Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. Eugenii Umińskiej

Kraków stolicą polskich skrzypków. III Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. Eugenii Umińskiej

Spośród polskich miast, miano stolicy skrzypków kojarzone jest przeważnie z Poznaniem, gdzie raz na pięć lat odbywa się najstarszy konkurs skrzypcowy na świecie, ten poświęcony Henrykowi Wieniawskiemu. Choć pozycja Poznania w tej kwestii pozostanie bezsporna, to w dniach 4-7 listopada właśnie Kraków przejmie rolę wiolinistycznego centrum kraju. Wszystko za sprawą odbywającej się w tych dniach trzeciej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Eugenii Umińskiej.

źródło: Wikimedia Commons (1937)
źródło: Wikimedia Commons (1937)

W szranki stanie 23 skrzypków z całej Polski, którzy w trzech etapach będą zmagać się z repertuarem bardzo zróżnicowanym, od kaprysów solo w pierwszej rundzie po wykonanie całego koncertu skrzypcowego w finale. Jury Konkursu, złożone z wybitnych profesorów i muzyków, będzie obradować pod przewodnictwem prof. Wiesława Kwaśnego, wykładowcy Krakowskiej Akademii Muzycznej, koncertmistrza Filharmonii, a ponadto wychowanka prof. Umińskiej, co dla idei Konkursu, jaką jest złożenie hołdu wielkiej skrzypaczce, wydaje się być kluczowe. Warto pamiętać, jak ważną postacią życia muzycznego nie tylko w Polsce, ale też zagranicą była Eugenia Umińska. Pod jej pedagogicznym okiem kształcił się kwiat polskiej wiolinistyki z Kają Danczowską, Karolem Teutschem czy Jadwigą Kaliszewską na czele. Choć sama urodziła się i studiowała w Warszawie w klasie Józefa Jarzębskiego (potem u George’a Enescu w Paryżu), to swą misję pedagogiczną pełniła w Krakowie, będąc w latach 1964-1966 rektorem Akademii Muzycznej. Wspominając prof. Umińską nie można pominąć jej wkładu w popularyzację muzyki polskiej, szczególnie Karola Szymanowskiego. Jej związek z kompozytorem ma również odniesienie w programie konkursowym, bowiem w drugim etapu uczestnicy obowiązkowo muszą się zmierzyć z jednym z Mitów, które nota bene prof. Umińska zwykła grywać z „Karolkiem”, współtworząc niejako wzór skrzypcowego stylu wykonawczego utworów kompozytora.

Warto przyjść do Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, aby posłuchać przesłuchań konkursowych. Dla miłośników muzyki jest to świetna okazja, by zapoznać się z repertuarem skrzypcowym i być może zakochać się w skrzypcach – „najdoskonalszym tworze ludzkim” jak zwykł mawiać prof. Tadeusz Wroński. Dla koneserów wiolinistyki będzie to okazja do przyjrzenia się sytuacji polskiej sceny skrzypcowej i skonfrontowania różnych wizji artystycznych „żelaznego repertuaru”. Pamiętajmy, że to właśnie w tych instrumentalistach tkwi nadzieja polskich (i oby nie tylko) filharmonii i sal koncertowych.

Więcej informacji o przesłuchaniach i Konkursie:


Damian Kułakowski
Damian Kułakowski

Damian Kułakowski - dziennikarz, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec. Laureat XXXVI Olimpiady Artystycznej w sekcji historii muzyki (2012). Działalność publicystyczną prowadzi od wielu lat, pisząc na łamach Młodzieżowej Gazety Muzycznej. Teksty były publikowane w dodatku do Gazety Wyborczej oraz Beethoven Magazine. Na koncie ma wywiady z artystami takimi jak maestro Krzysztof Penderecki, Julian Rachlin, Janusz Wawrowski, Amandine Beyer. Jego pasją jest kolekcjonowanie płyt a także gra na altówce we wszelkich formacjach kameralnych.

Artykuły: 20
Skip to content