„Muzyka bez granic” na Krakowskim Festiwalu Filmowym

Złoty Hejnał zostanie wręczony w tym roku po raz piąty w najmłodszym konkursie Krakowskiego Festiwalu Filmowego – międzynarodowym konkursie dokumentów muzycznych DocFilmMusic. Wypełnione dźwiękami i fascynującymi historiami filmy zabiorą widzów w podróż przez niemal wszystkie kontynenty, różnorodne kultury i prawie wszystkie gatunki muzyczne.

Jak zauważa Anita Piotrowska, krytyczka filmowa i współtwórczyni programu Krakowskiego Festiwalu Filmowego, “dokument muzyczny staje się coraz bardziej pojemny. Muzyka występuje tu zawsze w roli głównej, ale często niesie ze sobą dodatkowy ładunek – bywa politycznym manifestem, wyrazem buntu przeciw stereotypom, nowym spojrzeniem na historię czy znakiem skomplikowanej etnicznej tożsamości. Coraz trudniej znaleźć dokument muzyczny „w stanie czystym”. Ale to, moim zdaniem, świadczy o jego żywotności i bogactwie. I właśnie tę różnorodność – nie tylko samej muzyki, ale i dzisiejszych sposobów opowiadania o niej – staraliśmy się uchwycić, wybierając konkursowe tytuły.”

Wśród filmów konkursowych, podobnie jak w ubiegłym roku, znalazła się jedna polska produkcja. Dokument “Festiwal” Tomasza Wolskiego i Anny Gawlity, duetu reżysersko-producenckiego znanego widzom Krakowskiego Festiwalu Filmowego m.in.: z nagrodzonych tutaj tytułów “Lekarze”, “Szczęściarze” i “Złota Rybka”, to zbiorowy portret muzyków oraz dyrygentów za kulisami przygotowań do festiwalu muzyki klasycznej. Dźwięki utworów Chopina, Czajkowskiego czy Beethovena przeplatają się z nasyconymi emocjami dialogami muzyków.

Filmy od lat cieszące się szczególną uwagą selekcjonerów to takie, w których na pierwszym planie jest człowiek i jego często intymna i niebanalna historia. Jednym z najbardziej wyrazistych portretów tegorocznej selekcji DocFilmMusic jest “Chavela” (reż. Catherine Gund, Daresha Kyi). To intrygująca opowieść o pierwszej w Ameryce Łacińskiej kobiecie w spodniach, legendarnej meksykańskiej pieśniarce Chaveli Vargas, jej życiu przepełnionym samotnością i licznymi romansami z wpływowymi kobietami swoich czasów, takimi jak Frida Kahlo. Wieloletnim przyjacielem i promotorem muzyki Chaveli był Pedro Almodovar.

Inną latynoską bohaterką konkursowego filmu jest Sara Baras, jedna z największych tancerek i choreografek w historii flamenco i jego żywa legenda. Film “Wszystkie głosy Sary Baras” (reż. reż. Rafá Moles, Pepe Andreu) opowiada o jej przygotowaniach do jednego z najnowszych projektów artystycznych “Voces”, który jest hołdem dla wielkich mistrzów flamenco, ale też opowieścią o konfrontacji tradycji z nowoczesnością i walce o swoje przekonania.

Kolejny intrygujący portret to “Czerwony Elvis” (reż. Miguel Angel VIdaurre). Dean Reed był jedną z największych międzynarodowych sław popkultury z okresu zimnej wojny. Amerykański artysta o otwarcie antyamerykańskich poglądach, uwielbiany w Związku Radzieckim i NRD. W Niemczech Wschodnich osiedlił się, kiedy został przymusowo wydalony z Argentyny za lewicowe poglądy. Tam też zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach.

Dokument “Tangerine Dream. Rewolucja dźwięku” (reż. Margarete Kreuzer) jest hołdem złożonym wielkiemu muzykowi, Edgarowi Froese, twórcy i liderowi kultowego niemieckiego zespołu, pionierowi ery muzyki elektronicznej. Film odkrywa niepublikowane wcześniej materiały filmowe ukazujące członków “Tangerine Dream” podczas tras koncertowych, sesji zdjęciowych, spotkań z Salvadorem Dalim czy Davidem Bowiem.

We współczesnych Niemczech toczy się akcja jeszcze jednego konkursowego filmu – “Kiedy bóg śpi” (reż.Till Schauder). Bohater, Shahin Najafi, zwany “Salmanem Rushdiem muzyki” to irański artysta, który z powodów politycznych jest zmuszony opuścić swój kraj i żyć w ukryciu z nałożoną fatwą i wiążącym się z jej tytułu niebezpieczeństwem. Mimo towarzyszącego mu poczucia zagrożenia, decyduje się żyć i tworzyć, koncertując i angażując się w akcje społeczne. Jego karierę śledzi ponad milion fanów w mediach społecznościowych.

W dokumencie “Urodzony by przegrywać” (reż. Palle Demant) śledzimy natomiast inną legendę, duńskiego muzyka Lorenzo Woodrose’a, znanego z psychodelicznej kapeli Baby Woodrose. Twórcy dokumentowali życie artysty przez osiem lat, co składa się na pełen wzlotów i upadków portret jednego z czołowych przedstawicieli skandynawskiego rocka.

Psychodeliczną podróżą może być także zetknięcie z japońskimi muzykami, którzy wykonują muzykę… country. “Country po japońsku” (reż. James Payne) opisuje fenomen fascynacji tym amerykańskim gatunkiem w prawdopodobnie najbardziej odległym skojarzeniami miejscu na ziemi.

We “Wspaniałym królestwie papy Alajewa” (reż. Tal Barda, Noam Pinchas) przyglądamy się sadze rodu Alajewów, która wyemigrowała do Izraela z Tadżykistanu w latach 90. Na czele rodziny – a także rodzinnego zespołu muzycznego – stoi charyzmatyczny i despotyczny lider, papa Alejew, a wraz z nim muzykę wykonują kolejne pokolenia, ucząc się gry na instrumentach od najmłodszych lat.

Refleksje na temat tożsamości, emigracji, przynależności i religii to temat filmu “Wędrówka dusz” (reż. Csaba Bereczki), gdzie grupa klezmerskich muzyków ze Stanów Zjednoczonych wędruje po świecie i śpiewa utwory, które odsłaniają przed nami osobiste historie na temat ich żydowskich korzeni.

Międzynarodowy konkurs DocFilmMusic po raz pierwszy odbył się w 2013 roku, jako odpowiedź na wyjątkową popularność cyklu “Dźwięki muzyki”, który co roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego prezentowany jest w plenerowym Kinie pod Wawelem.

Lista filmów zakwalifikowanych do konkursu muzycznego:

  • “Chavela”, reż. Catherine Gund, Daresha Kyi, USA, 90’
  • “Country po japońsku” (“Far Western”), reż. James Payne, Japonia, USA, 82’
  • “Czerwony Elvis” (“Red Gringo”), reż. Miguel Angel VIdaurre, Chile, 69’
  • “Festiwal” (“Festival”), reż. Tomasz Wolski, Anna Gawlita, Polska, 85’
  • “Kiedy bóg śpi” (“When God Sleeps”), reż.Till Schauder
  • “Tangerine Dream. Rewolucja dźwięku” (“Revolution of Sound. Tangerine Dream”), reż. Margarete Kreuzer, Niemcy, 90’
  • “Urodzony by przegrywać” (“Born To Lose – a film about Lorenzo Woodrose”), reż. Palle Demant, Dania, 82’
  • “Wędrówka dusz” (“Soul Exodus”), reż. Csaba Bereczki, Węgry, 92’
  • “Wspaniałe królestwo papy Alajewa” (“The Wonderful Kingdom of Papa Alaev”), reż. Tal Barda, Noam Pinchas, Izrael, Francja, 74’
  • “Wszystkie głosy Sary Baras” (Sara Baras, All Her Voices”), reż. Rafá Moles, Pepe Andreu, Hiszpania, 91’

Filmy zakwalifikowane do pozostałych konkursów będą systematycznie publikowane na stronie:

57. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 28 maja – 4 czerwca 2017 roku

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.
Share

Autor Andrzej Wodziński

Redaktor naczelny serwisu. Autor nie ma wykształcenia muzycznego i jakichkolwiek kwalifikacji do bycia krytykiem muzycznym. Publikowane teksty są „nieobiektywnie emocjonalne”. Słucha muzyki każdej (z małymi, nieobiektywnymi wyjątkami). Muzyka towarzyszy mu (w różnych formach i przejawach) przez całe życie i czyni go piękniejszym. Informacje dodatkowe: autor, jeśli nie słucha muzyki to ogląda filmy ... Każdą wolną chwilę stara się (z różnym skutkiem) spędzać w górach. Wegetarianin i cyklista.