fotogaleria recenzje 17 stycznia 2020

Adeb Chamoun – warsztaty i “bębnienia” w Dworku Białoprądnickim

„ETHNO” to projekt międzypokoleniowy, nastawiony na aktywny udział publiczności, dzięki któremu uczestnicy będą mogli poznać kulturę, muzykę i życie codzienne w Iranie, Syrii, Izraelu, Jemenie, Senegalu czy Kolumbii.

Pierwszym artystą, który zagościł w Centrum Kultury “Dworek Białoprądnicki” był Adeb Chamoun. To wybitny muzyk, pedagog, jest wirtuozem gry na etnicznych instrumentach perkusyjnych. Występuje z największymi muzykami w Polsce i za granicą. Pochodzi z Syrii ale od wielu lat przebywa w Polsce.

Jego występ był niezwykły. Mogliśmy wysłuchać opowieści o Syrii, życiu codziennym, zwyczajach i dowiedzieć się jakie miejsce zajmuje w nim muzyka i muzykowanie.

Dowiedzieliśmy się również o korzeniach różnych perkusyjnych instrumentów muzycznych, które dzisiaj używane są w bardzo różnych rodzajach muzyki, z tą najpoważniejszą włącznie. Etniczne instrumenty perkusyjne to “temat rzeka” a interesująca opowieść Adeba, jedynie rozbudziła ciekawość publiczności. Można mieć tylko nadzieję, że artysta zawita jeszcze kiedyś do Dworku Białoprądnickiego i będzie kontynuował swoją opowieść.

W trakcie spotkania mogliśmy usłyszeć niesamowitą, wirtuozerską grę Adeba Chamouna, wspomaganego przez prowadzącego to spotkanie Macieja Trifonidisa. Do wspólnego grania został również poproszony, siedzący na widowni Marek “Smok” Rajs, lider formacji Wataha Drums.

W moim, jak i większości publiczności odczuciu, tej muzyki było mało, stanowczo za mało, bardzo stanowczo za mało!!!

Później było wspólne muzykowanie, czyli warsztaty bębniarskie na bardzo różnych poziomach.

Szanowni Państwo. W miarę rozwoju cywilizacji elektronicznej, mamy coraz mniejszy kontakt z żywą muzyką. Niestety – dla większości społeczeństwa muzyka kończy się na słuchaniu Youtuba i innych serwisów muzycznych. Owszem – czasami też chodzimy na koncerty. Ale – prawie całkowicie zamarło coś, co nazwę “wspólnym muzykowaniem”. Kiedyś, w ubiegłym wieku, wieczorami, ktoś tam przynosił gitarę, za chwilę pojawiała się druga – czasem jakiś flet i duża ilość instrumentów perkusyjnych, zwykle bardzo przypadkowych. Bo bębnić można na wszystkim, na baniaku do bielizny też … co udowodnił Adeb Chamoun.

I właśnie to wspólne muzykowania, wspólna zabawa, często w gronie rodzinnym, była największą wartością tego wydarzenia. Muzyka jest chyba najlepszym narzędziem do integracji ludzi w różnym wieku o różnych kolorach skóry, pochodzących z różnych krajów i różnych kultur.

Było wiele radości, uśmiechnięte twarze i wspaniała zabawa. Słuchanie muzyki jest czymś pięknym, ale kiedy można jej dotknąć i brać udział w jej tworzeniu, staje się wielkim i niezapomnianym przeżyciem – jakim było spotkanie z Adebem Chamounem.

Foto © Andrzej Wodziński – agencja fotograficzna Muzyczny Kraków

Adeb Chamoun pochodzi z Syrii, z malowniczego miasteczka Al-Hasaka. Urodził się w rodzinie o bogatych tradycjach muzycznych. Jego pierwszym nauczycielem był brat Abdul Chamoun, wybitny muzyk, pedagog, mistrz gry na syryjskich instrumentach perkusyjnych. Adeb Chamoun rozwijał umiejetności i stał się specjalistą, wirtuozem arabskich, perskich oraz latynoskich bębnów, gra miedzy innymi na: Riq, Darabuka, Tar, Daf, Cajon, Conga. Adeb Chamoun to artysta niezwykle otwarty na muzykę innych regionów świata i udziela się w wielu projektach o różnej stylistyce, od jazzu, przez muzykę etniczną czy klasyczną. Specjalizuje się w muzyce Bliskiego Wschodu, muzyce Tureckiej, Perskiej ale również inspiruje się Polskim folklorem oraz chorałem aramejskim kościołów chrześcijańskich z jego rodzinnych stron. Adeb współpracuje z wieloma znanymi zespołami, artystami, m.in.: Naxos, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Vocal Varshe, Milo Ansamble, Ghostman, Mateusz Szemraj, Trifonidis Nomads, Sztetl, Balkan Sevdah, i wielu innych.
Adeb Chamoun: PROFIL na Facebook

podobne publikacje