UWAGA

Strona zawiera wysokiej jakości zdjęcia. Prosimy o oglądnięcie ich na ekranie KOMPUTERA. Przeglądanie na SMARTFONIE, nie oddaje ich wartości.

Pasmo filmowe na Festiwalu Conrada

Od poniedziałku 22 października do niedzieli 28 października organizatorzy zapraszają na dziewięć seansów powiązanych z programem Festiwalu Conrada. Kino Pod Baranami tradycyjnie już przygotowuje specjalne pasmo filmowe, w ramach którego zobaczymy m.in. filmy Ingmara Bergmana. Seansom filmowym towarzyszyć będą prelekcje w wykonaniu wybranych festiwalowych gości. Zapraszamy!

W ramach tegorocznej edycji festiwalu stawiamy krytyczne pytania o POP, o to, co popularne, co wyraża potrzeby tak zwanego ludu i stanowi o jego wspólnym, kulturowym doświadczeniu. Przedłużeniem tej dyskusji będzie specjalne pasmo filmowe, w ramach pojawia się także głos w sprawie politycznej poprawności. Kino Pod Baranami zaprezentuje nagrodzoną Złotą Palmą w Cannes czarną komedię The Square Rubena Östlunda (Turysta), z Elisabeth Moss (seriale Opowieść podręcznej i Tajemnice Laketop), Dominikiem Westem (Dumni i wściekli) i Claesem Bangiem w rolach głównych. W opowieści o przystojnym kuratorze muzeum sztuki współczesnej szwedzki reżyser zderza społeczne normy z nieposkromioną, zwierzęcą energią, uzyskując fantastycznie komiczne efekty. Wprowadzenie do filmu wygłosi krytyczka filmowa i redaktorka Tygodnika Powszechnego Anita Piotrowska.

Wola ludu staje się rzeczywistością w filmie Zabliźnione serca uhonorowanym Złotym Lampartem podczas festiwalu filmowego w Locarno w 2016 roku. Radu Jude (zdobywca Srebrnego Niedźwiedzia za film Aferim!) przeniósł na ekran autobiograficzną powieść Maxa Blechera (1909-1938), rumuńskiego pisarza żydowskiego pochodzenia, który przez dziesięć lat chorował na gruźlicę kości. Przykuty do sanatoryjnego łóżka Blecher nie rezygnuje jeszcze z życia pomimo przytłaczającego cierpienia, zakochując się i prowadząc zażarte polityczne spory z pozostałymi kuracjuszami, podczas gdy w całym kraju do głosu coraz silniej dochodzą idee nacjonalistyczne. Pokazowi filmu towarzyszyć będzie prelekcja dyrektora artystycznego Festiwalu Conrada Michała Pawła Markowskiego.

Jednym z wątków tegorocznej edycji jest populizm, którego mechanizmy zbadał wielokrotnie nagradzany dokumentalista Marcel Łoziński w filmie Jak to się robi. Reżyser obnaża mechanizmy marketingu politycznego, udowadniając, że niedojrzałość polskiej demokracji pozwala na dojście do władzy absolutnie każdemu. Przy pomocy socjotechnicznych sztuczek i sloganów podopieczni znanego kreatora wizerunku publicznego stają się kandydatami skrojonymi na potrzeby potencjalnych wyborców, niezależnie od własnych poglądów politycznych czy programu jaki proponują.

Z okazji setnej rocznicy urodzin Ingmara Bergmana, organizatorzy Festiwalu sięgają po najważniejsze dzieła szwedzkiego mistrza kina egzystencjalnego. Narracja, jaką reżyser posługiwał się w swoich dziełach, ma swoje źródła w literaturze, którą Bergman studiował jeszcze przed rozpoczęciem kariery filmowej. O ich wpływie na współczesnego odbiorcę będzie można się przekonać m.in. podczas maratonu filmowego pod hasłem Bergman nocą, do którego wprowadzenie wygłosi słoweński filozof, psychoanalityk i krytyk filmowy Mladen Dolar. Wieczór rozpocznie pokaz Czarodziejskiego fletu – autorskiej adaptacji słynnej opery Mozarta, zrealizowanej przez Bergmana dla szwedzkiej telewizji. Ta pełna magii historia zawładnęła jego wyobraźnią, kiedy był jeszcze dzieckiem i właśnie z tej dziecięcej perspektywy widzowie śledzą losy głównego bohatera ruszającego na ratunek ukochanej. Na ekranie pojawi się także jeden z wczesnych filmów reżysera Wakacje z Moniką na podstawie powieści Pera Andersa Fogelströma. To historia miłosna dwojga ludzi pochodzących z ubogiej klasy pracującej, którzy próbują zrealizować swoje sny o wspólnym, lepszym życiu. Niestety powojenna rzeczywistość weryfikuje plany kochanków, a w zderzeniu z codziennymi problemami łączące ich uczucie zostaje wystawione na próbę. Ze względu na obyczajową śmiałość film przyczynił się do ukształtowania wizerunku Szwecji jako kraju seksualnego wyzwolenia. Maraton zwieńczy uznawana za jedno z najważniejszych dzieł Bergmana Persona, którą sam reżyser określił jako kameralny utwór na dwa instrumenty. Ten przejmujący psychologiczny dramat opowiada o relacji słynnej aktorki, która z nieznanych przyczyn przestała mówić, i opiekującej się nią pielęgniarki. Pomiędzy kobietami nawiązuje się więź, którą Bergman wykorzystał do stworzenia studium samotności i lęku, prowokując przy tym do refleksji nad sensem jakiejkolwiek twórczości artystycznej. Tak znakomity efekt nie byłby możliwy, gdyby nie koncertowe role Liv Ullmann i nominowanej do nagrody BAFTA Bibi Andersson, którą Szwedzki Instytut Filmowy nagrodził w 1966 roku Złotym Żukiem dla najlepszej aktorki.

Krakowscy widzowie będą mogli podziwiać kunszt aktorski Liv Ullmann również w Sarabandzie – nominowanym do Cezara ostatnim dziele szwedzkiego mistrza. Po trzydziestu latach Bergman wraca do bohaterów Scen z życia małżeńskiego, nagrodzonego Złotym Globem miniserialu z 1973 roku. Wiele lat po rozwodzie z Johanem Marianne postanawia go odwiedzić w jego domku letniskowym. Nieświadomie kobieta wpada w sam środek rodzinnego dramatu, rozgrywającego się pomiędzy jej byłym mężem, jego synem z drugiego małżeństwa i dorastającą wnuczką. Prelekcję towarzyszącą przekładowi wygłosi pisarz, tłumacz i skandynawista Jan Balbierz, który przełożył ze szwedzkiego monograficzny zbiór tekstów poświęconych Ingmarowi Bergmanowi.

Program filmowy Festiwalu zakończy pokaz dokumentu Jane Magnusson Bergman – Rok z życia, który miał swoją premierę podczas tegorocznej edycji festiwalu w Cannes. Magnusson przygląda się momentowi zwrotnemu w życiu Bergmana, który wyznaczyły premiery filmów Siódma pieczęć i Tam, gdzie rosną poziomki. Jej zdaniem w 1957 roku Bergman odkrył, że kluczem do sukcesu muszą być filmy, które opowiadają o nim samym. Poprzez rozmowy z jego przyjaciółmi i współpracownikami reżyserka unika stawiania mistrza na piedestale. Tworzy na wskroś uczciwy portret niezwykłego artysty, pokazując również, jak dalece niedoskonałym był człowiekiem. O swoich doświadczeniach z Bergmanem i jego twórczością opowiadają reżyserce m.in. Liv Ullmann, Barbra Streisand, Lars von Trier i współpracująca z nim przez wiele lat w teatrze Lena Andre. Przed seansem odbędzie się spotkanie z Thomasem Sjöbergiem, autorem książki Ingmar Bergman. Miłość, seks i zdrada.

W sobotę 27 października Kino Pod Baranami zaprasza również na panel dyskusyjny O wierszach filmowych. Z Darkiem Foksem, autorem antologii polskich wierszy odnoszących się do kina, oraz artystką, pisarką i wykładowczynią PWSFTviT Bronką Nowicką rozmawiać będzie Jakub Kornhauser.

Dodatkowo, w ramach festiwalu odbędzie się specjalne spotkanie Baranków Dzieciom – cyklu poranków filmowych dla najmłodszych. W programie pokaz bajek z serii Żubr Pompik zrealizowanej na podstawie książek dla dzieci autorstwa Tomasza Samojlika. Po seansie maluchy wezmą udział w warsztatach plastycznych z Joanna tworzy.

Informacje o biletach

  • Bilety: 18 zł (normalny) | 14 zł (ulgowy)
    Karnet (5 seansów, za wyjątkiem maratonu Bergman nocą): 60 zł
    Bergman nocą (karnet na 3 filmy): 36 zł (normalny) | 30 zł (ulgowy)
    Literackie Baranki Dzieciom: 11 zł
    O wierszach filmowych: wstęp wolny (wejściówki do odbioru w kasach kina od 26 października)

Bilety dostępne w kasach kina i online: www.kinopodbaranami.pl

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, żadne naruszenia praw autorskich nie są zamierzone. W takim przypadku prosimy o kontakt – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.
NewsRoom
NewsRoom

Newsy redakcji Muzycznego Krakowa. Nadsyłane przez organizatorów, informacje i komunikaty prasowe. Czasami newsy "wygrzebane" w przestrzeni internetowej lub nadesłane przez czytelników. Naszym (nieobiektywnym) zdaniem warte publikacji.

Artykuły: 1435
Skip to content