film komunikaty wydarzenia Kraków 5 października 2018

UNSOUND FESTIVAL 2018 – pasmo filmowe w Kinie Pod Baranami

Unsound Festival to unikalne wydarzenie artystyczne, przyciągające do Krakowa prowokujących muzyków, filmowców i artystów wizualnych. W ramach festiwalu Kino Pod Baranami zaprasza na pokazy intrygujących produkcji filmowych, których twórcy przyglądają się najbardziej aktualnym problemom współczesnego świata.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu jest PRESENCE i pytanie o to, jak być prawdziwie obecnym w świecie mediów społecznościowych. Widzowie Kina Pod Baranami przekonają się jak nowe technologie kształtują rzeczywistość i granice między realnym, ludzkim “ja” a tożsamością cyfrową. Podróż w przyszłość zafunduje im Don Hertzfeldt w wielokrotnie nagradzanych animacjach World of Tomorrow. Ich bohaterką jest mała dziewczynka, która spotyka się ze swoim klonem. Na ekranie pojawi się także krótkometrażowa animacja komputerowa Geomancer eksplorująca kreatywne możliwości sztucznej inteligencji. Stosunek ludzi do maszyn od lat bada bohaterka dokumentu Donna Haraway: Story Telling for Earthly Survival. Reżyser Fabrizio Terranova stworzył fascynujący portret uznanej biolożki i filozofki feministycznej, autorki eseju A Cyborg Manifesto. O tym jak ich zdaniem może wyglądać życie ludzi w bardzo dalekiej przyszłości opowie londyński duet artystyczny Patten w  krótkometrażowym filmie 3049.

Wpływ mediów społecznościowych na politykę bada laureat Specjalnej Nagrody Jury na festiwalu Sundance Maxim Pozdorowkin, którego film Our New President zostanie zaprezentowany w ramach festiwalu. Reżyser przedstawia ostatnie wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych przez pryzmat rosyjskiej propagandy, której Donald Trump wydaje się zawdzięczać swoje zwycięstwo. W programie znalazł się również dokument Going South Dominica Gagnona, twórcy “filmów bez kamery”, który z nagrań zamieszczonych w serwisie Youtube skomponował opowieść o tym, czym stał się Internet w erze post-prawdy. Na ekranie pojawi się także inny film reżysera, Hoax_Canular, stworzony z balansujących na granicy ekstremalnej szczerości i parodii nagrań nastoletnich użytkowników sieci w przeddzień zapowiadanej w mediach apokalipsy.

Krakowscy kinomani zobaczą również, jaki wpływ ma technologia na życie mieszkańców Dalekiego Wschodu. W dokumencie The People’s Republic of Desire reżyser Hao Wu zaprasza widzów do świata streamingu na żywo, który zdominował relacje młodych ludzi w Chinach. To zdobycze techniki sprawiły, że Ranko Paukovic, twórca krótkiego filmu 90 Seconds in North Korea, mógł z ukrycia zarejestrować momenty z życia ludzi mieszkających w Korei Północnej, najbardziej odizolowanym państwie świata.

O materialnych produktach cyfrowej rzeczywistości opowiedzą Christian Krönes i Florian Weigensamer w dokumencie Welcome to Sodom, rozgrywającym się na składowisku odpadów w Ghanie, gdzie tysiące ludzi pracuje, grzebiąc w elektronicznych śmieciach.

Jak co roku, Unsound Festival staje się miejscem dla opowieści o prawdziwych prekursorach, którzy swoim działaniem podważają zastane struktury. Uczestnicy festiwalu będą mieli okazję zobaczyć film Milford Graves Full Mantis – znakomity dokumentalny portret cenionego amerykańskiego perkusisty i pioniera free jazzu Milforda Gravesa, znanego z muzycznych eksperymentów. Projekcji towarzyszyć będzie pokaz krótkometrażowego filmu Rebirth is Necessary reżyserki i producentki filmowej Jenn Nkiru, która w artystyczny sposób próbuje pokazać magię doświadczenia osoby czarnoskórej.

Worlds of Ursula Le Guin w reżyserii Arwen Curry to fascynująca historia życia i twórczości zmarłej niedawno pisarki Ursuli K. Le Guin, autorki przełomowych dzieł w historii literatury fantasy i science fiction, w tym kultowych Opowieści z Ziemiomorza. Kino Pod Baranami zaprezentuje również dokumentalny film Tranny Fag (reż. Kiko Goifman i Claudia Priscilla), którego bohaterką jest występująca na festiwalu Linn da Quebrada, czarnoskóra, transseksualna performerka i aktywistka, podważająca heteronormatywne status quo.

Nowe terytoria w sztuce i technologii to domena Kristen Gallerneaux, która zaprezentuje krótkometrażowy film The Hum będący wizualną i dźwiękową impresją na temat działania infradźwięków. Po seansie reżyserka opowie o pracy nad filmem i swojej nowej książce, w której koncentruje się na badaniach nad dźwiękiem i remiksowaniu kultury Internetu.

PROGRAM:

niedziela, 7 października

14.00 HOAX_CANULAR | HOAX_CANULAR

reż. Dominic Gagnon, Kanada 2013, 90′

16.00 GEOMANCER + WORLD OF TOMORROW, 88’

GEOMANCER | GEOMANCER

reż. Lawrence Lek, Wielka Brytania 2017, 48′

WORLD OF TOMORROW | WORLD OF TOMORROW

reż. Don Hertzfeldt, USA 2015, 17′

WORLD OF TOMORROW EPISODE TWO:

THE BURDEN OF OTHER PEOPLE’S THOUGHTS

| WORLD OF TOMORROW EPISODE TWO: THE BURDEN OF OTHER PEOPLE’S THOUGHTS

reż. Don Hertzfeldt, USA 2017, 23′

poniedziałek, 8 października

14.00 DONNA HARAWAY: STORY TELLING FOR EARTHLY SURVIVOR

| DONNA HARAWAY: STORY TELLING FOR EARTHLY SURVIVOR

reż. Fabrizio Terranova, Belgia/Francja/Hiszpania 2016, 90′

16.00 3049 | 3049

reż. Patten, Wielka Brytania 2018, 13′

OUR NEW PRESIDENT | OUR NEW PRESIDENT

reż. Maxim Pozdorovkin, USA/Rosja 2018, 77′

wtorek, 9 października

14.00 GOING SOUTH | GOING SOUTH

reż. Dominic Gagnon, Szwajcaria 2018, 104′

16.00 REBIRTH IS NECESSARY | REBIRTH IS NECESSARY

reż. Jenn Nkiru, USA 2017, 11′

MILFORD GRAVES, FULL MANTIS | MILFORD GRAVES, FULL MANTIS

reż. Jake Meginsky, USA 2018, 91′

środa, 10 października

14.00 WORLDS OF URSULA K. LE GUIN | WORLDS OF URSULA K. LE GUIN

reż. Arwen Curry, USA/Kanada 2018, 68′

16.00 WELCOME TO SODOM | WELCOME TO SODOM

reż. Florian Weigensamer, Christian Krönes, Austria 2018, 92′

czwartek, 11 października

14.00 THE HUM | THE HUM

reż. Kristen Gallerneaux, USA 2018, 25′

+ spotkanie z reżyserką

15.30 90 SECONDS IN NORTH KOREA | 90 SECONDS IN NORTH KOREA

reż. Ranko Paukovic, Holandia 2018, 15′

PEOPLE’S REPUBLIC OF DESIRE | PEOPLE’S REPUBLIC OF DESIRE

reż. Hao Wu, Chiny 2018, 95′

piątek, 12 października

16.00 TRANNY FAG | TRANNY FAG

reż. Kiko Goifman, Claudia Priscilla, Brazylia 2018, 75′

BILETY: 15 zł

Pokaz filmu The Hum: wstęp wolny*

*Odbiór bezpłatnych wejściówek w kasach Kina w dniu seansu.

O FILMACH:

3049 | 3049

reż. Patten, Wielka Brytania 2018, 13′

Krótkometrażówka londyńskiego duetu Patten – utopijna projekcja pozytywnej, kolektywnej przyszłości, która niesie ze sobą pytanie: w jaki sposób dożyjemy do 3049 roku?

90 SECONDS IN NORTH KOREA | 90 SECONDS IN NORTH KOREA

reż. Ranko Paukovic, Holandia 2018, 15′

MFF w Sarajewie 2018: nominacja do nagrody dla najlepszego dokumentu

Żadnych głowic, żołnierzy w oficerkach, ani posągów Wielkiego Wodza – zamiast tego, Ranko Paukovic oferuje poetycką, sugestywną migawkę z codziennego życia w Korei Północnej, kraju rządzonym przez najbardziej paranoiczny i tajemniczy reżim na świecie. To momenty z życia w odizolowanym od świata społeczeństwie uchwycone z ukrycia podczas gdy reżyser udawał turystę.

DONNA HARAWAY: STORY TELLING FOR EARTHLY SURVIVOR

| DONNA HARAWAY: STORY TELLING FOR EARTHLY SURVIVOR

reż. Fabrizio Terranova, Belgia/Francja/Hiszpania 2016, 90′

Donna Haraway zasłynęła już w latach 80., dzięki swoim tekstom na temat płci, tożsamości i technologii. Dziś jest jedną z czołowych figur w refleksji nad mediatyzacją, cyborgizacją i antropocenem. Jest przy tym niezwykle ciepłą i ujmującą osobowością, angażującą gawędziarą, której życie i twórczość poznać można w tym wnikliwym dokumencie.

GEOMANCER | GEOMANCER

reż. Lawrence Lek, Wielka Brytania 2017, 48′

W przeddzień rozpoczęcia 2065 stulecia w Singapurze, “dorastający” satelita obdarzony sztuczną inteligencją ucieka przed nieuchronnym końcem na Ziemię, gdzie ma nadzieję zostać pierwszym mechanicznym artystą. W czasie gdy oś geopolityczna skłania się coraz bardziej na Wschód, Geomancer odkrywa napięcie towarzyszące relacjom człowieka i maszyny. Wszystko to rozgrywa się w czasie, gdy Daleki Wschód zyskuje coraz silniejszą pozycję, a cały świat spekuluje na temat tego, czy nowe formy sztucznej inteligencji mogą prześcignąć człowieka pod względem kreatywności.

Zrealizowany w technice CGI film o twórczym przebudzeniu sztucznej inteligencji animowany silnikiem gry wideo, sekwencja snu wygenerowana przez sieć neuronową z muzyką, do której śpiewa generator mowy.

GOING SOUTH | GOING SOUTH

reż. Dominic Gagnon, Szwajcaria 2018, 104′

Druga część część tetralogii dotyczącej Internetu w epoce post-prawdy. Wierny swojemu credo kina bez kamer, Dominic Gagnon korzysta wyłącznie ze świata youtuberów, a rezultat jest kuriozalnie pasjonujący. Dając się wciągnąć w absurdy teorii o Płaskiej Ziemi szerzonej przez współczesnych guru, Gagnon wyrusza w podróż z biegunowego centrum Ziemi w kształcie dysku w stronę tropików, zimnych wód wypływających z lodowców prosto w kosmos. Ludzie, których spotyka, dzielą się z nim niesamowitą mozaiką równoważnych doświadczeń. Od list zakupów, intymnych spowiedzi, teorii spiskowych, filmów z wakacji, aż po rejestrację wideo seks-turystyki i kataklizmów powodowanych przez zmiany klimatyczne.  W Internecie wszystko jest prawdą.

HOAX_CANULAR | HOAX_CANULAR

reż. Dominic Gagnon, Kanada 2013, 90′

Składający się w całości z materiałów nakręconych przez nastolatków kamerkami internetowymi, Hoax_Canular Dominica Gagnona jest refleksją nad medialnie pompowanym strachem i rozmaitymi strategiami jego przechwycenia, stosowanymi przez młodzież z całego świata. Materiał został skompilowany z siedemdziesięciu godzin filmów nagranych jednego wieczoru, przed zapowiadaną w mediach apokalipsą. Rezultatem jest portret cyfrowej generacji ostatniej dekady, w którym granica między parodią a szczerością nieustannie się zaciera.

MILFORD GRAVES, FULL MANTIS | MILFORD GRAVES, FULL MANTIS

reż. Jake Meginsky, USA 2018, 91′

Oak Clif FF 2018: Nagroda Jury dla najlepszego pełnometrażowego dokumentu

Sarasota FF 2018: Nagroda Independent Visions dla najlepszego filmu

Pierwszy pełnometrażowy portret nowojorskiego perkusisty Milforda Gravesa, prześwietlający jego wszechstronną kreatywność i nieustającą ciekawość świata. Już we wczesnych latach 60. Graves stał się niemal mityczną postacią w światku muzyki i sztuki freejazzowej. Teoretyk rytmu definiowanego jako impuls emocjonalny bardziej niż mechaniczne powtórzenie, od początku propagował pogląd, że muzyka jest czymś więcej niż tylko formą sztuki. W jego świecie dźwięk jest siłą życiową, z którą można się zestroić jedynie przez szacunek. Reżyser Jake Meginsky, który sam jest muzykiem eksperymentalnym, z cierpliwością i poświęceniem stworzył fascynującą historię legendarnego artysty.

OUR NEW PRESIDENT | OUR NEW PRESIDENT

reż. Maxim Pozdorovkin, USA/Rosja 2018, 77′

FF Sundance 2018: Specjalna Nagroda Jury za montaż w filmie dokumentalnym

Traverse City Film Festival 2018: Nagroda Stanley’a Kubricka dla najlepszego dokumentu

Historia wygranej Donalda Trumpa opowiedziana z perspektywy rosyjskiej propagandy. Zarazem przerażający i zabawny, Our New President to satyryczny portret rosyjskiej interwencji w amerykańskie wybory prezydenckie z 2016 roku, ujawniający całe imperium fake newsów oraz taktyki współczesnej wojny informacyjnej.

PEOPLE’S REPUBLIC OF DESIRE | PEOPLE’S REPUBLIC OF DESIRE

reż. Hao Wu, Chiny 2018, 95′

SXSW Film Festival 2018: Nagroda Jury dla najlepszego dokumentu pełnometrażowego

Documentary Edge Festival 2018: Nagroda DocEdge dla najlepszego reżysera (Hao Wu)

Całe pokolenie wyrosło w epoce mediów społecznościowych, w której relacje w sieci stały się równie ważne jak te zawarte w realnym życiu. W Chinach ten mechanizm przybrał formę ekstremalną. Streaming na żywo stał się najpopularniejszą formą rozrywki w sieci dla milionów ludzi. Dokument Hao Wu zabierze widzów w podróż do tego cyfrowego świata, Wirtualnej Republiki Ludowej.

REBIRTH IS NECESSARY | REBIRTH IS NECESSARY

reż. Jenn Nkiru, USA 2017, 11′

Krótkometrażowa artystyczna eksploracja magii i bogactwa afroamerykańskiej kultury w świecie, w którym naturalne prawa czasu i przestrzeni zostają zawieszone.

THE HUM | THE HUM

reż. Kristen Gallerneaux, USA 2018, 25′

Nikt nie może “usłyszeć” Szumu, ale wibroakustyczne efekty infradźwięków opisywane są przez osoby, które ich doświadczyły jako coś, co się bardziej “czuje” niż “słyszy”.

Na początku 2011 roku miasto Windsor w stanie Ontario wytworzyło swój własny Szum. Przyczyny doszukiwano się na przemian w lokalnej kopalni soli czy niskich falach VLF emitowanych przez fabryki na pobliskiej wyspie. Ten czarno-biały film eksperymentalny to próba rekonstrukcji przestrzennych, psycho-industrialnych i i fizjologicznych efektów szumu, wpływu infradźwięków na ludzi, zwierzęta i krajobrazy.

TRANNY FAG | TRANNY FAG

reż. Kiko Goifman, Claudia Priscilla, Brazylia 2018, 75′

MFF w Berlinie 2018: nominacja do nagrody Teddy dla najlepszego filmu dokumentalnego o tematyce LGBT

Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych w Madrycie 2018: Specjalne Wyróżnienie

Bohaterką dokumentu jest Linn Da Quebrada, czarnoskóra transseksualna kobieta, performerka i aktywistka mieszkająca w biednej dzielnicy São Paulo. Jej elektryzujące występy to odważna próba podważenia heteronormatywnego maczyzmu w Brazylii. Film Tranny Fag stanowi fascynujący kontekst dla występu artystki podczas festiwalu Unsound.

WELCOME TO SODOM | WELCOME TO SODOM

reż. Florian Weigensamer, Christian Krönes, Austria 2018, 92′

Dokument o wysypisku śmieci w Ghanie, gdzie 250 000 ton elektronicznych odpadów z Zachodu – telefonów komórkowych, telewizorów LCD, notebooków – jest poddawana recyklingowi przez dzieci i dorosłych. Pracownicy wysypiska opowiadają o swoich warunkach życiowych. Okazuje się, że technologiczne obietnice mamią, a niematerialność Internetu jest złudna. Zachód jak śmiecił, tak śmieci.

WORLD OF TOMORROW | WORLD OF TOMORROW

reż. Don Hertzfeldt, USA 2015, 17′

Oscary 2016: nominacja do nagrody dla najlepszej animacji krótkometrażowej

FF Sundance 2015: Nagroda Jury dla najlepszego filmu krótkometrażowego

AFI Fest 2015: Grand Prix

Międzynarodowy Festiwal Filmu Animowanego w Annecy 2015: Nagroda Publiczności, Specjalne Wyróżnienie

WORLD OF TOMORROW EPISODE TWO: THE BURDEN OF OTHER PEOPLE’S THOUGHTS

| WORLD OF TOMORROW EPISODE TWO: THE BURDEN OF OTHER PEOPLE’S THOUGHTS

reż. Don Hertzfeldt, USA 2017, 23′

FF Fargo 2018: najlepsza animacja

FF Sundance 2018: nominacja do Nagrody Jury dla najlepszego filmu krótkometrażowego

Don Hertzfeldt jest twórcą dwóch psychodelicznych animacji o czasie, pamięci i technologii. Pierwsza i druga część World of Tomorrow to wirtuozerskie, krótkometrażowe sci-fi, które zabiera postacie z kresek w podróż ku przyszłości. Główną bohaterką jest mała Emily, której głosu użyczyła bratanica reżysera. Hertzfeldt wykorzystał nagrania spontanicznych wypowiedzi dziewczynki. Na projekcję składa się również wprowadzenie i autorska wersja czołówki („couch gag”) stworzona dla Simpsonów w 2014 roku.

WORLDS OF URSULA K. LE GUIN | WORLDS OF URSULA K. LE GUIN

reż. Arwen Curry, USA/Kanada 2018, 68′

Dokument traktujący o życiu i spuściźnie zmarłej niedawno feministycznej pisarki. Znana ze swoich powieści fantasy i science-fiction, które wytyczały nowe szlaki w literaturze, Le Guin latami znajdowała się na marginesie „respektowalnej” literatury, zanim w końcu została doceniona w głównym nurcie. Laureatka nagród Hugo i Nebula przyznawanych w dziedzinie literatury fantasy, jest twórczynią cykli powieści Ziemiomorze i Ekumena, w jej pracach wyraźne jest zainteresowanie autorki antropologią kulturową oraz ideą anarchistyczną.

Materiał do filmu, reżyserka Arwen Curry zbierała przez 10 lat, towarzysząc pisarce w codziennym życiu. Na ekranie poza główną bohaterką i jej bliskimi pojawią tacy twórcy jak: Margaret Atwood, David Mitchell czy Neil Gaiman.

Film Worlds of Ursula K. Le Guin dopełnia festiwalowy koncert zespołu The Kesh Ensemble, który zagra piosenki z albumu The Music and Poetry of The Kesh autorstwa samej pisarki.

 

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, żadne naruszenia praw autorskich nie są zamierzone. W takim przypadku prosimy o kontakt – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.
Share

podobne publikacje