news 26 lipca 2019

“Stabat Mater” misterium sceniczne – kościół Św. Krzyża w Krakowie

Spektakl poświęcony pamięci Powstańców Warszawskich z okazji 75 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Misterium sceniczne STABAT MATER to oryginalne połączenie muzyki Antonio Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego z elementami gry aktorskiej, kompozycji ruchu scenicznego, oryginalnego kostiumu oraz scenografii. Widowisko zachwyca ekspresyjną i piękną w swej prostocie muzyką sakralną, przepełnioną liryką i emocjonalnością, charakterystycznymi dla neapolitańskiej szkoły operowej XVIII wieku.

Wielka sztuka… i modlitwa Stabat Mater
Ekspresyjna i piękna w swej prostocie muzyka religijna Antoniego Vivaldiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego w połączeniu z kompozycją ruchu scenicznego, elementami gry aktorskiej, kostiumami i scenografią tworzą niezwykły, pełen liryzmu i emocjonalności świat neapolitańskiej
szkoły operowej XVIII w. „Stabat Mater” Krakowskiej Opery Kameralnej urzeka nie tylko perfekcyjnością muzyczną, ale także niezwykle liryczną, pełną wysublimowanych scen grą aktorską czwórki artystów. Znakomity efekt dało wprowadzenie postaci dwu milczących kobiet, towarzyszących obdarzonej znakomitymi głosami parze solistów. Widownia w niepołomickiej świątyni nie miała wątpliwości, że uczestniczyła w wielkim artystycznym wydarzeniu. Artystów i muzyków Krakowskiej Opery Kameralnej (…) nagrodzono owacją na stojąco.
Wanda Ryszkiewicz
Dziennik Polski

Minimum formy, maksimum treści
Utrzymanie spektaklu w estetyce renesansowego wysublimowanego ascetyzmu daje wspaniałą całość tworzącą patetyczny i jednocześnie pełen wielkopostnej zadumy nastrój. (…) Całość jest synestezyjnym połączeniem muzyki i obrazów, integrującym różne epoki, ukazującym ponadczasowość dzieł wielkich mistrzów, ich uniwersalizm. Delikatność smyczkowych brzmień i poruszający wokal, podane w niebanalnej oprawie plastycznej sprawiają, że mamy wrażenie uczestnictwa w wielkim wydarzeniu artystycznym.
Ligia Kazusek
kulturatka.pl

(…)W całym cyklu muzyka z tekstem łączą się wprost idealnie. Przy czym nigdy nie niknie ów modlitewny, pełen zadumy i kontemplacji, charakter dzieł. (…) Reżyser (Wacław Jankowski) w swej koncepcji inscenizacyjnej wyraźnie nawiązał do średniowiecznych misteriów paschalnych, wprowadził dwie nieme postaci kobiece towarzyszące głównym wykonawcom przez cały czas ich produkcji wokalnych.
Subtelne kostiumy (Joanna Jaśko-Sroka) i znakomita kompozycja ruchu scenicznego (Jadwiga Leśniak-Jankowska) oraz doskonała gra świateł w pięknym kościelnym wnętrzu uzupełniały odbiór całości spektaklu.
Jacek Chodorowski
Trubadur

Reżyseria – Wacław Jankowski
Kierownictwo muzyczne – Paweł Szczepański
Kompozycja ruchu scenicznego – Jadwiga Leśniak-Jankowska
Kostiumy – Joanna Jaśko-Sroka
Kontratenor – Łukasz Dulewicz
Sopran – Sylwia Olszyńska
Testes Passionis: Katarzyna Domanus, Agnieszka Reiser


Orkiestra Krakowskiej Opery Kameralnej
skrzypce I – Aleksandra Panasiuk
skrzypce II – Aleksandra Gawlik
altówka – Dominika Dudek
wiolonczela – Małgorzata Oczko
kontrabas – Lesław Wydrzyński
klawesyn – Anna Huszczo

A. Vivaldi / G. B. Pergolesi “Stabat Mater” misterium sceniczne
sobota, 10 sierpnia 2019 r., godz. 20:00
kościół Św. Krzyża w Krakowie

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, żadne naruszenia praw autorskich nie są zamierzone. W takim przypadku prosimy o kontakt – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.
Share

podobne publikacje