UWAGA

Strona zawiera wysokiej jakości zdjęcia. Prosimy o oglądnięcie ich na ekranie KOMPUTERA. Przeglądanie na SMARTFONIE, nie oddaje ich wartości.

Opera Rara 2017 – Kraków, 18.01 – 10.02. 2017

Kiedy w styczniu 2009 roku koncertowym wykonaniem opery „Herkules nad Termodontem” Antonia Vivaldiego ruszyła Opera Rara, nikt nie spodziewał się, jaką metamorfozę przejdzie ten cykl. Teraz, po bez mała ośmiu latach, z dumą ogłaszamy powstanie festiwalu Opera Rara – spójnej, skondensowanej serii wydarzeń, pełnokrwistego festiwalu pokazującego różne oblicza opery i przypominającego jej istotną społeczną i artystyczną rolę.

Z ogromną radością i satysfakcją zapraszam Państwa na festiwal Opera Rara 2017, organizowany w nowej, zmienionej formule, z rozbudowanym programem.” – mówi Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa. – „Kraków od wielu lat przygotowuje docenianie na całym świecie festiwale, stąd też niezmiernie mnie cieszy, że Opera Rara dołączyła do tego grona. Cykl koncertów, który ewoluował w festiwal jest imprezą unikalną w tej części Europy. Dzięki nowej formule Kraków będzie miał okazję ponownie przypomnieć o swojej silnej pozycji na międzynarodowym rynku festiwalowym. Wraz ze zmianą otwieramy się na nową publiczność – część z wydarzeń jest dedykowana seniorom oraz dzieciom i młodzieży. Jestem pewny, że festiwal Opera Rara 2017 przyciągnie wielu nowych uczestników, pozostając jednocześnie wyjątkowo atrakcyjny dla dotychczasowych fanów formatu.”

Opera Rara realizowana wspólnie przez Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz Capellę Cracoviensis od 2017 roku będzie prezentowana w nowej, festiwalowej formule w okresie karnawału – czasie, który historycznie kojarzy się z największym natężeniem operowych premier. Ponadto epitet „rara” zyska na znaczeniu – repertuar zostanie poszerzony o kompozycje późniejsze, włączając w to wiek XX, oraz recitale wokalne. Opera Rara nie rezygnuje przy tym z prezentowania publiczności tego, co stanowi o marce festiwalu i zawsze było sercem cyklu – największych dzieł operowych realizowanych w zgodzie z duchem epoki przez najwybitniejszych przedstawicieli wykonawstwa historycznego. Od 2017 roku na prestiżowych krakowskich scenach i w nowych, zaskakujących lokalizacjach pojawią się, także pokazujące prawdziwe oblicze muzycznego teatru wersje sceniczne, których teatralność zachwyci publiczność – to zarazem odpowiedź na jej głosy, wypełnienie stylistycznej luki. Wobec tego nie rewolucja, a ewolucja, nie trwanie, a ekspansja.

Cykl Opera Rara za sprawą znajdujących się w jego programie światowych premier przez wiele lat sprawiał, że o Krakowie wielokrotnie było głośno nie tylko w Polsce, ale i na świecie.” – mówi Izabela Helbin, Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. – „W tym roku wydarzenie przybierze formułę trzytygodniowego festiwalu i odbędzie się w okresie karnawału, czasie historycznie kojarzonym z największą liczbą premier. Rozszerzamy program o realizacje współczesnych oper i ich półscenicznych wersji, jak również o recitale wokalne. Nowa odsłona Opery Rary to ukłon w stronę wszystkich, którzy czuli się onieśmieleni dziełami operowymi i muzyką z epoki, z jednoczesnym utrzymaniem najwyższego poziomu poszczególnych wydarzeń” – dodaje Helbin.

Opera Rara to wyraz ambicji Krakowa, jako miasta funkcjonującego w globalnej sieci łączności kulturowej, miasta współtworzącego uniwersalne wartości, miasta mówiącego językiem sztuki, czyli językiem powszechnie zrozumiałym. Opera to synteza sztuk – namiętność silniejsza, niż suma jej składników. Opera Rara w nowym układzie kalendarzowym to rodzaj intensywnej codzienności artystycznej, wykraczającej poza ramy kilkudniowego festiwalu. To także przedsięwzięcie bardzo solidnie zakorzenione w społecznej rzeczywistości między innymi poprzez debiuty i projekty społeczne” – mówi o zmianie oblicza cyklu Jan Tomasz Adamus, Dyrektor Artystyczny festiwalu oraz Dyrektor Naczelny i Artystyczny Capelli Cracoviensis.

Na krakowskich scenach między 18 stycznia a 10 lutego 2017 zobaczymy aż siedem tytułów i trzy recitale wokalne w ramach aż czternastu koncertów! Od inaugurującego przedsięwzięcie spektaklu „Le Carnaval Baroque” w wykonaniu Le Poème Harmonique rekonstruującego karnawałowe atrakcje XVII-wiecznej Italii, przez wspaniałe dzieła operowe z czterech stuleci istnienia gatunku: „Dido and Aeneas” Henry’ego Purcella, serenada Johanna Adolfa „Hassego” Marc’Antonio e Cleopatra”, „Germanico in Germania” Nicoli Porpory, „Arminio” George’a Friderica Handla, „Halka” Stanisława Moniuszki w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego oraz kameralna „A Madrigal Opera” autorstwa Philippa Glassa, którą na język teatru przełoży Krzysztof Garbaczewski. Wreszcie artyści – światowej klasy! W Krakowie wystąpią takie autorytety wykonawstwa historycznego, jak Armonia Atenea pod batutą George’a Petrou, rodzimy zespół Arte dei Suonatori prowadzony od skrzypiec przez Aureliusza Golińskiego, wyrafinowana La Risonanza i Fabio Bonizzoni, odnosząca międzynarodowe sukcesy Capella Cracoviensis, którą dyrygował będzie Jan Tomasz Adamus. Zachwycą także soliści – wszak Opera Rara nie pozwala sobie na kompromisy. Swe talenty objawią m.in. Max Emanuel Cencic i Julia Lezhneva, zaś z recitalami pieśni Berga, Debussy’ego, Brahmsa i dwojga Schumannów wystąpi mezzosopranistka Michaela Selinger, oszałamiającą „Winterreise” Franza Schuberta do poezji Wilhelma Müllera opowie Peter Harvey (bas), natomiast pieśni Karola Szymanowskiego zinterpretuje specjalizująca się w śpiewie tradycyjnym sopranistka Susanna Jara.

UWAGA: Bilety oraz karnety na festiwalowe koncerty można będzie kupić od poniedziałku (28 listopada) od godz. 10.00 za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w czterech punktach informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3) oraz przyPowiśle 11. Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują od 20 zł do 120 zł, a karnety od 70 zł do 450 zł.

Organizatorami festiwalu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.
Partnerem: Teatr im. Juliusza Słowackiego.

Więcej informacji:

[ct_spacer height=”25″]

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.
NewsRoom
NewsRoom

Newsy redakcji Muzycznego Krakowa. Nadsyłane przez organizatorów, informacje i komunikaty prasowe. Czasami newsy "wygrzebane" w przestrzeni internetowej lub nadesłane przez czytelników. Naszym (nieobiektywnym) zdaniem warte publikacji.

Artykuły: 1440
Skip to content