muzyka poważna 22 marca 2019

16 międzynarodowy Festiwal Misteria Paschalia

Z ziemi włoskiej do Polski. W programie oraz obsadzie tegorocznej, 16. odsłony międzynarodowego Festiwalu Misteria Paschalia (na który gorąco zapraszamy od 15 do 22 kwietnia) – poświęconej głównie muzyce włoskiej – znalazło się też, co zawsze cieszy, niemało akcentów polskich.

I tak już podczas koncertu inauguracyjnego w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej obok renomowanego zespołu Cappella Neapolitana, dyrygenta Antonia Floria oraz solistów: Dalmy Krajnyak – alt, Luki Cervoniego – tenor i Marka Bussiego – bas, wystąpi doskonały Chór Polskiego Radia. Usłyszymy dzieło włoskiego kompozytora barokowego Gaetana Veneziana La Passione secondo Giovanni, czyli niedawne odkrycie – artystyczne i dosłowne – Floria, tegorocznego dyrektora rezydenta Misteriów Paschaliów, który będzie naszym cicerone po muzyce Półwyspu Apenińskiego.

O koncertach drugiego, a przede wszystkim trzeciego dnia festiwalu – również w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej – rzec można: Polską stoją. Najpierw włoskiemu kontratenorowi Filippo Mineccii towarzyszyć będzie niewymagająca chyba rekomendacji {oh!} Orkiestra Historyczna na czele ze swą ultraenergetyczną koncertmistrzynią Martyną Pastuszką. W ich wykonaniu usłyszymy pasticcio, na które złożyły się arie i uwertury włoskich kompozytorów XVIII wieku umuzyczniające awangardowy podówczas, operowy z ducha tekst Pasji Chrystusowej słynnego Pietra Metastasia.

W drugim z tych koncertów związki oraz wzajemne oddziaływanie muzyki włoskiej i polskiej przełomu XVI i XVII wieku uprzytomnią nam – znów niewymagające rekomendacji nad Wisłą, ale i Padem, Loarą czy Tamizą – chór oraz grająca na historycznych instrumentach orkiestra Capelli Cracoviensis pod wodzą swego szefa Jana Tomasza Adamusa. Dokonają tego za pomocą inspirowanych weneckim stylem polichóralnym czy polifonicznymi madrygałami dzieł Mikołaja Zieleńskiego, pomieszczonych w dwóch zbiorach wydanych w Wenecji: Offertoria totius anni i Communiones totius anni. Jedna z tych kompozycji – In monte Oliveti – dała tytuł całemu koncertowi, który uzupełnią utwory drugiego naszego rodaka Bartłomieja Pękiela oraz Włocha Asprilia Pacellego.

Z Capelli Cracoviensis wywodzi się też tenor Karol Kusz – założyciel słynącego z nietuzinkowych, często autorskich projektów kameralnego chóru Cracow Singers, który usłyszymy 18 marca w Centrum Kongresowym ICE Kraków. I to u boku jednego z najważniejszych dziś zespołów muzyki dawnej Concerto Italiano, jej założyciela – dyrygenta i klawesynisty Rinalda Alessandriniego oraz solistów: Sonii Tedli – sopran, Enrica Torre – alt, Luki Cervoniego – tenor i Salva Vitale – bas. Do tego w nie byle jakim repertuarze – usłyszymy bowiem trzy sakralne perełki włoskiego późnego baroku: Credo e-moll RV 591Antonia Vivaldiego, Stabat Mater c-moll Antonia Marii Bononciniego oraz Miserere Leonarda Lea. Ostatni polski akcent przypadnie na Wielki Piątek, kiedy w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpią ponownie Cappella Neapolitana i Antonio Florio oraz soliści: Leslie Visco – sopran, Anna Zawisza – sopran, Marta Fumagalli – alt, Alessio Tosi – tenor i Giuseppe Naviglio – bas. W ich wykonaniu usłyszymy muzykę sakralną wczesnobarokowego twórcy neapolitańskiego Antonia Noli, niegdyś bardzo cenioną, dziś odkrywaną na nowo.

Zapraszamy do Krakowa na 16. odsłonę Festiwalu Misteria Paschalia w terminie 15-22 kwietnia. Bilety i karnety można kupować na stronie Krakowskiego Biura Festiwalowego, w punktach informacji miejskiej InfoKraków oraz na portalu eventim.pl

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, żadne naruszenia praw autorskich nie są zamierzone. W takim przypadku prosimy o kontakt – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

podobne publikacje