UWAGA

Strona zawiera wysokiej jakości zdjęcia. Prosimy o oglądnięcie ich na ekranie KOMPUTERA. Przeglądanie na SMARTFONIE, nie oddaje ich wartości.

„Navigatio Desiderium” Sacrum Profanum: Kanon

30 czerwca w ICE Kraków koncert „Navigatio Desiderium”, zwiastujący nowy cykl „Sacrum Profanum: Kanon”. W Sali Teatralnej (S2) wybrzmią „lemelki”, czyli nowy utwór Piotra Tabakiernika powstały na zamówienie Chóru Polskiego Radia z okazji Roku Stanisława Lema oraz utwór „finito ogni gesto” włoskiego kompozytora Francesca Filideiego, który wykona Orkiestra Muzyki Nowej.

Festiwal Sacrum Profanum to niezwykle ważne wydarzenie na muzycznej mapie, bo jak mało które z niezwykłym pietyzmem pokazuje najciekawsze zjawiska muzyki współczesnej. Bez awangardy nie ma rozwoju – również w muzyce. W KBF każdego dnia pokazujemy, że chcemy się rozwijać na wielu płaszczyznach, a poprzednia edycja Sacrum Profanum niech będzie tego najlepszym dowodem. Festiwal jednak żyje swoim cyklem i konceptami i nie zawsze w jego programie znajduje się miejsce na zaprezentowanie dzieł, które są kamieniami milowymi, swoistym kanonem dla muzyki współczesnej. Stąd pomysł na cykl „Sacrum Profanum: Kanon”, który naturalnie będzie powiązany z festiwalem, ale jego celem będzie właśnie skupienie się na dziełach najważniejszych. Cykl będzie wpisywał się także w szerszy zakres polityki kulturalnej Krakowa. Dlatego na koncercie 30 czerwca zostanie zaprezentowany m.in. utwór, który powstał na zamówienie Chóru Polskiego Radia z okazji Roku Stanisława Lema – podkreśla dyrektorka KBF Izabela Błaszczyk.

Koncert rozpocznie się od kompozycji “Skończyłem każdy gest” włoskiego kompozytora Francesca Filideiego, którą wykona Orkiestra Muzyki Nowej. Filidei, uczeń Salvatore Sciarrino, zdobywa coraz większe międzynarodowe uznanie. W swej muzyce również stawia pytania ostateczne: Człowiek wymyślił trzy sposoby do badania życia: filozofię, religię i sztukę. Dla mnie muzyka jest najskuteczniejsza, ponieważ działa z czasem, a my postrzegamy życie w czasie.

Prezentowany w drugiej części koncertu nowy utwór Piotra Tabakiernika powstał na zamówienie Chóru Polskiego Radia z okazji Roku Stanisława Lema. Kompozycja daleko wykracza poza muzyczne ramy, będąc w istocie parateatralnym utworem performatywnym. „lemelki” wzięły swój początek od refleksji kompozytora nad tym, czego mógł pragnąć Lem. Jaką wolę autora można wyczytać z jego tekstów? Lektura doprowadziła Tabakiernika do następujących wniosków: Mimo zabawnie brzmiącej nazwy i sporej dawki humoru wpisanego w partyturę, dotyka kwestii podstawowych dla naszego istnienia. Pragnienie Lema, aby wiedzieć, jest stale obecne, zarówno w młodzieńczym wierszu rozpoczynającym utwór, jak i w osobistych rozmowach dojrzałego artysty prowadzonych ze Stanisławem Beresiem, na których kanwie powstała część finałowa. Jednocześnie, niejako między wierszami, pojawia się pragnienie idące o krok dalej: aby widzieć. Można się domyślać, że im większa świadomość mijania naszego życia i przybliżania się do nieuchronnego końca, tym bardziej palące staje się to pragnienie, nawet gdy – jak Lem – deklarujemy się jako wierzący tylko w to, co namacalne i sprawdzalne. Z napięcia między niewiedzą a wiedzą, między mrokiem wiary a światłem oczu, wreszcie, między tym, co Lema, a tym, co moje, powstały „lemelki”.

Radiowym chórem dyrygować będzie Maria Piotrowska-Bogalecka, a w partii aktorskiej wystąpi wybitny aktor Narodowego Starego Teatru – Radosław Krzyżowski.

NewsRoom
NewsRoom

Newsy redakcji Muzycznego Krakowa. Nadsyłane przez organizatorów, informacje i komunikaty prasowe. Czasami newsy "wygrzebane" w przestrzeni internetowej lub nadesłane przez czytelników. Naszym (nieobiektywnym) zdaniem warte publikacji.

Artykuły: 1433
Skip to content