2. Dni Muzyki Karlheinza Stockhausena

Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza na 2. Dni Muzyki Karlheinza Stockhausena w 10. rocznicę śmierci kompozytora, w tym konferencja – koncerty – próby otwarte – warsztaty.  Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie, 18 – 20 grudnia 2017. Wstęp wolny

By Kathinka Pasveer (Kathinka Pasveer) [GFDL or CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
Karlheinz Stockhausen (ur. 22 sierpnia 1928 w Mödrath w Nadrenii Północnej-Westfalii, zm. 5 grudnia 2007 w Kürten) – niemiecki kompozytor, jedna z najbardziej prominentnych postaci współczesnej awangardy muzycznej. W swych kompozycjach Stockhausen starał się dotrzeć do fundamentalnych kwestii akustyki i psychologii odbioru dźwięku i dzieła muzycznego. W swojej twórczości nie dążył do wypracowania własnego, rozpoznawalnego stylu, lecz w każdym utworze starał się wkraczać w nieznany obszar, tworzyć muzykę według nowych reguł. Z jego nazwiskiem wiąże się wiele kluczowych dla sztuki muzycznej XX w. pojęć i idei, takich jak serializm, punktualizm, nowa muzyka elektroniczna (wraz z live electronic music), muzyka przestrzenna, statystyczna, rytualna, intuitywna, kompozycja grupowa, momentowa, „formula composition” i „multi-formula composition”, muzyka świata (integracja „obiektów znalezionych”, m.in. hymnów narodowych i muzyki etnicznej najrozmaitszych krajów), „telemusic” (synteza muzyki różnych kontynentów), wreszcie wertykalna „muzyka oktofoniczna”.

 

P r o g r  a m :

 

Poniedziałek 18 grudnia 2017

Warsztaty z Suzanne Stephens 17:00-18:30  Sala koncertowa

Koncert 20:00 – 21:30 Sala koncertowa

Karlheinz Stockhausen (1928-2007)
HARLEKIN na klarnet solo  (1975)
Barbara Borowicz – klarnet


Wtorek 19 grudnia 2017

Otwarta próba generalna 9:00-13:00  Sala koncertowa

Przerwa 13:00-14:30

Sesja A 14:30-16:00  Sala kameralna

Prowadzenie: dr hab. Agnieszka Draus

14:30 Monika Pasiecznik (Uniwersytet Warszawski)
Spirala, rotacja, ekspansja. Muzyczna symbolika Karlheinza Stockhausena.

15:00 Barbara Borowicz (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Harlekin na klarnet solo Karlheinza Stockhausena – inspiracja komedią dell’arte

15:30 Merve Kazokoğlu (Hochschule für Musik Detmold)
Analiza i interpretacja Der kleine Harlekin

Przerwa 16:00 – 16:15

Sesja B 16:15-17:15  Sala kameralna

Prowadzenie: mgr Barbara Borowicz

16:15 Roberta Gottardi (Conservatory of Bolzano)
Harmonien i Treue z punktu widzenia klarnecisty

16:45 Agnieszka Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie)
MUTTER MEIN EVA, MONDEVA, SIRISU! O postaci Ewy w cyklu LICHT Karlheinza Stockhausena – od koncepcji do scenicznej realizacji

Przerwa 17:15 – 17:30

Warsztaty z  Suzanne Stephens 17:30 – 19:00  Sala koncertowa

Koncert  20:00 -21:30  Sala koncertowa

Karlheinz Stockhausen (1928-2007)

TRAUM-FORMEL  (1981, z opery Samstag aus Licht 1981-83)
Rumi Sota-Klemm – basethorn

MONTAGs GRUSS / EVA-GRUSS (1986/88,
z opery Montag aus Licht 1984-88)
Utwór odtwarzany elektronicznie

EVAs SPIEGEL  (1984, z EVAs ZAUBER – III aktu opery Montag aus Licht)
Rumi Sota-Klemm – basethorn

DIE 7 LIEDER DER TAGE  (1986, z opery Montag aus Licht)
Johanna Stephens-Janning – basethorn

FREIA na bassethorn (1991, z opery Freitag aus Licht  1991-94)
Rumi Sota-Klemm – basethorn

Reżyseria dźwięku: Florian Zwissler


Środa 20 grudnia 2017

Otwarta próba generalna 9:00 – 13:00 Sala koncertowa

Przerwa 13:00 – 14:30

Sesja C 14:30-17:00  Sala kameralna

Prowadzenie: Monika Pasiecznik

14:30 Johanna Janning (Stockhausen Stiftung für Musik, Kürten)
The 7 Songs Of The Days: a Miniature of LIGHT

15:00 Rumi Sota-Klemm (Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Drezden)
Formel-Komposition – analiza i interpretacja In Freundschaft na klarnet solo

15:30  Suzanne Stephens (Stockhausen Stiftung für Musik, Kürten)
Życie z Karlheinzem Stockhausenem, wykonywanie jego muzyki i kształcenie instrumentalistów nowej generacji.

16:00  Panel dyskusyjny z udziałem artystów interpretatorów muzyki Stockhausena
prowadzenie: Monika Pasiecznik

Przerwa 17:00 – 17:15

KONCERT 20:00-21:30  Sala koncertowa

Karlheinz Stockhausen (1928-2007)

IN FREUNDSCHAFT na klarnet solo  (1977)
Dominik Domińczak – klarnet

HARMONIEN na klarnet basowy
(2006, 5. godzina z cyklu Klang 2004-2007)
Roberta Gottardi – klarnet basowy

DER KLEINE HARLEKIN na klarnet solo (1975)
Merve Kazokoğlu – klarnet

TREUE na klarnet basowy, basethorn i klarnet es
(2007, 11. godzina z cyklu Klang 2004-2007)
Utwór odtwarzany elektronicznie

Reżyseria dźwięku: Florian Zwissler
 

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.
Podziel się swoją opinią
NewsRoom
NewsRoom

Newsy redakcji Muzycznego Krakowa. Nadsyłane przez organizatorów, informacje i komunikaty prasowe. Czasami newsy "wygrzebane" w przestrzeni internetowej lub nadesłane przez czytelników. Naszym (nieobiektywnym) zdaniem warte publikacji.

Skip to content