Tamerlano – George Frideric Handel

Tamerlano – George Frideric Handel, Opera Rara, koncerty Kraków,

W teatrze im. Juliusza Słowackiego odbędzie się pierwszy koncert w ramach cyklu Opera Rara w 2015 roku. Tym razem będzie to prawdziwy klejnot – 8 stycznia o godz. 20.00 zespół Il Pomo d’Oro pod dyrekcją Riccarda Minasiego odkryje przed publicznością świat opery „Tamerlano” George’a Friderica Handla. Podczas koncertu w Krakowie zaprezentuje się plejada wybitnych solistów znanych z płyty wydanej w prestiżowym wydawnictwie Naïve, w tym m.in.: Xavier Sabata i Max Emanuel Cenčić.

Tamerlano George’a Friderica Handla to perła muzyki barokowej. Opera od lat uznawana jest za jedno z najpiękniejszych i najważniejszych dzieł kompozytora. Libretto autorstwa Nicoli Francesca Hayma stanowi adaptację dzieła Tamerlano Agostina Piovenego. Premiera dzieła odbyła się w London’s King’s Theatre 31 października 1724 roku.
Akcja opery rozgrywa się w XIV wieku i przedstawia zupełnie inną niż wszystkie pozostałe opery, zawiłą historię miłości, nienawiści, zdrady i rozgrywek o władzę pomiędzy możnymi i potężnymi — w starciu pomiędzy tytułowym tatarskim zdobywcą a jego więźniem, dumnym sułtanem Bajazetem. Tamerlanowi udaje się go pokonać i uwięzić. Córka Bajazeta – Asteria, księżniczka Trebizondy – Irene i sprzymierzeniec Tamerlana – Andronico zostają wplątani w brzemienną w skutki sieć intryg, których kulminację, a jednocześnie niespodziewany zwrot akcji stanowi samobójcza śmierć Bajazeta. Przyznacie, że wygląda jak świetny scenariusz melodramatycznego romansu z nietuzinkowym bohaterem tragicznym?

Utwór oddaje szerokie spektrum nastrojów i emocji, ukazując bohaterów w walce o władzę, miłości i zdrady! Muzyka bywa to zwiewna i subtelna, to imponująca i z rozmachem. W Krakowie Tamerlano zabrzmi w wykonaniu długo wyczekiwanego zespołu Il Pomo d’Oro z udziałem wybitnych kontratenorów: Katalończyka Xaviera Sabaty i Chorwata Maxa Emanuela Cenčića. Dech w piersi zapierają ich momentami karkołomne partie solowe. Plejadę wybitnych solistów znanych z płyty wydanej w prestiżowym wydawnictwie Naïve uzupełniają: John Mark Ainsley, Karina Gauvin, Ruxandra Donose i Paveł Kudinov — ożywią oni historię w wykonaniu docenionym przez krytyków na całym świecie. Formacją kieruje uznany skrzypek i dyrygent Riccardo Minasi, koncertmistrz najwybitniejszych orkiestr wyspecjalizowanych w wykonawstwie historycznym. Razem z Il Pomo d’Oro brawurowo odkrywają świat barokowej opery.
George Frideric Handel to jedna z najbardziej fascynujących postaci baroku. Wielki kompozytor i człowiek o niezwykle barwnym życiorysie. Jak powiedział znawca muzyki Handla Franzpeter Messmer „Życie Handla było jedną wielką przygodą, i ta przygoda trwa nadal. Dziś jego przepełniona emocjami, odkrywcza muzyka nadal zachwyca muzyków i publiczność” (Franzpeter Messmer, Georg Friedrich Händel, Düsseldorf 2008, str. 270).
Po udanej, harmonijnej współpracy przy wcześniejszych odsłonach cyklu i niezwykle udanych prezentacjach Parysa i Heleny Christopha Willibalda Glucka, Rodelindy oraz Giulio Cesare in Egitto George’a Friderica Handla – Capella Cracoviensis staje się współgospodarzem styczniowego koncertu Tamerlano, a także całego cyklu Opera Rara.

Założony w 2012 roku zespół Il Pomo d’Oro tworzą wybitni muzycy specjalizujący się w wykonawstwie muzyki na instrumentach historycznych. Dzięki znakomitemu połączeniu wiedzy o stylistyce epoki z najwyższym technicznym kunsztem i artystycznym entuzjazmem, zespół od początku swojej działalności plasuje się w światowej czołówce. Już pierwsze ich nagranie — Vivaldi, Per l’Imperatore — z Riccardo Minasim (dyrygentem i koncertmistrzem) podbiło serca wymagającej publiczności i zdobyło międzynarodowe uznanie krytyków. Mimo krótkiego stażu, zespół w swoim dorobku artystycznym ma już kilkanaście płyt. Koncertowali niemal w całej Europie z udziałem najbardziej uznanych solistów, m.in. Xavierem Sabatą, Franco Fagiolim, Kariną Gauvin czy Maxem Emanuelem Cenčićem. Co prawda specjalizują się w wykonawstwie muzyki operowej, ale swoje możliwości doskonale prezentują również w utworach instrumentalnych. Nazwa Il Pomo d’Oro odwołuje się do tytułu opery Antonia Cestiego skomponowanej z okazji ślubu cesarza Austrii Leopolda I z Małgorzatą Teresą w 1666 roku. Dziesięciogodzinne widowisko było prawdopodobnie największą i najdroższą produkcją operową w historii.

Riccardo Minasi — to jeden z najbardziej uznanych skrzypków specjalizujących się w grze na instrumentach historycznych. Występował z tak znakomitymi orkiestrami jak: Le Concert des Nations Jordiego Savalla, Accademia Bizantina, Concerto Italiano, Il Giardino Armonico, Al Ayre Español, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Orquesta Sinfónica de Madrid, Concerto Vocale Renégo Jacobsa czy Ensemble 415, zarówno jako solista, jak i koncertmistrz. Minasi jest także doskonałym dyrygentem. Swoje możliwości z powodzeniem prezentuje niemal w całej Europie wraz z zespołem Il Pomo d’Oro, który prowadzi od 2012 roku. W swojej karierze współpracował m.in. z Orkiestrą i Chórem Opéra National de Lyon, Kammerakademie of Potsdam, Zürich Kammerorchester, Balthasar Neumann Ensemble, European Union Baroque Orchestra (EUBO) czy Il Complesso Barocco. W latach 2004-2010 był profesorem kameralistyki w Conservatorio V. Bellini w Palermo. Wykładał również w tak prestiżowych szkołach jak: Juilliard School of Music w Nowym Jorku, Longy School of Music w Cambridge (USA), Sibelius Academy w Helsinkach czy Chinese Culture University of Taipei (Taiwan). Dyrygował operami Il Matrimonio segreto Domenica Cimarosy w Zürich Opernhaus, Carmen Bizeta w Opéra National de Lyon i Rinaldo George’a Friderica Handla w Theater an der Wien. Odbył także tourne z Il Pomo d’Oro z operami Catone in Utica Leonardo Vinciego, Siroe Johanna Adolpha Hasse oraz Tamerlano, Serse i Partenope George’a Friderica Handla.

Organizatorami koncertu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.

Więcej informacji:

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | Dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.
Share

Autor Andrzej Wodziński

Redaktor naczelny serwisu. Autor nie ma wykształcenia muzycznego i jakichkolwiek kwalifikacji do bycia krytykiem muzycznym. Publikowane teksty są „nieobiektywnie emocjonalne”. Słucha muzyki każdej (z małymi, nieobiektywnymi wyjątkami). Muzyka towarzyszy mu (w różnych formach i przejawach) przez całe życie i czyni go piękniejszym. Informacje dodatkowe: autor, jeśli nie słucha muzyki to ogląda filmy ... Każdą wolną chwilę stara się (z różnym skutkiem) spędzać w górach. Wegetarianin i cyklista.