fotogaleria recenzje 15 maja 2019

Wiosenny Festiwal Organowy – koncert Christiana Zierenberga

12 maja 2019 roku w Bazylice Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie zagrał niemiecki wirtuoz organów Christian Zierenberg. Koncert zaingurował Wiosenny Festiwal Organowy w Krakowie.

Christian Zierenberg studiował muzykę kościelną w Hanowerze i Essen, m. in. u Gerda Zachera. Studia kontynuował w Holandii pod kierunkiem Pieta Kee, w Wiedniu u Michaela Radulescu i w Niemczech u Haralda Vogla. Od 1994 jest kantorem okręgowym w Rotenburgu nad Fuldą. Szczególnymi obszarami jego muzycznych zainteresowań jest dawna i współczesna muzyka organowa. Był prawykonawcą licznych kompozycji Jörgena Hercheta. Jest autorem kompozycji organowych i fortepianowych. Za utwór zatytułowany Epitaph został w roku 2004 nagrodzony wyróżnieniem Kurhessische Medienverband. Jako klawesynista współpracuje z Göttinger Barockorchester. Jest ponadto uznanym kameralistą, zarówno organistą, jak też klawesynistą.

Wirtuozerii Christiana Zierenberga nie podejmuję się opisywać. Najlepiej oddawała to atmosfera na koncercie. Publiczność wyraźnie zasłuchana w muzykę i bardzo skupiona. Organy w połączeniu z miejscem jakim jest świątynia, tworzą miejsce do niepowtarzalnych gdzie indziej doznań duchowych.

Jestem stałym gościem tego Festiwalu i zauważyłem, że dorobił się stałej i wiernej publiczności. Bazylika wypełniona była osobami, które nie znalazły się tam przypadkiem. To – tak jak ja, miłośnicy muzyki organowej, których z roku na rok przybywa.

Dzieje się tak dzięki iście benedyktyńskiej i wieloletniej pracy pana dr hab. Marka Stefańskiego i Fundacji Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE. Dzięki takim ludziom kulturalna mapa Krakowa nabiera wartości i kolorytu, chociaż jej bohaterowie zwykle pozostają w cieniu.


Korzystając z okazji, Muzyczny Kraków zadał kilka pytań panu Markowi Stefańskiemu:

Muzyczny Kraków: To już dzisiąta edycja wiosennych spotkań z muzyką organową. Co nowego w tym roku?

Marek Stefański: W bieżącym roku ponownie gościmy wyłącznie zagranicznych wirtuozów organów. Poza Christianem Zierenbergiem z Niemiec, który pięknymi interpretacjami dzieł Bacha, Weckmanna, Messiaena i Regera zainaugurował tegoroczny cykl koncertów, żaden z zaproszonych artystów nie występował dotychczas w Krakowie. Ponadto po raz pierwszy zabrzmi w programie naszego festiwalu współczesna włoska i hiszpańska muzyka organowa, w tym powstała na Majorce. Tam również, jak się okazuje, grają na organach i tworzą utwory na ten instrument. Jako novum traktuję także fakt, iż w tym roku udało się w sposób prawie kompletny, jak nigdy dotychczas, przygotować do koncertów organy bazyliki Jezuitów, które w znakomitej akustyce świątyni ukazuję się pełnią swoich różnorodnych i bogatych możliwości brzmieniowych.

Muzyczny Kraków: W wywiadzie przeprowadzonym z Panem w ubiegłym roku, pytając o organy w Bazylice Jezuitów, opisałem ich brzmienie jako “cudowne, wspaniałe i fantastyczne. W tym roku instrument brzmi jeszcze piękniej, co jest tego powodem?

Marek Stefański: Tak jak powiedziałem, a Pan Redaktor słusznie zauważył, jezuickie organy brzmią w tym roku wielce satysfakcjonująco. Uruchomiono niedziałające od dłuższego czasu kilka głosów oraz dokonano korekty stroju instrumentu, i to nie tylko tzw. głosów językowych o charakterystycznym solowym brzmieniu, lecz także fletowych i pryncypałowych, tworzących podstawę brzmienia instrumentu. Stąd tak słyszalna różnica jakości brzmienia organów względem na przykład ubiegłego roku.

Muzyczny Kraków: Z roku na rok na koncerty do Bazyliki Jezuitów przychodzi coraz więcej osób. Myślę, że Festiwal ma już swoich stałych słuchaczy, czy potwierdzi Pan moje obserwacje?

Marek Stefański: Jestem usatysfakcjonowany tegoroczną frekwencją. Wśród słuchaczy koncertów dostrzegam zarówno krakowskich sympatyków muzyki organowej, jak również gości zagranicznych, którzy o tej porze roku są już licznie obecni w Krakowie. Cieszy obecność młodzieży, co daje optymistyczną perspektywę dla przyszłości muzyki organowej w kulturowej przestrzeni. Serdecznie zapraszam na koncerty do bazyliki Jezuitów w Krakowie, gdzie muzyka organowa najwyższej próby twórczej i wykonawczej zyskuje pełnię swojego artystycznego wyrazu.


Kolejne koncerty Festiwalu:

niedziela 19 V 2019 / 19:00
Diego Cannizzaro (Włochy)

niedziela 26 V 2019 / 19:00
Karstein Askeland (Norwegia)

niedziela 02 VI 2019 / 19:00
Bartomeu Manresa Servera (Hiszpania)

Poniżej, kilka zdjęć z koncertu:

Foto © Andrzej Wodziński – Muzyczny Kraków

podobne publikacje