Ruszyły próby spektaklu „3SIOSTRY” w reżyserii Luka Percevala

30 listopada 2020 roku w TR Warszawa/Marszałkowska 8 rozpoczęły się próby do spektaklu „3SIÓSTRY” w reżyserii Luka Percevala. Spektakl jest koprodukcją TR Warszawa i Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Belgijski reżyser, jeden z najważniejszych współczesnych twórców teatru, realizuje swój spektakl pierwszy raz w Polsce, w ramach linii międzynarodowej TR Warszawa. Oparte na motywach dramatu Antona Czechowa „3SIOSTRY” to portret starzejącej się Europy, która nie chce się poddać upływowi czasu. Tytułowe bohaterki tęsknią nie za Moskwą, ale za utraconą bezpowrotnie przeszłością.

PROCES PRACY NAD SPEKTAKLEM

Próby odbywają się od listopada 2020 roku do kwietnia 2021 roku w siedzibie TR Warszawa oraz w  maju 2021 roku w Narodowym Starym Teatrze. Od 8 grudnia br. reżyser Luk Perceval prowadzi zajęcia jogi na sali warsztatowej TR Warszawa/Marszałkowska 8, które są transmitowane na stronie: https://www.crowdcast.io/lukperceval i dostępne dla publiczności. Zajęcia są częścią przygotowania aktorskiego do spektaklu. Warszawska premiera spektaklu ma odbyć się 16 kwietnia 2021 roku na scenie TR Warszawa/ATM Studio, krakowska premiera przedstawienia zaplanowana jest na 15 maja 2021 roku na Dużej Scenie Narodowego Starego Teatru.

TWÓRCY I TWÓRCZYNIE

Autorem adaptacji jest reżyser Luk Perceval, scenografię tworzy Philip Bussmann, kostiumy Annelies Vanlaere, za światła odpowiada Mark Van Denesse, za muzykę Karol Nepelski, za tłumaczenie scenariusza Karolina Bikont; spektakl współtworzy także Roman Pawłowski (współpraca dramaturgiczna). Asystentami reżysera są Alek Niemiro i Aleksandra Śliwińska, asystentem literackim – Jacek Telenga, zaś kierowniczką produkcji jest Karolina Pająk-Sieczkowska. Spektakl współtworzą aktorki i aktorzy TR Warszawa oraz Narodowego Starego Teatru: Jacek Beler, Zygmunt Józefczak, Natalia Kalita, Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Jacek Romanowski, Małgorzata Zawadzka, Mirosław Zbrojewicz, a także Oksana Czerkaszyna.

O SPEKTAKLU

Podróż do Moskwy przestała być problemem, od kiedy do stolicy Rosji można polecieć za 99 euro. Dzisiaj córki generała Prozorowa, bohaterki dramatu Czechowa nie tęsknią już za Moskwą, ale za minionym czasem młodości. Tanie linie nie kursują w tym kierunku, można się tam dostać jedynie na pokładzie własnej, zawodnej pamięci.

W wizji Luka Percevala „Trzy siostry” to portret starzejącej się Europy, która nie chce się poddać upływowi czasu. Rutynę codziennego życia tytułowych bohaterek przerywa próba przywołania wydarzeń z przeszłości. W metaforycznym domu opieki starzejąca się Europa konfrontuje się z nową energią imigrantów. Co wynika z tego spotkania? Jakie są polityczne i społeczne konsekwencje starzenia się całych społeczeństw? Jak radzimy sobie ze starością, utratą pamięci, idealizowaną przeszłością?

Temat przemijania, charakterystyczny dla dramaturgii Czechowa, nigdy nie był tak aktualny, jak dzisiaj, kiedy wali się stary porządek świata, a nowy jeszcze się nie wykształcił. Pandemia dodała do problematyki starzenia się i przemijania jeszcze jeden aspekt: izolację osób starszych. Siostry Prozorow są rozbitkami czasu, zamkniętymi na wyspie pamięci. Żyją przeszłością, niezdolne do konfrontacji z teraźniejszością. Czego się boją główne bohaterki i za czym tęsknią? Czego my sami się boimy i za czym tęsknimy?

Luk Perceval – flamandzki aktor i reżyser, absolwent Koninklijk Vlaams Conservatorium w Antwerpii. Po zakończeniu studiów rozpoczął pracę jako aktor w zespole Koninklijke Nederlandse Schouwburg (KNS). W 1984 roku wraz z Guyem Joostenem założył Blauwe Maandag Compagnie (BMC) w Gent. W 1998 roku został dyrektorem artystycznym teatru Het Toneelhuis, który powstał z połączenia zespołów BMC z Gentu i KNS z Antwerpi.
Od 2005 reżyserował głównie w Niemczech: najpierw jako reżyser rezydent w berlińskim Schaubühne am Lehniner Platz, potem jako główny reżyser Thalia Theater w Hamburgu (2009-2014). Od 2019 jest artystą rezydentem NT Gent. Do jego najważniejszych inscenizacji należą: „SCHLACHTEN!” (Schauspiel Hamburg), „Wiśniowy sad” (Schauspielhaus Hannover 2001), „Traum im Herbst” (Münchner Kammerspiele 2001), „Das kalte Kind” (Schaubühne Berlin 2002), „Otello” (Münchner Kammerspiele 2003), „Tristan i Izolda” (Staatsoper Stuttgart 2004). Jego najnowsze produkcje to m.in. „Zola Maraton” (Ruhrtriennale, Thalia Theater, Hamburg 2017), „Romeo i Julia” (BDT, Petersburg 2018), trylogia „The Sorrows of Belgium” (NT Gent, 2019). W Polsce spektakle Luka Percevala prezentowane były gościnnie na międzynarodowych festiwalach w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu. Do tej pory publiczność w Polsce miała okazję zobaczyć 6 jego przedstawień: „Wujaszka Wanię” (podczas 3. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog, Wrocław 2005), „Andromachę” (podczas festiwalu Baz@rt, Kraków 2005), „Śmierć komiwojażera” (podczas 17. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT 2007), „Penthesileę” (prezentowany gościnnie w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy, 2008), „The Truth about the Kennedys” (podczas Malta Festival Poznań 2010) i „Hamleta” (podczas 16. Festiwalu Szekspirowskiego, Gdańsk 2012). We wrześniu 2020 roku Luk Perceval otrzymał nagrodę HEDDAPRISEN 2020 za adaptację i reżyserię „Trylogii” w Norweskim Teatrze Narodowym w Oslo. Oprócz nagrody HEDDAPRISEN 2020 za adaptację i reżyserię „Trylogii” dla Luka Percevala, za rolę w „Trylogii” Gjertrud Jynge otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki oraz specjalną nagrodę przyznawaną przez krytyków teatralnych. Spektakl „Trylogia” otrzymał także nagrodę za najlepszą scenografię (wyróżnienie dla Annette Kurz i Ilse Vandenbusche).





Magda Woch
Magda Woch

Absolwentka Otwartego Studium Fotografii na Politechnice Krakowskiej. Fotografia, muzyka i joga to jej największe pasję. Szczególnie bliska jest jej fotografia koncertowa, gdzie można uchwycić emocje artysty i publiczności. Zdobywczyni I miejsca w konkursie Grand Press Photo 2021, w kategorii: reportaż, życie codzienne. Miłośniczka literatury i czarnej kawy. Mama cudownej córki.

Artykuły: 36
Skip to content