film 19 marca 2019

DocFilmMusic – filmy “muzyczne” na Krakowskim Festiwalu Filmowym

Międzynarodowy konkurs dokumentów muzycznych DocFilmMusic. Każdego roku filmy prezentowane w ramach konkursu DocFilmMusic zaskakują różnorodnością dźwięków i gatunków muzycznych. Historie gwiazd światowego formatu, takich jak Miles Davis czy Steven Tyler spotykają się z opowieściami o anonimowymi bohaterach. Największe sceny świata konfrontowane są z domowymi studiami nagrań i salkami prób w podrzędnych domach kultury. Tak też będzie podczas 59. Krakowskiego Festiwalu FIlmowego.

Spośród filmów zakwalifikowanych do konkursu, na pierwszy plan wysuwają się portrety charyzmatycznych legend rocka. W jednym z nich (“Steven Tyler. Nowy rozdział”, reż. Casey Tebo) śledzimy nową artystyczną ścieżkę lidera hardrockowej grupy Aerosmith. W 2016 roku prawie 70-letni Steven Tyler rozpoczął indywidualną karierę, nagrywając z nowym zespołem przebojowy album w stylu country „We’re All Somebody from Somewhere”. Ich brawurowy występ w stolicy tego gatunku – Nashville, materiały zza kulis, jak i sama opowieść o przebytej przez Tylera drodze, tworzą obraz wolnego i niespokojnego ducha, który odnalazł dla siebie nowe miejsce.

Po drugiej stronie Oceanu Atlantyckiego, niemal w tym samym czasie, w największą trasę koncertową w swojej historii wyrusza niemiecka punkrockowa super grupa Die Toten Hosen. W dokumencie muzycznym i koncertowym (“Die Toten Hosen w trasie”, reż. Cordula Kablitz-Post, Paul Dugdale) przyglądamy się z bliska temu legendarnemu zespołowi – zarówno w świetle reflektorów, jak i za kulisami. Krakowska publiczność będzie miała okazję spotkać się z grupą na żywo podczas koncertu w Klubie Studio, który odbędzie się zaledwie kilka dni po zakończeniu Festiwalu.

Francuski dokument Petera Webera (“Duch Jamajki”) przenosi widzów na zbocza góry wznoszącej się nad Kingston na Jamajce, do domu wypełnionego starymi płytami winylowymi i głosami niegdysiejszych sław muzyki reggae: Kena Boothe, Winstona McAnufa, Kiddusa I i Cedrica Mytona, słynnego lidera Congos. W ramach projektu “Inna de Yard” artyści po latach ponownie się zjednoczyli, by powrócić do największych przebojów swojego repertuaru i nagrać wyjątkowy album akustyczny pełen utworów muzycznych znanych nie tylko fanom charakterystycznego riddimu.

Trzy niezwykłe kobiety są bohaterkami kolejnych dokumentów muzycznych w konkursie. Pierwsza z nich to kultowa pieśniarka, przyjaciółka Boba Dylana i zapomniana muza lat 60-tych, Karen Dalton. Film “Szukając Karen Dalton” (reż. Emmanuelle Antille) to, wypełniona zapierającym dech w piersiach niepowtarzalnym głosem artystki, mistyczna podróż tropem jej twórczości od Kolorado po legendarny Woodstock.

Kate Nash to pełna młodzieńczego buntu laureatka Brit Awards, ekscentryczna kompozytorka, autorka tekstów i królowa wrestlingu w telewizyjnym show “Glow”, która rezygnuje z pieniędzy i sławy, by otwarcie mówić o nierówności płci w branży muzycznej i przekonywać inne młode kobiety do znalezienia swojego własnego głosu. Film “Powrót Kate Nash” (reż. Amy Goldstein) to opowieść o kobiecej sile i zmaganiach artystów z bezwzględnym rynkiem muzycznym, w którym tylko nieliczni mają szansę tworzyć na własnych zasadach.

Trudne zderzenie z brutalnymi prawami fonograficznego świata ukazuje także dokument “Była sobie Aurora” (reż. Stian Servoss, Benjamin Langeland). Tytułowa Aurora, filigranowa nastolatka z małej miejscowości na zachodzie Norwegii, szturmem zdobyła listy przebojów i sceny muzyczne na całym świecie. Po latach wyczerpujących tras koncertowych i walki o artystyczną tożsamość, staje przed dylematem, czy droga, którą kroczy jest spełnieniem jej marzeń i twórczych pragnień.

W holenderskim filmie “Opera uliczna” (reż. Ramón Gieling) śledzimy członków amatorskiego chóru dla bezdomnych, którzy ćwiczą specjalnie dla nich skomponowaną operę The Disciples. Losy jej okrutnych i pozbawionych skrupułów bohaterów stopniowo przeplatają się z losami ich odtwórców, a rzeczywistość łączy się w niepokojący sposób z artystycznym dziełem.

W dokumencie “Męski klub” (reż. Petter Sommer, Jo Vemud Svendsen) poznajemy 25 mężczyzn w dojrzałym wieku, którzy co wtorek odrywają się od codziennego życia, pijąc piwo, opowiadając sprośne dowcipy, śpiewając nieprzyzwoite rockowe piosenki, a nawet supportując Black Sabbath na wielkim koncercie w Norwegii. Chociaż pochodzą z różnych światów, łączy ich niezwykła więź i prawdziwa przyjaźń, która przechodzi trudny egzamin w obliczu ulotności życia.

Bohaterem filmu “Elegie z wrzosowisk” (reż. Marianne Kõrver) jest Tõnu Kõrvits – jeden z najczęściej wykonywanych współczesnych estońskich kompozytorów i jego niezwykła poetycka i wizjonerska muzyka, pełna wibrujących polifonii i subtelnych harmonii, które zabierają odbiorców w mistyczne podróże. Oszałamiający wizualnie dokument, to także opowieść o ludziach, strażakach, kierowcach, fizjoterapeutach a nawet samej prezydent Estonii, którzy w taką podróż wyruszyli.

Nazwisko Rudy Love, tytułowego bohatera filmu “To jest Love” (reż. John Alexander) nie jest powszechnie znane, w przeciwieństwie do jego głosu. Film ma charakter dynamicznego wideoklipu, zmontowanego z bogatych archiwaliów, w którym Mick Fleetwood, Sinbad i George Clinton odkrywają tego wyjątkowego artystę muzyki soul, który porzucił sławę, by tworzyć z rodziną.

Zestawienie konkursowych filmów zamyka portret niekwestionowanej legendy, twórcy cool jazzu – Milesa Davisa. Dokument “Miles Davis: Ikona jazzu” (reż. Stanley Nelson) to fascynujący kolaż nigdy wcześniej nie publikowanych materiałów, w tym unikatowych zdjęć z sesji nagraniowych mistrza i nieznanych dotychczas wywiadów. Quincy Jones, Carlos Santana, Clive Davis, Wayne Shorter i Ron Carter prowadzą widzów przez zjawiskową karierę i wyjątkowe życie Milesa Davisa – jedynego w swoim rodzaju muzycznego wizjonera.

Bez wątpienia niezwykłą atrakcją będzie także obecność na Festiwalu Bretta Morgena, wybitnego amerykańskiego dokumentalisty, znanego polskiej i krakowskiej publiczności z głośnego i nagrodzonego Złotym Hejnałem w 2015 roku filmu “Cobain: Montage of Heck” oraz prezentowanej roku temu “Jane”. Brett Morgen będzie pełnił funkcję przewodniczącego jury DocFilmMusic.

Lista filmów zakwalifikowanych do konkursu muzycznego:

  • “Była sobie Aurora” / “Once Aurora”, reż. Stian Servoss, Benjamin Langeland, 72’ , Norwegia, 2019
  • “Die Toten Hosen w trasie” / “Die Toten Hosen – You Only Live Once”, reż. Cordula Kablitz-Post, Paul Dugdale, 107’, Niemcy, 2019
  • “Duch Jamajki” / “Inna De Yard”, reż. Peter Webber, 109’, Francja, 2019
  • “Elegie z wrzosowisk” / “Tõnu Kõrvits. Moorland Elegies”, reż. Marianne Kõrver, 58’, Estonia, 2018
  • “Męski klub” / “The Men’s Room”, reż. Petter Sommer, Jo Vemud Svendsen, 75’, Norwegia, 2018
  • “Miles Davis: Ikona jazzu” / “Miles Davis: Birth of the Cool”, reż. Stanley Nelson, 115′, USA
  • “Opera uliczna” / “The Disciples – a Street Opera”, reż. Ramón Gieling, 90’, Holandia, 2018
  • “Powrót Kate Nash” / “Kate Nash: Underestimate the Girl”, reż. Amy Goldstein, 89’, USA, 2018
  • “Steven Tyler. Nowy rozdział” / “Steven Tyler: Out on a Limb”, reż. Casey Tebo, 94’ , USA, 2018
  • “Szukając Karen Dalton” / “A Bright Light – Karen and the Process”, reż. Emmanuelle Antille, 94’, Szwajcaria, 2018
  • “To jest Love” / “This is Love”, reż. John Alexander, 83’, USA, 2018

Filmy zakwalifikowane do pozostałych konkursów będą systematycznie publikowane na stronie internetowej Festiwalu.

59. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 26 maja - 2 czerwca 2019 roku
źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, żadne naruszenia praw autorskich nie są zamierzone. W takim przypadku prosimy o kontakt – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.
Share

podobne publikacje