film 26 września 2019

UNSOUND FESTIVAL 2019: Solidarity – Kino Pod Baranami

Unsound Festival to unikalne wydarzenie artystyczne, przyciągające do Krakowa prowokujących muzyków, filmowców i artystów wizualnych. Wraz z organizatorami zapraszamy na pokazy intrygujących produkcji filmowych, których twórcy przyglądają się najbardziej aktualnym problemom współczesnego świata.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu jest hasło SOLIDARITY – wieloznaczna i niezwykle szeroka kategoria, której dokładne znaczenie zmienia się w zależności od kontekstu i położenia geograficznego.

Szczególne znaczenie hasło SOLIDARITY ma w Polsce, gdzie kojarzone jest z walką o lepsze jutro i wspólnotowością. Na kobiecej historii ruchu solidarnościowego skupia się film Solidarność według kobiet Piotra Śliwowskiego i Marty Dzido. Praca licznych działaczek często nie pasowała do oficjalnych narracji, przez co spychana była na margines i dopiero po latach jest stopniowo odzyskiwana dla publicznej świadomości. Lat minionych dotyczy także Symfonia Fabryki Ursus Jaśminy Wójcik. To podsumowanie pięcioletniej pracy artystki ze społecznością byłych pracowników fabryki Ursus, którzy nie tylko opowiadają o dawnych zajęciach, ale również demonstrują niezwykłą pamięć ciała odtwarzając gesty, czynności i dźwięki związane z wykonywaną przez lata pracą. Współczesną Polskę, której mieszkańcy nierzadko w skrajnie różny sposób rozumieją swoje korzenie, dziedzictwo, a także termin SOLIDARITY, starają się sportretować dwa filmy: głośny dokument Konrada Szołajskiego Dobra zmiana oraz zdobywca Złotego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym, Mój kraj taki piękny Grzegorza Paprzyckiego.

Szerszą, globalną perspektywę, zapewnią tytuły skupiające się na przemianach współczesnego świata. Niemiecki dokument A to mój przyjaciel robot zastanawia się nad miejscem, jakie w przyszłości w naszym życiu zajmą humanoidalne maszyny. Przejmujący Antropocen: Epoka człowieka stara się uchwycić całość przemian, jakim pod wpływem działalności człowieka ulega planeta Ziemia. Natomiast nagrodzony na Festiwalu Sundance Honeyland, opowiadając o macedońskich pszczelarzach, zderza ze sobą tradycję i bezlitosną nowoczesność. Na uwagę zasługuje również dokument Push Fredrika Gerttena opowiadający o problemie bliskim sercu wszystkim mieszkańcom dużych miast: rosnących cenach nieruchomości.

Nieprawdą okazały się słowa Francisa Fukuyamy o końcu historii. Dzieje naszej cywilizacji wcale nie dobiegły końca, lecz trwają nadal i na dodatek są również pisane na nowo – nie zawsze rzetelnie i zgodnie z prawdą. Fake newsy i zjawisko znane jako „post-prawda” na dobre rozpowszechniły się w przestrzeni Internetu, stając się dla wielu głównym źródłem informacji o świecie. O poszukiwaniu prawdy w doniesieniach online opowiada film Bellingcat – Truth in a Post-Truth WorldHansa Poola. Korzeniom fenomenu fake newsów przygląda się reżyserka Alison Klayman, która w The Brink portretuje Steve’a Bannona – kluczową postać administracji Donalda Trumpa, twórcę portalu „Breitbart News”. Intrygujące spojrzenie na politykę zapewnia również film Świadkowie Putina opowiadający o początkach kariery rosyjskiego przywódcy, zrealizowany przez Witalija Manskiego, twórcę głośnego dokumentu o Korei Północnej Pod opieką wiecznego słońca.

Ważnymi tematami w programie filmowym festiwalu Unsound jest także demokracja i wolność słowa. Nad znaczeniem pierwszego z terminów zastanawia się filozofka, reżyserka i aktywistka Astra Taylor w What Is Democracy? Granice systemu oraz rządzące nim prawa trollują współcześni wyznawcy szatana w głośnym dokumencie Hail Satan? Penny Lane, ukazującym absurdy amerykańskiej rzeczywistości. O systemowych niesprawiedliwościach opowiada Hassan Fazili – twórca i główny bohater filmu Midnight Traveller. Reżyser, ścigany przez Talibów za swoją działalność i niewłaściwe poglądy, ucieka wraz z rodziną z rządzonego przez nich Afganistanu, a swoją długą i pełną wyzwań podróż do Europy Zachodniej dokumentuje telefonem komórkowym.

Unsound Festival to wydarzenie, w którego centrum znajduje się muzyka, nie mogło więc zabraknąć jej w programie filmowym. Black to Techno Jenn Nkiru to eksperymentalna, fantastyczna opowieść o korzeniach muzyki techno, rozgrywająca się wśród zgliszczy amerykańskiego Detroit, natomiast Stabat Mater Dolorosa to tytuł debiutanckiego albumu Siksy, a także inspirowanego płytą filmu, stanowiącego połączenie musicalu, teledysku i performance’u. 

BILETY: 15 zł

U W A G A

Wszystkie filmy zostaną zaprezentowane w wersji oryginalnej z angielskimi napisami. Wybrane filmy będą miały również napisy polskie.

HARMONOGRAM PROJEKCJI

niedziela, 6 października

14.00 HONEYLAND | HONEYLAND

reż. Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov, Macedonia 2019, 87’

16.00 MIDNIGHT TRAVELLER | MIDNIGHT TRAVELLER

reż. Hassan Fazili, USA/Wielka Brytania/Kanada/Katar 2019, 90’


poniedziałek, 7 października

14.00 A TO MÓJ PRZYJACIEL ROBOT | HI, A.I.

reż. Isabella Wilinger, Niemcy 2019, 90’

16.00 SOLIDARNOŚĆ WEDŁUG KOBIET | SOLIDARITY ACCORDING TO WOMEN

reż. Piotr Śliwowski, Marta Dzido, Polska 2014, 103’ 


wtorek, 8 października

14.00 WHAT IS DEMOCRACY? | WHAT IS DEMOCRACY?

reż. Astra Taylor, Kanada 2019, 107’

16.00 HAIL SATAN? | HAIL SATAN?

reż. Penny Lane, USA 2019, 95’


środa, 9 października

14.00 BLACK TO TECHNO | BLACK TO TECHNO

reż. Jenn Nkiru, Wielka Brytania/USA 2019, 21’

STABAT MATER DOLOROSA | STABAT MATER DOLOROSA

reż. Piotr Macha, Siksa, Polska 2018, 60’ 

16.00 ANTROPOCEN: EPOKA CZŁOWIEKA | ANTHROPOCENE: THE HUMAN EPOCH

reż. Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky, Nicholas de Pencier, Kanada 2019, 87’


czwartek, 10 października

14.00 MÓJ KRAJ TAKI PIĘKNY| MY COUNTRY, SO BEAUTIFUL

reż. Grzegorz Paprzycki, Polska 2019, 30’

DOBRA ZMIANA | THE GOOD CHANGE

reż. Konrad Szołajski, Polska 2019, 77’

16.00 THE BRINK | THE BRINK

reż. Alison Klayman, USA 2019, 91’


piątek, 11 października

14.00 PUSH | PUSH

reż. Fredrik Gertten, Niemcy 2019, 92’

16.00 BELLINGCAT: TRUTH IN A POST-TRUTH WORLD

| BELLINGCAT: TRUTH IN A POST-TRUTH WORLD

reż. Hans Pool, Holandia 2018, 88’


sobota, 12 października

14.00 ŚWIADKOWIE PUTINA| PUTIN’S WITNESSES

reż. Vitaly Mansky, Łotwa/Szwajcaria/Czechy 2018, 102’

niedziela, 13 października

14.00 SYMFONIA FABRYKI URSUS | SYMPHONY OF THE URSUS FACTORY

reż. Jaśmina Wójcik, Polska 2018, 60’

Po projekcji filmu odbędzie się spotkanie z twórcami: Jaśminą Wójcik, Dominikiem Strychalskim i Igorem Stokfiszewskim. 

O FILMACH:

A TO MÓJ PRZYJACIEL ROBOT| HI, A.I. 

reż. Isabella Wilinger, Niemcy 2019, 90’

Roboty są coraz bliżej nas, a za 20 lat będą równie powszechne jak dzisiejsze smartfony. Już teraz humanoidalne maszyny coraz bardziej wkraczają w nasze codzienne i prywatne życie, a naukowcy są przekonani, że za kilka lat staną się jego integralną częścią. Posiadając uderzające podobieństwo do żywych istot, zarówno w zachowaniu jak i wyglądzie, stają się nie tyle rzeczami, co nowymi istotami na Ziemi. 

Film Isabelli Wilinger bada relacje między ludźmi i robotami. Przedstawia przeplatające się ze sobą historie: m.in. amerykańskiego mężczyzny i jego seksualnego robota Harmony oraz japońskiej kobiety i zaprojektowanym przez jej syna robota Pepper. Równocześnie zadaje serię intrygujących pytań: czy rzeczywiście dzięki osiągnięciom technicznym przyszłość człowieka stanie się lepsza? Co zyskujemy dzięki tej nowej technologii? A co tak naprawdę tracimy?


ANTROPOCEN: EPOKA CZŁOWIEKA | ANTHROPOCENE: THE HUMAN EPOCH

reż. Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky, Nicholas de Pencier, Kanada 2019, 87’

Tworzony przez cztery lata z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik i wysokiej jakości sprzętu film dokumentuje formy i przejawy dominacji człowieka nad Ziemią. Narratorką jest Alicia Vikander, nagrodzona Oscarem za rolę w Dziewczynie z portretu.

Antopocen: epoka człowieka opowiada o ludzkiej działalności, która przekształca naszą planetę bardziej niż jakakolwiek do tej pory naturalna siła. Film ukazuje wybetonowane brzegi Chin, które zajmują dziś aż 60% wybrzeża kontynentalnej Azji, największe naziemne maszyny, jakie kiedykolwiek zbudowano w Niemczech, psychodeliczne kopalnie potasu w rosyjskim Uralu oraz metalowe kontenery w mieście Norylsk. Antropocen od lat 50. ubiegłego wieku stał się faktem i wyparł epokę halocenu. Czy oznacza koniec gatunku ludzkiego? A może jest początkiem czegoś nowego, niekoniecznie ludzkiego? 


BELLINGCAT: TRUTH IN A POST-TRUTH WORLD | BELLINGCAT: TRUTH IN A POST-TRUTH WORLD

reż. Hans Pool, Holandia 2018, 88’

Film poświęcony kolektywowi Bellingcat, wykorzystującemu media społecznościowe, crowdsourcing i narzędzia cyfrowe do analizy katastrofy lotu MH17, wojny domowej w Syrii i innych globalnych konfliktów. W ciągu trzech lat od momentu powstania, Bellingcat zyskał reputację innowacyjnej i pionierskiej grupy dziennikarskiej. 

Holenderski reżyser Hans Pool zastanawia się, co sukces kolektywu mówi o zmianach paradygmatu państwa, mediów społecznościowych oraz tradycyjnych mediów i technologii. Co napędza Bellingcata w sieci propagandowej przebranej za prawdę? W jaki sposób Bellingcat, odrzucony przez niektórych krytyków jako zestaw samofinansujących się “fotelowych badaczy”, może postawić światowych przywódców przed międzynarodowymi sądami? 


BLACK TO TECHNO| BLACK TO TECHNO

reż. Jenn Nkiru, Wielka Brytania/USA 2019, 21’

Skonstruowany z archiwalnych materiałów zdjęciowych, Black to Techno Jenn Nkiru bada związek techno z czarną sceną muzyczną Detroit, analizując znaczenie historii, technologii, geografii i rasy. Reżyserka pokazuje początki kultury techno w Detroit, łączącej niegdyś prężny przemysł samochodowy z mechanicznymi dźwiękami, które z czasem eksplodowały na parkietach całego świata. Black to Techno, po części lekcja historii, po części projekt sztuki wizualnej, odkrywa przed widzem zapomniany czarny fundament muzyki techno. 


DOBRA ZMIANA | THE GOOD CHANGE

reż. Konrad Szołajski, Polska 2019, 77’

Pierwszy polski film dokumentalny o… dobrej zmianie. Jego bohaterkami są dwie kobiety, reprezentujące przeciwne strony politycznego podziału naszego kraju. Obserwujemy je w życiu codziennym, starając się zrozumieć, co i dlaczego je różni. Obie czują się patriotkami, choć dla obu słowo to oznacza coś innego. Film jest ich intymnym portretem, a zarazem społecznym dokumentem o współczesnej Polsce. Bohaterki filmu nic o sobie nie wiedzą, uczestniczą w manifestacjach po dwóch stronach barykady, odgrodzone barierkami i kordonem policji. Czy uda się kiedyś doprowadzić do tego, by mogły ze sobą porozmawiać?

Film wyświetlany z angielskimi napisami. 


HAIL SATAN? | HAIL SATAN?

reż. Penny Lane, USA 2019, 95’

Dokument Hail Satan? śledzi powstanie Świątyni Szatana, która choć ma zaledwie sześć lat, jest już jednym z najbardziej kontrowersyjnych ruchów religijnych w historii Ameryki. Pogrywając z oczekiwaniami widowni, reżyserka Penny Lane pokazuje, jak ta przedziwna organizacja wykorzystuje oddolny aktywizm do walki o sprawiedliwość społeczną i równość religijną. Świątynia i jej enigmatyczny przywódca Lucien Greaves wzywają do szatańskiej rewolucji, aby ocalić duszę narodu. Ale czy są mówią to szczerze?


HONEYLAND | HONEYLAND

reż. Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov, Macedonia 2019, 87’

Kręcony przez ponad trzy lata Honeyland skupia się na życiu jednej z ostatnich nomadycznych pszczelarek z Macedonii oraz jej kruchych relacjach z pszczołami i ulami. Ten uznany dokument, nagrodzony m.in. na Festiwalu Sundance, mówi wiele o naszej wspólnej  przyszłości, zgłębiając tematy takie jak tradycja i relacje człowieka z naturą.


MIDNIGHT TRAVELLER | MIDNIGHT TRAVELLER

reż. Hassan Fazili, USA/Wielka Brytania/Kanada/Katar 2019, 90’

Afgański reżyser Hassan Fazili został zmuszony do ucieczki z kraju, gdy talibowie wyznaczyli nagrodę za jego głowę. Filmowany z pomocą żony i dzieci przez telefony komórkowe, Midnight Traveller jest poruszającym dokumentem ich podróży i próby ubiegania się o azyl w Niemczech.


MÓJ KRAJ TAKI PIĘKNY | MY COUNTRY, SO BEAUTIFUL

reż. Grzegorz Paprzycki, Polska 2019, 30’

Ironiczny tytuł krótkometrażowego filmu Grzegorza Paprzyckiego, odnosi się do zaostrzenia radykalnych nastrojów w Polsce ostatnich kilku lat. Zgodnie z początkowym napisem stanowi on „niechronologiczną dokumentację wybranych zdarzeń społecznych”. Reżyser zestawia ze sobą marsze, demonstracje i uliczne zamieszki, ale także wystąpienia organizacji antyfaszystowskich. Nielinearna konstrukcja buduje wrażenie eskalacji emocji i nienawiści podczas zgromadzeń publicznych. W obiektywie Pawła Paprzyckiego Polacy jawią się jako naród głęboko skłócony, a nawet podzielony na grupy posługujące się tymi samymi pojęciami w zupełnie innym znaczeniu.

Film wyświetlany z angielskimi napisami. 


PUSH | PUSH

reż. Fredrik Gertten, Niemcy 2019, 92’

Zjadliwy, żywiołowy dokument, który bada szkodliwy wpływ globalnej finansjery na życie miejskie. Ludzie z klasy niższej i średniej zmuszani są do opuszczania miast, które stają się niezdatne do życia ze względu na rosnące koszty. Szwedzki reżyser Fredrik Gertten podąża za Leilani Farhą, sprawozdawczynią ONZ ds. warunków mieszkalnych, aby ujawnić zepsuty system, który działa na rzecz maleńkiej mniejszości i wykracza daleko poza kwestie gentryfikacji.


SOLIDARNOŚĆ WEDŁUG KOBIET | SOLIDARITY ACCORDING TO WOMEN

reż. Piotr Śliwowski, Marta Dzido, Polska 2014, 103’ 

Pełnometrażowy film dokumentalny Solidarność według kobiet opowiada historię kilkunastu odważnych Polek, których mądrość, determinacja i zaangażowanie w opozycję lat 80. wpłynęły na zmianę realiów politycznych w Polsce. Tym, co spaja dwie płaszczyzny filmu, jest postać współreżyserki i narratorki – Marty Dzido. Urodzona w 1981 roku symboliczna córka “Solidarności” próbuje odzyskać dla kobiet miejsce w narracji historycznej. 

Kiedy w sierpniową sobotę 1980 roku zadowoleni z podwyżki robotnicy zakończyli strajk i chcieli wyjść ze Stoczni Gdańskiej, zamknęły bramy, tym samym rozpoczynając strajk solidarnościowy. Wydawały niezależną prasę, uruchomiły radiostację. Nie zależało im na byciu we władzach Związku, nie dbały o to, by pełnić określone funkcje. Najważniejsza była praca i jej efekt. Siłę dawała im wiara w sens rewolucji, nadzieja na zmianę, poczucie bycia razem. Zabrakło ich przy Okrągłym Stole. Dały o sobie zapomnieć, kiedy ich koledzy obejmowali najważniejsze stanowiska we władzach wolnej Polski. 

Film wyświetlany z angielskimi napisami. 


STABAT MATER DOLOROSA | STABAT MATER DOLOROSA

reż. Piotr Macha, Siksa, Polska 2018, 60’ 

Musical oparty o płytę SIKSY Stabat Mater Dolorosa to performatywna realizacja marzenia o robieniu kina, gdzie zarówno marzenie jak i kino jest żuciem gumy balonowej od dawna pozbawionej smaku. To nostalgiczne zaproszenie do roztańczonej opowieści o dziewczynie, która wraca do czasów dzieciństwa, kiedy to przebierała się za różne kobiety używając do tego szafy swojej mamy i wchodziła w role po to, by zadowolić samą siebie.

Film wyświetlany z angielskimi napisami. 


SYMFONIA FABRYKI URSUS | SYMPHONY OF THE URSUS FACTORY

reż. Jaśmina Wójcik, Polska 2018, 60’

Polska Fabryka Ursusa była jednym z największych producentów maszyn rolniczych w Europie, ale została zamknięta po upadku komunizmu. Jaśmina Wójcik, artystka wizualna i aktywistka, powraca do Ursusa z byłymi pracownikami zakładu – niegdyś liczącego 20 tys. osób – aby odtworzyć codzienną pracę w opuszczonej fabryce. Rezultatem jest hybryda dokumentu, choreografii i pamięci ciała z muzyką Dominika Strycharskiego.

Film wyświetlany z angielskimi napisami.  


ŚWIADKOWIE PUTINA | PUTIN’S WITNESSES

reż. Vitaly Mansky, Łotwa/Szwajcaria/Czechy 2018, 102’

31 grudnia 1999 roku Władimir Putin wstąpił na fotel prezydenta Rosji. Reżyser filmu, Witalij Manski (twórca nagradzanego dokumentu o Korei Północnej Pod opieką wiecznego słońca) był wówczas szefem departamentu dokumentalnego rosyjskiej telewizji publicznej. Na własne oczy obserwował jak Putin konsolidował władzę i podejmował pierwsze kroki, by zlikwidować demokratyczne reformy Jelcyna i przywrócić w Rosji dyktaturę. Na podstawie materiałów z lat 1999-2000, relacji świadków wydarzeń, jakie miały miejsce po grudniu 1999 roku oraz własnych refleksji i doświadczeń z tamtego okresu, Witalij Manski tworzy filmowy portret Władimira Putina i przełomowego okresu w historii Rosji.

Film przedstawia także innych bohaterów, w tym Michaiła Gorbaczowa i wspomnianego Borysa Jelcyna, który wybrał ambitnego 47-letniego Putina jako swojego następcę. Poznajemy też losy ekipy sztabu wyborczego, która pomogła w zwycięstwie aktualnemu prezydentowi Rosji w ówczesnych wyborach: wielu dołączyło do opozycji, dwóch zostało zamordowanych, a tylko jeden – Dmitrij Miedwiediew pozostaje blisko prezydenta, piastując fotel premiera. To dzięki podobnym obrazom i ich subtelnym kontekstom Manski odsłania prawdziwe oblicze Putina i strategie, ukryte pod niezwykle inteligentnie skonstruowaną maską.


THE BRINK | THE BRINK

reż. Alison Klayman, USA 2019, 91’

Kiedy Steve Bannon opuścił stanowisko głównego stratega Białego Domu niecały tydzień po wiecu Charlottesville “Unite the Right” w sierpniu 2017 roku, był już znany z wprowadzenia na amerykańskie salony skrajnie prawicowej ideologii. Nieograniczony oficjalnym stanowiskiem stał się wolnym propagatorem marki nacjonalizmu, którą pragnął przekształcić w  globalny ruch. 

Film The Brink podąża za Bannonem, rzucając światło na jego wysiłki na rzecz zmobilizowania i zjednoczenia skrajnie prawicowych partii w celu zdobycia mandatów w wyborach do Europejskiego Parlamentu w maju 2019 roku. Dzięki przyjętej przez reżyserkę Alison Klayman taktyce, Bannon zaczyna nieświadomie ujawniać swoje kulisy swojej nienawistnej gry.  


WHAT IS DEMOCRACY? | WHAT IS DEMOCRACY?

reż. Astra Taylor, Kanada 2019, 107’

Filozofka, reżyserka i aktywistka Astra Taylor podróżuje po świecie i krytycznie przygląda się systemom demokratycznym, aby zadać pytanie, w czyich rękach jest prawdziwa władza. Pasjonujący, erudycyjny i często dowcipny film Taylor jest wyzwaniem dla naszego dobrego samopoczucia i przypomnieniem, że to, co prywatne i lokalne jest polityczne.


KINO POD BARANAMI
Rynek Główny 27
31-010 Kraków
12 423 07 68
www.kinopodbaranami.pl

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, żadne naruszenia praw autorskich nie są zamierzone. W takim przypadku prosimy o kontakt – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

podobne publikacje