dodatkowe był wolny. Godnym szczególnej uwagi przedsięwzięciem była GALERIA BEZDOMNA. To spontanicznie tworzona wystawa fotograficzna w miejscach udostępnianych na ten cel na dzień, dwa lub tydzień. Galerię Bezdomną uroczyście otworzył pierwszego Tomasz Sikora – fotograf, autor licznych plakatów filmowych i teatralnych.
Festiwal zakończyła uroczysta Gala w Kinie Kijów.Centrum. Ogłoszenie wyników konkursu, pokazy prac laureatów i tak zwana część artystyczna, która w tym przypadku nie była „częścią”, tylko wplatała się w całość. Z Galami bywa różnie, czasami są nadmiernie nadęte i z pretensjami. Często „gale udają inne gale”, albo udają całkiem co innego. W przypadku tej Gali, jej twórcy i organizatorzy stanęli na wysokości zadania. Spektakl był zorganizowany z eleganckim umiarem i dobrym smakiem. Prowadziła go w sposób perfekcyjny dziennikarka i prezenterka radia RMF Classic Pani Magdalena Miśka – Jackowska.
Ceremonii towarzyszył spektakl „Music in Motion” – multisensual performance – niespotykane połączenie muzyki, filmu, tańca i efektów wizualnych poruszające wszystkie zmysły odbiorcy. Widowisko przygotowali: Art Color Ballet, Wataha Drums oraz Visualsupport do muzyki Janusza Bieleckiego. Muszę przyznać ze spektakl urzekł nie tylko mnie, ale również zdecydowaną większość publiczności. Wszystkie elementy były precyzyjnie ze sobą zgrane i w niespotykany sposób oddziaływały na zmysły i emocje. Art Color Ballet i Wataha Drums jak zwykle popisały się „profesjonalnym perfekcjonizmem”. Visualsupport pokazał niesamowity spektakl światła i efektów wizualnych. Nie jestem szczególnym fanem takich efektów, ale w tym przypadku były doskonale wkomponowane w muzykę i taniec. Widowisko zrobiło wielkie wrażenie na publiczności z piszącym te słowa włącznie. Usłyszałem głosy, że oglądający mają uczucie lekkiego niedosytu, szczególnie jeśli chodzi o udział w spektaklu Wataha Drums. Uczucie niedosytu to znak że widowisko się podobało, z drugiej strony lepszy „niedosyt” od „przesytu”.
→ autorem zdjęć jest nicKram MULTIMEDIA
Reasumując, formuła Festiwalu sprawdziła się, myślę że z roku na rok będzie się rozwijał. Festiwal należy wspierać, jest on katalizatorem integrującym wyobraźnię wizualną artystów ze światem muzyki symfonicznej. Takie właśnie wydarzenia są motorem rozwoju sztuki. W zawiązku z tym mały apel do organizatorów wydarzenia. Wynika on z redakcyjnych przemyśleń, ale również z opinii zasłyszanych w kuluarach. W naszej opinii, oprócz nagrody głównej, powinno przyznawać się wyróżnienia. Są prace, które na to zasługiwały a Festiwal będzie się rozwijał i będzie ich coraz więcej.
Muzyczny Kraków Festiwal przespał …. oprócz informacji o wydarzeniu z dnia 29 lipca i informacji z 21 października, nie napisaliśmy nic. „Mea culpa”, w następnej edycji obiecujemy relacje i materiał fotograficzny z konkursu i z imprez towarzyszących.
Wyniki Konkursu
Jury w składzie: Zygmunt Konieczny (ceniony kompozytor muzyki filmowej i teatralnej), Marcin Koszałka (operator i reżyser filmowy), Jerzy Kucia (profesor krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych), oraz Mikołaj Valencia (specjalista efektów wizualnych) przyznało nagrody w trzech festiwalowych kategoriach: Film, Animacja, Super Kreator.
Zwycięzcy otrzymali nagrody w postaci statuetek z rąk kompozytorów, których utwory stanowiły kanwę tegorocznych wizualizacji konkursowych. Nagrodzeni otrzymali także nagrody finansowe w wysokości 10.000 złotych każdy.
Do udziału w konkursie zarejestrowało się ponad 200 uczestników zarówno z Polski jak i z zagranicy, którzy nadesłali ponad 100 filmów. Jury wskazało po 5 wizualizacji do każdej z konkursowych kategorii: Animacja, Film, Super Kreator, spośród nominowanych filmów wybrano zwycięskie prace:
FILM
Otto Andersson „Red Ribbon”, do utworu Abla Korzeniowskiego – Song For Little Sparrow
ANIMACJA
Daniel Zagórski „Song”, do utworu Abla Korzeniowskiego – Song For Little Sparrow
SUPER KREATOR
Aleksandra Idzikowska „Godzilla”, do utworu Piotra Mossa – Drzewo z krukami
W tym roku po raz pierwszy także widzowie mogli wybrać swojego faworyta spośród wszystkich nominowanych wizualizacji. Głosowanie odbywało się na stronie www.screenandsound.pl. Nagrodę w postaci statuetki, 10.000 złotych oraz specjalnej nagrody (nowoczesnego iPada) ufundowanego przez Prezydenta Miasta Krakowa Profesora Jacka Majchrowskiego otrzymał: Piotr Zacheja za film Le carrousel des émotions, do utworu Janusza Bieleckiego – Symfonia Zmysłów.