Koncerty w duchu wielkopostnym – 10 i 13 kwietnia 2022, Filharmonia Krakowska

W niedzielę 10 kwietnia 2022 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej przy ulicy Zwierzynieckiej wykonane zostanie jedno z najpiękniejszych dzieł w historii muzyki powstałych na okres Wielkiego Postu – Pasja wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha. Do udziału w wykonaniu tego nadzwyczajnego dzieła przystąpi Capella Cracoviensis, chór mieszany oraz chór chłopięcy Filharmonii Krakowskiej wraz z grupą solistów, między innymi tenorem Juanem Sancho oraz basami – Markiem Opaską i Jackiem Ozimkowskim. Całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus.


Koncert zorganizowany jest w ramach powołanej przez Filharmonię Krakowską platformy wspólnych z innymi instytucjami kultury działań muzycznych, nazwanej podczas jej inauguracji „Muzyczne Mosty”. Sygnatura ta jest obecnie szeroko rozpoznawana, szczególnie jeśli chodzi o koncerty organizowane przez Filharmonię Krakowską przy wydatnym udziale Capelli Cracoviensis, Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, a także instytucji spoza Małopolski oraz granic kraju – jak miało to miejsce w przypadku orkiestr z Żyliny i Ostrawy, które przybyły do Krakowa na drugą edycję Festiwalu Szymanowski / Polska / Świat.


Pasja wg św. Mateusza
Johanna Sebastiana Bacha wykonana została po raz pierwszy najprawdopodobniej w Wielki Piątek 15 kwietnia 1729 r. w kościele św. Tomasza w Lipsku, choć przez niektórych znawców przedmiotu sugerowana jest także inna data pierwszej autorskiej prezentacji dzieła, czyli Wielki Piątek 11 kwietnia 1727 roku, dwa lata wcześniej niż przypuszczano. „W gruncie rzeczy Pasja (…) ze względu na ogromne rozmiary i wymagania wykonawcze, mistrzostwo kompozytorskie oraz potężny ładunek wyrazowy pozostawiła daleko w tyle wszystko, co było przyjęte w ówczesnej twórczości religijnej.

Bach w swoim dziele zawarł cały repertuar form uprawianych w muzyce baroku – zarówno religijnych, jak i świeckich” (Agata Adamczyk). Trudno zatem uwierzyć, że tak genialne wyrazowo i formalnie dzieło stosunkowo szybko zostało zapomniane. Dopiero dzięki odkryciu go przez Felixa Mendelssohna i zaprezentowaniu w Berlinie w 1829 roku wprawiło publiczność w zachwyt i doczekało się należnej atencji. „Fenomen Pasji według św. Mateusza zrodził się na gruncie przebogatych doświadczeń Bacha jako kompozytora kantat kościelnych, które stanowią najpełniejsze świadectwo nierozerwalnej więzi intelektu artystycznego twórcy z jego głęboką religijnością” (Piotr Rostwo-Suski), wybór dzieła na otwarcie kontemplacji Wielkiego Tygodnia jest więc decyzją nie tylko niezwykle trafną, ale i religijnie głęboką.

W Wielkim Tygodniu odbędzie się jeszcze jeden koncert wielkopostny – w środę 13 kwietnia 2022 roku o godz. 19.00 w Kościele pw. świętego Marcina przy ulicy Grodzkiej 58 wykonane zostaną plankty polskie i dawne śpiewy pasyjne. Wystąpi Zespół Wokalny Filharmoników Krakowskich przygotowany przez Piotra Piwko oraz Justyna Grabowska grająca na wirginale i portatywie, Aleksandra Kauf-Tyrała grająca na suce biłgorajskiej oraz Maria Klich – wirtuozka liry korbowej.

NewsRoom
NewsRoom

Newsy redakcji Muzycznego Krakowa. Nadsyłane przez organizatorów, informacje i komunikaty prasowe. Czasami newsy "wygrzebane" w przestrzeni internetowej lub nadesłane przez czytelników. Naszym (nieobiektywnym) zdaniem warte publikacji.

Artykuły: 1535
Skip to content