II Krakowski Festiwal Akordeonowy

5 dni, 8 koncertów, 3 cykle warsztatów i wiele innych niezapomnianych wydarzeń! II Krakowski Festiwal Akordeonowy oficjalnie zakończony! Podczas festiwalu do Krakowa zawitali czołowi polscy akordeoniści, a wraz z nimi swoje niezwykłe kompozycje prezentowali także muzycy ze Słowacji, Ukrainy i Norwegii! Muzyka akordeonowa rozbrzmiewała w krakowskim klubach, Małopolskim Ogrodzie Sztuki i Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu.

„Ludzie nie do końca zdają sobie sprawę jaki potencjał i jaką moc ma w sobie ten instrument”- mówi Dyrektor Festiwalu Bożena Boba-Dyga –„ Akordeoniści to nie tylko grajkowie, których możemy spotkać na ulicy, w tramwajach czy na Krakowskim Rynku.” Ten instrument, którego walory doceniają światowej sławy twórcy, tak, jak chociaż by Yann Tiersen, znany przede wszystkim z kompozycji do filmu „Amelia”, głęboko zakorzeniony jest w naszej tradycji – tradycji Galicyjskiej.

Pierwszego dnia w Auli PSM II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie mogliśmy usłyszeć kompozycje zupełnie nowe, specjalnie skomponowane i zapisane na koncert prawykonań kameralnych utworów akordeonowych przez polskich kompozytorów młodego pokolenia ( Bożena Boba-Dyga, Maciej Jabłoński, Michał Papara oraz Maciej Zimka). Z wielkim uznaniem spotkała się partytura graficzna „Rozmowa”, utwór, który został stworzony w obecności słuchaczy. Specjalnym gościem tego koncertu była światowej sławy sopranistka – Pani Olga Szwajgier, która ku zaskoczeniu widowni nie zaśpiewała tego wieczoru, lecz powiedziała wiersz, specjalnie dedykowany otwarciu II edycji KFA.

W drugim dniu festiwalu na deskach klubu Alchemia na krakowskim Kazimierzu rozbrzmiały głosy i akordeony w niezwykłym dialogu Polsko- Ukraińskim. Występowali Quasi Una Fantasia z Krakowa oraz Duet Dialogi z Iwano-Frakniwska. Artyści – Nadija Yevenko, Vitalij Bohak (Duet Dialogi) i Quasi Una Fantasia- udowodnili, że muzyka nie zna granic i stanowi niezwykłą płaszczyznę porozumienia. Tego samego wieczoru w Klubie Alechemia odbył się również wernisaż fotografii „Muzyka szkiełkiem i okiem” autorstwa Krzysztofa Pingwina Jamrozika.

Trzeci dzień festiwalu w Kinoteatrze Wrzos należał do Wiesława Ochwata – absolwenta Krakowskiej Akademii Muzycznej, który w swoim recitalu solowym „Akordeon- Artysta. Układ zamknięty” bez dwóch zdań oczarował publikę. W układzie Akordeon-Artysta zaprezentował kompozycje współczesne, oryginalne, niespodziewane.

Czwartego dnia Festiwal przeniosł się do Nowego Sącza na teren Miasteczka Galicyjskiego i Sądeckiego Parku Etnograficznego. Muzyka akordeonowa rozbrzmiewała tutaj w zabytkowych kościołach i cerkwiach. Niezwykły klimat przestrzeni i wyjątkowy repertuar pozwoliły nam odbyć niesamowitą podróż od klasyki do współczesności. Tam też w trakcie koncertów Duo Accosphere (Alena Budzinakova (Słowacja), Grzegorz Palus), Duet Dialogi (Ukraina) i Mysterious Duo (Paweł Janas, Maciej Frąckiewicz), mogliśmy wsłuchać się w ducha dawnej Galicji, uświadamiając sobie równocześnie, jaki potencjał ma muzyka akordeonowa w współczesnych aranżacjach.

Podczas Koncertu Finałowego w Małopolskim Ogrodzie Sztuki zagrali The Kuraybers z Norwegii i Bester Quartet. Nie obyło się bez bisów. II edycji Krakowskiego Festiwalu towarzyszyły także liczne warsztaty i prelekcje, które również spotkały się z zainteresowaniem nawet najmłodszych melomanów. Do tego przeprowadzono konkurs na spot II KFA, którego emisja nastąpiła w trakcie Koncertu Finałowego. Laureatami konkursu są Grzegorz Szpila i Marek Kolanko z Pracowni Projektowej KOLORAMA a także Marta Nawrot – studentka krakowskiej ASP. Pięknie zawrzało w sercach i na mapie kulturalnej małopolski. Pierwszej edycji Festiwalu towarzyszyło motto „Akordeony poezji pełne”, II edycja okrzyknięta powinna być zatem hasłem „Galicja akordeonów pełna”. Fundacja ART FORUM już planuje kolejną edycję KFA, miejmy nadzieję, że spotka się ona z tak dużym zainteresowaniem i uznaniem jak tegoroczna. Zanim ta jednak nastąpi przed nami w ramach II edycji Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego międzynarodowy konkurs kompozytorski „Fis-Art-Pittura” realizowany przy wsparciu Konsulatu Generalnego Republiki Federalnej Niemiec w Krakowie.

♦ Muzyczny Kraków był patronem medialnym II Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Festiwal był świętem muzyki i przypomniał nam że słuchać należy nie tylko muzyki bardzo poważnej czy rokowej. Akordeon to instrument o bardzo dużym potencjale … i wspaniałej historii. Festiwal był świętem radości jaką daje muzyka – u tych którzy ją wykonują i tych którzy jej słuchają.

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora. | Dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.
Andrzej Wodziński
Andrzej Wodziński

Redaktor naczelny serwisu. Autor nie ma wykształcenia muzycznego i jakichkolwiek kwalifikacji do bycia krytykiem muzycznym. Publikowane teksty są „nieobiektywnie emocjonalne”. Słucha muzyki każdej (z małymi, nieobiektywnymi wyjątkami). Muzyka towarzyszy mu (w różnych formach i przejawach) przez całe życie i czyni go piękniejszym. Informacje dodatkowe: autor, jeśli nie słucha muzyki to ogląda filmy ... Każdą wolną chwilę stara się (z różnym skutkiem) spędzać w górach. Wegetarianin i cyklista.

Artykuły: 549
Skip to content