„Bona Sforza” – premiera opery w koprodukcji Opery Krakowskiej i Teatro Petruzzelli w Bari

Bona Sforza” to muzyczna opowieść o życiu Bony d’Aragona, Królowej Polski oraz Wielkiej Księżnej Litewskiej. Współczesna, dwuaktowa opera jest efektem międzynarodowej współpracy kulturalnej pomiędzy regionami Małopolska i Apulia.

Twórcy spektaklu pokażą trzy różne etapy życia polsko-włoskiej władczyni. Wpierw – jako młodej, pełnej życia dziewczyny, która odkrywając świat kultury i sztuki, przygotowuje się do roli królowej. Następnie Bona jest już dojrzałą kobietą – żoną Zygmunta Starego oraz matką następcy tronu Zygmunta II Augusta. Pomimo uzyskania bardzo silnej pozycji politycznej oraz zgromadzenia sporego majątku jest niepewna i zagubiona w zetknięciu z zupełnie inną, obcą jej kulturą. Na końcu odbiorcy są świadkami schyłku życia królowej: wzgardzona, zniszczona i zdradzona kobieta wraca do Bari, gdzie prawdopodobnie została otruta. Tragiczny koniec Bony bez wątpienia pokazuje, jak skomplikowaną i kontrowersyjną postacią była: przez zwolenników ceniona za mądrość i zaradność, wrogowie zaś zarzucali jej zuchwałość, żądzę władzy i despotyzm.

Opera z muzyką Zygmunta Krauze oraz słowami Vincenzo de Vivo jest próbą przedstawienia niejednoznaczności postaci Bony – zarówno jako kobiety przepełnionej troskami dnia codziennego, jak i królowej, która swoje plany i marzenia poświęca w imię wyższych celów.

Spektakl „Bona Sforza” w reżyserii Michała Znanieckiego jest międzynarodową koprodukcją Opery Krakowskiej oraz Teatro Petruzzelli w Bari. Premiera spektaklu odbyła się w siedzibie Opery Krakowskiej 9 listopada 2024 roku o godz. 18:30. Produkcja została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

TWÓRCY I REALIZATORZY PROJEKTU

muzyka | Zygmunt Krauze

libretto | Vincenzo de Vivo

kierownictwo muzyczne | Piotr Sułkowski

reżyseria (dramaturgia i inscenizacja) | Michał Znaniecki scenografia | Luigi Scoglio

kostiumy | Małgorzata Słoniowska

choreografia | Inga Pilechowska

projekcje | Karolina Jacewicz

reżyseria światła | Dawid Karolak

przygotowanie chóru | Andrzej Korzeniowski, Joanna Wójtowicz asystent reżysera | Mateusz Makselon, Anna Popiel, Przemysław Ostrowski asystent kierownika muzycznego | Szymon Naściszewski inspicjent | Agnieszka Sztencel, Justyna Jarocka-Lejzak

OBSADA

Bona, Królowa Wdowa | Magdalena Barylak/Karin Wiktor-Kałucka Bona, Królowa | Agnieszka Kuk/Edyta Piasecka

Bona, Księżniczka | Zuzanna Caban/Paula Maciołek

Izabela | Wanda Franek/Olga Maroszek

Zygmunt I | Wołodymyr Pańkiw/Adam Szerszeń

Ettore Pignatelli | Sebastian Marszałowicz/Wołodymyr Pańkiw Zygmunt Il August | Jarosław Bielecki/Adam Sobierajski

Gian Lorenzo Pappacoda | Janusz Dębowski/Adam Sobierajski Crisostomo Colonna | Jakub Borowczyk/Jakub Foltak przedstawiciel Sejmu | Jakub Borowczyk/ Jakub Foltak

Marina d’Arcamone | Martyna Dwojak/Maryana Berezyak

mały Zygmunt August | Gabriel Golik, Adam Chudzio

Źródło informacji: materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, żadne naruszenia praw autorskich nie są zamierzone. W takim przypadku prosimy o kontakt – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

NewsRoom
NewsRoom

Newsy redakcji Muzycznego Krakowa. Nadsyłane przez organizatorów, informacje i komunikaty prasowe. Czasami newsy "wygrzebane" w przestrzeni internetowej lub nadesłane przez czytelników. Naszym (nieobiektywnym) zdaniem warte publikacji.

Artykuły: 1529
Skip to content