etno fotogaleria koncerty Kraków recenzje 13 lipca 2015

Maria Pomianowska & Punk RyuJi Ak

Festiwal ETNOKRAKÓW, koncert Maria Pomianowska & Punk RyuJi Ak / Chopin & Arirang. Czyli spotkanie muzyki polskiej i koreańskiej … Program Polska-Korea jest kontynuacją międzykulturowych projektów realizowanych przez Marię Pomianowską od 2011 w Egipcie, Libanie, Pakistanie, Tunezji, Algierii , Indiach, Iranie i Senegalu. Idea fuzji muzycznej polega na przygotowaniu programu z uczestnictwem artystów polskich i zagranicznych związanych z daną kulturą świata.

Projekt Polska-Korea opiera się w swej istocie na połączeniu tradycji polskiej i koreańskiej bazujących na wspólnej dla obu kultur rytmice trójkowej. Nazywa się ona w naszym kraju rytmiką mazurkową i uważana jest  za wyznacznik polskości w muzyce. Co bardzo ciekawe Maria Pomianowska odnalazła w muzyce koreańskiej bardzo podobny wzór rytmiczny uważany za cechę wyróżniającą dla tradycji Korei. Ten element okazał się muzycznym pomostem łączącym oba kraje.

Zdjęcie ze

Ze zbiorów Marii Pomianowskiej

Projekt po raz pierwszy został zaprezentowany w 2014 roku w koreańskim mieście Jenjou na Festiwalu Sori. Główną część koncertu stanowiły tzw. konwersacje będące w istocie polsko-koreańską fuzją. Elementy mazowieckich pieśni, oberków, kujawiaków i mazurów łączyły się tu z najbardziej ekspresyjnym koreańskim stylem muzycznym sanjo oraz elementami stylu pansori. Finałem koncertów stał się specjalnie przygotowany utwór łączący chopinowski Mazurek Op. 68 nr 3 z sercem muzyki koreańskiej czyli utworem Arirang. Koncerty poprzedzone były kilkudniowymi warsztatami podczas których artyści polscy i koreańscy przygotowali wspólny program.
Koncert udowodnił jak fantastycznym narzędziem do komunikacji jest muzyka. Dwie bardzo odległe geograficznie i kulturowo cywilizacje spotykają się na platformie muzycznej. Okazuje się że mówią jednym językiem, co prowadzi do (co bardzo wyraźnie było widać na koncercie) przełamania barier kulturowych i cywilizacyjnych
Relacjonując ubiegłoroczny koncert INDIE – POLSKA w którym Maria Pomianowska zagrała z Kamalem Sabri – wirtuozem indyjskiej Sarangi, napisałem że, “Ten spektakl potwierdza również moją teorię że „muzyka to radość”, co było widoczne u grających – a w miarę rozwijania się koncertu, również u słuchających“.
Muzyka etniczna, specyficzne instrumentarium i wieki muzycznej tradycji, niosą ze sobą potężne pokłady pozytywnej energii, ciepła i pozytywnych wibracji – które w sposób wyjątkowy wpływają na słuchających.

I nagle okazuje się muzyka jest jedna …

“Jedną muzykę” zagrali wspaniale, energetycznie i magicznie wszyscy muzycy – bez wyjątku. Nie mogę oprzeć się jednak pokusie napisania kilku słów o pani Young Soon Park. Wokalistka obdarzona niesamowitym głosem i sceniczną “interkulturową” charyzmą. Jej występ a szczególnie ruch sceniczny w trakcie wykonywania fragmentu pansori, wzbudził wielki podziw publiczności.

Występujący na koncercie artyści polscy:
Maria Pomianowska – kierownictwo artystyczne, śpiew, suka biłgorajska, fidel płocka
Paweł Betley – flety
Hubert Giziewski – akordeon
Bartłomiej Pałyga – wspak, śpiew alikwotowy, drumla
Wojciech Lubertowicz – bębny, duduk

Występujący na koncercie artyści koreańscy:
Hang Youn Lee – dae geum,
Youn Mi Jang – hae geum,
Eun Young Lee – geo mun go,
Seoung Yeol Yu – piri,
Eun Jin Gang – jang go,
Young Soon Park – vocal pansori.

To grupa wybitnych instrumentalistów oraz wokalistka stylu Pansori pochodzących z miasta Jenjou w Południowej Korei, miasto słynącego z najlepszej kuchni Artyści grają muzykę tradycyjną Korei solo oraz w zespołach kameralnych i orkiestrach. Nauczają również w szkołach muzycznych wszystkich stopni.

Young Soon Park – wokalistka
Pansori to rodzaj opery koreańskiej. Pan oznacza miejsce gdzie zbiera się wielu ludzi a sori oznacza dźwięk.
Tradycyjnie pansori śpiewa się na rynkach miast. Ciekawą cechą stylu jest iż jeden śpiewak – aktor odgrywa wiele ról. Cechy charakterystyczne Pansori to: opowieść bez melodii, opowieść śpiewana, gesty ciałem oraz specjalne użycie wachlarza, ożywianie akcji poprzez okrzyki.
Opowieść najczęściej jest prowadzona przez śpiewaka z akompaniamentem bębna. Pansori wykonuje się również z akompaniamentem orkiestry instrumentów tradycyjnych.

Eun Young Lee – geo mun go
Geo mun go to najpopularniejsza 6-cio strunowa cytra koreańska. W tej postaci egzystuje od czasów jej skonstruowania czyli od epoki Goguryeo ( 37 p.n.e-668 n.e.) Instrument należy do bardzo trudnych. Jest kojarzony z tradycją dworską i z tego powodu zabroniony w Korei Północnej. Spód instrumentu budowany jest z drewna paulownia a wierzch z kasztanowca. Struny jedwabne

Hang Youn Lee – dae geum
Dae geum to bambusowy flet poprzeczny z membraną (z papierka ryżowego) powodująca specjalne „bzyczenie” instrumentu. Instrument liczy sobie 1000 lat historii. W środku pomalowany jest czerwoną chemiczną substancją która chroni przed przedwczesnym zniszczeniem instrumentu. Kolor czerwony odpędza złe duchy wedle wierzeń Koreańczyków.

Youn Mi Jang – hae geum
To fidel dwustrunowa w której smyczek jest przepleciony pomiędzy dwoma jedwabnymi strunami instrumentu. Na haegum zmienia się wysokość dźwięków poprzez naciąganie strun ściśnięta dłonią. Ten rodzaj praktyki wykonawczej przypomina najstarszy strunowy instrument świata, łuk muzyczny. Haegum jest wykonywany z korzenia bambusa.

Seoung Yeol Yu – piri
Piri to trzcinowy obój. Istnieją 3 odmiany tego instrumentu. Jednych używa się w muzyce dworskiej innych w tradycji ludowej innych w muzyce szamańskiej. Muzyka dworska jest zapisana, ludowa i szamańska przekazywana w tradycji ustnej i bogato improwizowana.

Eun Jin Gang – jang go
Najpopularniejszy bęben klepsydrowy przeznaczony do gry solowej i akompaniującej. Pokryty obustronnie skórą z psa. Używa się do gry pałeczek i palców dłoni. Z bębna można wydobyć 8 różnych wysokości dźwięku. Kształt instrumentu symbolizuje harmonię pomiędzy energia męską a żeńską.

Wspaniały koncert, fantastyczne doznania estetyczne – możliwość poznania innych kultur i wielkie święto muzyki. Pod koniec koncertu miało miejsce coś co nie powinno się zdarzyć. Organizatorzy wykazali się absolutnym brakiem szacunku dla występujących muzyków i publiczności. Dotyczy to w szczególności koreańskich muzyków, którzy przejechali pół świata, spędzili pewnie wiele godzin w samolocie aby zagrać ten jeden koncert.
Z założenia nie piszemy o niczym i nikim źle. Negatywne “newsy” po prostu nie są publikowane. Tym razem łamiemy tą zasadę. Organizacja “superfestiwalu”, jak go nazwali sami Organizatorzy pozostawiała wiele do życzenia. Czarę goryczy przelała decyzja zakończenia koncertu po wykonaniu wszystkich utworów bez możliwości bisów. Żenujący był również sposób w jaki zostało to przekazane prowadzącej koncert pani Marii Pomianowskiej.

Koncert powstał w wyniku wielkiej pracy pani Marii Pomianowskiej. Ponieważ jest naukowcem a nie komercyjnym muzykiem, nie ma za sobą agencji marketingowych i reklamowych, wsparcia “piarowego” (to neologizm, ale teraz tak się mówi …) i całej armii specjalistów od promocji, reklamy i sprzedawania biletów … Dlatego też nie jest znana szerszej grupie miłośników muzyki – przynajmniej w stopniu w jakim na to zasługuje. Od wielu lat obserwuję z podziwem Jej podróże muzyczne, zmagania z sukami i fidelami a także inne działania muzyczne. Więcej informacji na temat Marii Pomianowskiej.

mpMaria Pomianowska. Doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Od 1984 roku prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. W 1994 roku, wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim, zrealizowała z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłogorajskiej i fideli płockiej. Od 30 lat koncertuje na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii. Komponowała utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami: Yo Yo Mą, Borysem Griebienszczikowem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Ianem Gilanem, AMJ, Stanisławem Soyką i in. Artystka wydała 20 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało międzynarodowe nagrody. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację Ethno na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza.

Ważniejsze odznaczenia i nagrody: „Paszport Chopinowski”, Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” (2010), „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011), Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP, Nominacja do Nagrody Norwida (2014).

Poniżej, kilka migawek z koncertu.

Koncerty w ramach Euroradio Folk Festival,  ETNOKRAKÓW, Kraków 5 – 11 lipca 2015. 10 lipca 2016, koncert: Maria Pomianowska & Punk RyuJi Ak, Muzeum inżynierii Miejskiej, godzina 22:00. Foto: Muzyczny Kraków.

Redakcja dziękuje pani Marii Pomianowskiej za informacje na temat projektu, muzyków koreańskich i udostępnienie zdjęcia z Korei.

Share

podobne publikacje