Stabat Mater – Haydn, Capella Cracoviensis

Haydn_ts
Joseph Haydn | Wikimedia Commons – repozytorium wolnych zasobów

Joseph Haydn do wszystkiego starał się podchodzić poważnie. Tym bardziej, gdy neapolitański, aż nadto intymny i teatralny, miejscami wręcz radosny styl Pergolesiego, znany skądinąd doskonale i nader popularny w XVIII-wiecznej Europie, uznawany był za nieadekwatny dla przedstawienia tak wstrząsającego tekstu, jak przypisywane Jacopone da Todiemu Stabat Mater. Toteż Haydn podszedł do średniowiecznej sekwencji z należnym szacunkiem i w 1767 pokazał światu rozpisaną na pokaźnej wielkości orkiestrę, chór i czworo solistów swoją wersję hymnu, którą zachwycił współczesnych. Nie uniknął jednak słyszalnego w niektórych fragmentach wpływu Neapolitańczyka, wykorzystując jednakże wyłącznie fragmenty odpowiednio wzniosłe. Toteż soliści oraz chór i orkiestra Capelli Cracoviensis pod wybornie odnajdującym się w klasycystycznej estetyce Janem Tomaszem Adamusem powagę i napięcia zawarte w haydnowskim Stabat Mater oddadzą w koncercie cyklu SACRUM zachowując decorum.

Koncert: 20 marca 2014 czwartek – godzina 18.00, Kraków, ul. Zwierzyniecka 1, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego


solo
Ilona Krzywicka sopran | soprano
Anna Bernacka alt | alto
Karol Kozłowski tenor
Jacek Ozimkowski bas | bass

chór | choir
Michalina Bienkiewicz Antonina Ruda sopran | soprano
Helena Poczykowska Dorota Dwojak-Tlałka alt | alto
Szczepan Kosior Piotr Szewczyk tenor
Sebastian Szumski Marek Opaska bas | bass

Fabio Ravasi Zofia Wojniakiewicz Elżbieta Górka skrzypce I | violin 1
Tomasz Góra Dorota Dębicka Jadwiga Czepielowska Beata Nawrocka skrzypce II | violin 2
Jacek Dumanowski Mariusz Grochowski Teresa Wydrzyńska altówka | viola
Agnieszka Oszańca TBA wiolonczela | cello
Grzegorz Frankowski kontrabas | double bass
Gilles Vanssons Vincent Blanchard obój, rożek angielski | oboe, horn
Jan Tomasz Adamus dyrygent | conductor

koncert realizowany we współpracy z Uniwersytetem Dzieci

Uważam Stabat Mater Josepha Haydna, za jedno z największych dzieł muzycznych naszej cywilizacji. W wykonaniu Capelli Cracoviensis będzie stanowiło wielkie wydarzenie kulturalne. Bardzo żałuję że nie będę mógł w nim uczestniczyć …
źródło informacji:
strona internetowa Capella Cracoviensis, Wikipedia | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

XIX Dni Bachowskie – Carl Philipp Emanuel Bach

Carl_Philipp_Emanuel_Bach
Carl Philipp Emanuel Bach (portret autorstwa Johanna Philippa Bacha, 1780) | Wikimedia Commons – repozytorium wolnych zasobów

XIX Dni Bachowskie – Carl Philipp Emanuel Bach i jego epoka. Był synem jana Sebastiana a jego ojcem chrzestnym był nie kto inny jak George Philipp Telemann. Po nim odziedziczył stanowisko kantora w Hamburgu co łączyło się z obowiązkami dyrektora muzyki w 5 kościołach oraz nauką muzyki w gimnazjum. Carl Philipp Emanuel Bach był wirtuozem klawesynu i bardzo płodnym kompozytorem, Komponował przede wszystkim koncerty, sonaty i fantazje na klawesyn, którego był wybitnym wirtuozem. Pisał również pieśni i symfonie. Skomponował prawie dwieście sonat na instrumenty klawiszowe (klawesyn, klawikord, fortepian), przyczyniając się do ewolucji tej formy. Razem daje to około 900 różnych utworów.

Wpływ Carla Philippa Emanuela na muzykę niemiecką był olbrzymi, szczególnie na kompozytorów wczesnoklasycznych. Joseph Haydn zetknął się z pierwszymi sześcioma sonatami na instrument klawiszowy C.P.E. Bacha już jako dwudziestolatek, około 1752 roku. Wywarły one na nim niezwykłe wrażenie co później podkreślał w rozmowach z Albertem Christophem Diesem. Wysoko jego sztukę cenił Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms.

Akademia Muzyczna w Krakowie w dniach 23-30 marca 2014, zaprasza na cykl koncertów poświęconych Jego twórczości. W programie:

niedziela 23.03.2014

[wpthemes_divider][/wpthemes_divider]

Sala Koncertowa, ul. św. Tomasza 43, godz. 17:00

Koncerty klawesynowe

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) Koncert D-dur H 421, Wq 18

Allegro

Andante

Allegro di molto

Michał Kocot – klawesyn

 

Carl Philipp Emanuel Bach Koncert B-dur H 434, Wq 28

Allegretto

Adagio

Allegro assai

Dominik Żarnowiecki – klawesyn

 

Carl Philipp Emanuel Bach Koncert na dwa klawesyny F-dur H 408, Wq 46

Allegro

Largo con sordini

Allegro assai

Joanna Kwinta, Natalia Drozen – klawesyn

Zespół instrumentalny:

Teresa Piech, Zbigniew Pilch – skrzypce

Monika Boroni – altówka

Katarzyna Cichoń, Dariusz Żurawek – wiolonczele

 

poniedziałek 24.03.2014

[wpthemes_divider][/wpthemes_divider]

Kościół Ojców Paulinów „Na Skałce”, godz. 20:00

Muzyka organowa

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) Sonata organowa g-moll H 87, Wq 70 nr 6

Allegro moderato

Adagio

Allegro

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata organowa a-moll H 85, Wq 70 nr 4

Allegro assai

Adagio

Allegro

Marcin Szelest – organy

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata organowa D-dur H 86, Wq 70 nr 5

Allegro di molto

Adagio e mesto

Allegro

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata organowa B-dur H 134, Wq 70 nr 2

Allegro

Arioso

Allegro

Marcin Augustyn – organy

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata organowa F-dur H 84, Wq 70 nr 3

Allegro

Largo

Allegretto

Carl Philipp Emanuel Bach Fuga g-moll H 88, Wq 119 nr 5

Carl Philipp Emanuel Bach Fuga d-moll H 99, Wq 119 nr 2

Dariusz Bąkowski-Kois – organy

 

wtorek 25.03.2014

[wpthemes_divider][/wpthemes_divider]

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 19:00

Carl Philipp Emanuel Bach i gdańska muzyka jego epoki

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) Sonata C-dur H 573, Wq 149

Allegro di molto

Andante

Allegretto

 

Georg Simon Löhlein (1725–1781) Sonata G-dur

Adagio

Poco Allegro

Cantabile

 

Daniel Magnus Gronau (1700–1747) Sonata F-dur

Allegro

Andante

Vivace

 

Georg Simon Löhlein Sonata F-dur

Allegretto

Larghetto

Fuga

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata d-moll H 569, Wq 145

Allegretto

Largo

Allegro

Magdalena Pilch – flet traverso

Teresa Piech – skrzypce

Jakub Kościukiewicz – wiolonczela

Ewa Mrowca – klawesyn

Krzysztof Urbaniak – klawesyn, pozytyw

 

środa 26.03.2014

[wpthemes_divider][/wpthemes_divider]

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 19:00

Sonaty fletowe

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) Sonata D-dur H 556, Wq 129

Adagio

Allegro

Vivace

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata C-dur H 506, Wq 149

Allegro di molto

Andante

Allegretto

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata G-dur H 550, Wq 123

Andante

Allegro

Tempo di Minuetto, Variatio

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata D-dur H 561, Wq 131

Andante

Allegretto

Allegro

Przemysław Wiśniewski – flet traverso

Andrzej Zawisza – klawesyn

 

Johann Gottlieb Janitsch: sonaty da chiesa

Johann Gottlieb Janitsch (1708–ok. 1763) Sonata da chiesa G-dur op. 7 nr 4

Largo

Fuga. Alla breve

Vivace

 

Johann Gottlieb Janitsch Sonata da chiesa C-dur op. 7 nr 3

Molto adagio

Alla breve

Allegretto

 

Johann Gottlieb Janitsch Quadro g-moll

Largo

Allegretto

Adagio

Vivace

Marek Niewiedział – obój

Zbigniew Pilch – skrzypce

Marcin Stefaniuk – altówka

Mateusz Kowalski – viola da gamba

Marcin Szelest – pozytyw

 

czwartek 27.03.2014

[wpthemes_divider][/wpthemes_divider]

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 20:00

Koncert studentów Katedry Muzyki Dawnej

Johann Jacob Froberger (1616–1667) Toccata in d FbWV 102

Thomas Tomkins (1572–1656) Barafostus dreame

Michał Kocot (klasa klawesynu prof. Magdaleny Myczki)

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) Sonata B-dur H 32, Wq 49 nr 4 (Sei sonate per cembalo, dedicate all’ altezza serenissima di Carlo Eugenio, duca di Wirtemberg)

Un poco Allegro

Andante

Allegro

Dominik Żarnowiecki (klasa klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej)

 

Arcangelo Corelli (1653–1713) Follia op. 5 nr 12

Michaela Koudelková – flet prosty

Katarzyna Cichoń – wiolonczela

Jan Baciak – klawesyn

(klasa kameralistyki prof. Petera Holtslaga i prof. Rainera Zipperlinga)

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata e-moll H 33, Wq 49 nr 3 (Sei sonate per cembalo, dedicate all’ altezza serenissima di Carlo Eugenio, duca di Wirtemberg)

Allegro

Adagio

Vivace

Katarzyna Wilczyńska (klasa klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej)

 

Carl Philipp Emanuel Bach 12 wariacji na temat „Les Folies d’Espagne” H 263, Wq 118 nr 9

Karolina Danek (klasa klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej)

Jacques-Christophe Naudot (1690–1762) Sonata G-dur op. 1 nr 4 (6 Sonates pour la Flûte-Traversiere avec la Basse)

Allemande (Gaiement)

Gravement

Gaiement

Rondeau (Gracieusement)

Klaudia Kwiatkowski – flet traverso

Dariusz Żurawek – wiolonczela

(klasa kameralistyki I st. kwal. Zofii Moszumańskiej)

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata B-dur H 25, Wq 48 nr 2 (Sei sonate per cembalo che all’ augusta maestà di Federico II, re di Prussia)

Vivace

Adagio

Allegro assai

Jan Baciak (klasa klawesynu prof. Magdaleny Myczki)

 

piątek 28.03.2014

[wpthemes_divider][/wpthemes_divider]

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 19:00

Musikalisches Vielerley

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) Einige noch unbekannte Veränderungen (…) über folgende bekannte Ariette (Musikalisches Vielerley, wyd. C.P.E. Bach, Hamburg 1770)

Menno van Delft – klawesyn

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata e-moll H 551, Wq 124

Adagio

Allegro

Menuet

Peter Holtslag – flet traverso

Menno van Delft – klawesyn

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata A-dur H 186, Wq 55 nr 4 (Sechs Clavier-Sonaten für Kenner und Liebhaber, Erste Sammlung, 1779)

Allegro assai

Poco Adagio

Allegro

Menno van Delft – klawesyn

 

Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784) Sonata triowa D-dur, Falck 47, B13

Allegro ma non tanto

Larghetto

Vivace

Peter Holtslag – flet traverso

Menno van Delft – klawesyn

 

Carl Philipp Emanuel Bach Fantasia c-moll, H 75, Wq 63 nr 6 (z Sonaty VI Achtzehn Probe-Stücken in Sechs Sonaten, 1753)

Menno van Delft – klawikord

Anonim (Johann Sebastian lub Carl Philipp Emanuel Bach) Solo per il Cembalo (Klavierbüchlein für Anna Magdalena Bach)

Menno van Delft – klawikord

Carl Philipp Emanuel Bach

La Borchward: Polonoise H 79, Wq 117 nr 17

La Gleim: Rondeau H 89, Wq 117 nr 19

La Prinzette H 91, Wq 117 nr 21

La Capricieuse H 113, Wq 117 nr 33

La Böhmer: Murky H 81, Wq 117 nr 26

Maria Erdman – klawikord

 

Carl Philipp Emanuel Bach Koncert na pianoforte i orkiestrę D-dur H 414, Wq 11 (transkrypcja na 2 klawikordy M. Erdman)

Allegro di molto

Adagio non molto

Allegro

Menno van Delft – klawikord

Maria Erdman – klawikord

 

sobota 29.03.2014

[wpthemes_divider][/wpthemes_divider]

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 18:00

Muzyka fletowa

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) Sonata B-dur H 578, Wq 161/2

Allegro

Adagio ma non troppo

Allegretto

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata a-moll H 555, Wq 128

Andante

Allegro

Vivace

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata G-dur H 564, Wq 133

Allegretto

Rondo presto

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata e-moll H 551, Wq 124

Adagio

Allegro

Minuetto

 

Carl Philipp Emanuel Bach Solo a-moll H 562, Wq 132

Poco adagio

Allegro

Allegro

 

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata triowa E-dur H 580, Wq 162

Allegretto

Adagio di molto

Allegro assai

Rachel Brown – flet traverso

Małgorzata Wojciechowska – flet traverso

Teresa Kamińska – wiolonczela

Andrzej Zawisza – klawesyn

 

niedziela 30.03.2014

[wpthemes_divider][/wpthemes_divider]

Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 18:00

Koncerty instrumentalne

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) Sinfonia E-dur H 662, Wq 182 nr 6

Allegro di molto

Poco andante

Allegro spirituoso

 

Carl Philipp Emanuel Bach Koncert wiolonczelowy a-moll H 432, Wq 170

Allegro assai

Andante

Allegro assai

 

Carl Philipp Emanuel Bach Koncert fletowy A-dur H 438, Wq 168

Allegro

Largo, mesto

Allegro assai

Rachel Brown – flet traverso

Teresa Kamińska – wiolonczela

 

Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej

I skrzypce

Zbigniew Pilch – koncertmistrz, prowadzenie

Natalia Dolińska

Emilia Kostrzewa

II skrzypce

Monika Boroni

Agata Habera

Anna Wieczorek

Altówka

Magdalena Chmielowiec

Wiolonczele

Katarzyna Cichoń

Dariusz Żurawek

Kontrabas

Łukasz Madej

 

Klawesyn

Michał Kocot

Katarzyna Wilczyńska

[wpthemes_divider][/wpthemes_divider]
źródło informacji:
Biuro Promocji Artystycznej Akademii Muzycznej w Krakowie, Wikipedia | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Tamar Aphek

Tamar Aphek – mało u nas znana izraelska wokalistka i gitarzystka. Ponieważ wcześniej nie słyszałem jej, skorzystałem z dobrodziejstw YouTuba. Jest tam kilka utworów Tamar, granych z zespołami „Carusel” i „Shosana”. Artystka wystąpi w piątek 28 marca o godzinie 20:00 w krakowskim klubie Alchemia. Tym razem zagra z gitarzystą Asafem Rahimovem i Nitzanem Goldbergiem. Tamar to bardzo ciekawa osobowość muzyczna a słuchanie jej sprawia wielką przyjemność. Chyba czuje się dobrze w klubowej atmosferze, bowiem bardzo intensywnie koncertuje w Europie (ostanio w Paryżu).

Słuchając Tamar Aphek zastanawiam się, jak wielu bardzo ciekawych wykonawców wykonawców śpiewa i tworzy a my o tym nic nie wiemy … Na szczęście mamy You Tube gdzie czasami można coś wyłuskać. Staramy się o tym pisać – oczywiście największa chwała za „odławianie” ciekawych wykonawców należy się krakowskim klubom muzycznym.

Poniżej, mała próbka muzyki tworzonej przez Tamar Aphek, chociaż – słuchając jej innych utworów, zastanawiam się czy właśnie taki nastrój znajdziemy w Alchemii?

źródło informacji:
strona internetowa Klubu Alchemia, YouTube, | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

F.O.U.R.S. Collective – „TREEZZ”

F.O.U.R.S. Collective – „TREEZZ” … To nie „tajny szyfr” F.O.U.R.S. Collective to młody krakowski zespół, o którym pisaliśmy już w naszym serwisie [tu można przeczytać] gdzie znajduje się też opis tej formacji. Publikacja związana była z „procesem” wydawania ich pierwszej płyty. „TREEZZ” – taki właśnie jest tytuł debiutanckiego krążka, który będzie promowany w ROTUNDZIE Centrum Kultury w Krakowie, 21 marca o godzinie 21.00. Zespół  F.O.U.R.S. Collective zrobił na nas bardzo dobre wrażenie. Chętnie posłucham ich płyty.

F.O.U.R.S. Collective to w pełni dojrzała i uformowana muzycznie grupa. A oto dowód tego co napisałem, proszę posłuchać:

Zespół wystąpi w składzie:
Michał Salamon – fortepian/el.piano
Piotr Schmidt – trąbka
Staszek Plewniak – saksofon
Kuba Dworak – kontrabas/gitara basowa
Szymon Madej – perkusja

źródło informacji:
strona wydarzenia na Facebook, YouTube, | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Katarzyna Cygan

Katarzyna Cygan od 2009 roku prowadzi „Scenę w Kamieniołomie” – krakowską piwnicę artystyczną przy kościele Św. Józefa w Podgórzu. Zaprasza artystów, prowadzi koncerty, śpiewa, a także realizuje autorskie produkcje „Sceny”. Ostatnia premiera (Maj 2010) to muzyczny poemat „Kamieniołom” Karola Wojtyły z muzyką Seba Bernatowicza, gdzie wykonuję partię wokalną, a na gitarze gra Marek Raduli.

Artystka wystąpi w Restauracji Gródek w Krakowie, 21 marca o godzinie 20.00

Akompaniuje zespół w składzie:

  • Daniel Mazurkiewicz – piano
  • Waldemar Gołębski – EWI

więcej informacji

[wpthemes_button url=”http://www.katarzynacygan.pl/” style=”wpthemes-blue” size=”wpthemes-medium” type=”wpthemes-square” target=”_self”] strona internetowa Katarzyny Cygan [/wpthemes_button]

źródło informacji:
Niteline Jazz | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Krakowska Wiosna Wiolonczelowa

KWWPoczątek wiosny Akademia Muzyczna przywita czterodniowym świętem wiolonczeli. Cykl koncertów zatytułowany „Krakowska Wiosna Wiolonczelowa” realizowany będzie w dniach 20-23 marca w Auli „Florianka” oraz w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie.

Już pierwszego dnia, w czwartek 20 marca o godzinie 19:00, Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu zaprasza na koncert o intrygującym tytule „Only cello”. Nieczęsto zdarza się, iż aparat wykonawczy stanowi aż 16 wiolonczel. W programie obok klasyki zabrzmią między innymi fragmenty z West Side Story Leonarda Bernsteina – tego nie można przegapić.

Następnego dnia, również o godzinie 19:00, utwory na wiolonczelę i fortepian zaprezentują we „Floriance” artyści z Włoch: Silvia Chiesa – wiolonczela oraz Maurizio Baglini – fortepian. Włochy kojarzą się powszechnie z piękną muzyką: to bell canto, liryka, kumulacja emocji, nieco egzaltacji. Muzyka włoska urzeka i wzrusza…

Nieco inne oblicze ukaże wiolonczela w kolejnym festiwalowym dniu. W sobotę 22 marca w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej o godzinie 19:00, Koło Naukowe Wiolonczelistów przygotowało koncert pt. „Wiolonczela w innej perspektywie”. Na jego program złożą się tanga Astora Piazzolli oraz muzyka jazzowa.

Na zakończenie w niedzielę 23 marca w Auli „Florianka” o godzinie 19:00 koncert na zamknięcie „Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej” wykonają: wiolonczeliści – Zdzisław Łapiński oraz Jan Kalinowski z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka. W programie znajdą się dzieła polskich kompozytorów: Antoniego Stolpego, Andrzeja Panufnika i Krzysztofa Pendereckiego.

źródło informacji:
Biuro Promocji Artystycznej Akademii Muzycznej w Krakowie | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Hiroshi Kurotaki – recital fortepianowy

Największe kompozycje Bacha i Chopina, ekspresjonistyczne utwory Scriabina i niezwykle rzadko grywane w Polsce dzieła Medtnera… Na znakomity recital w wykonaniu japońskiego pianisty, Hiroshiego Kurotakiego, zaprasza Dworek Białoprądnicki. Koncert odbędzie się w czwartek, 20 marca, o godz. 18:00.

Hiroshi Kurotaki urodził się w Aomori w Japonii. Ukończył studia pianistyczne w klasie prof. Teruyuki Okada oraz Yoshio Noro na Hokkaido University of Education w Hakodate. Doskonalenie wirtuozerii gry sprowadziło go do Krakowa, gdzie przebywał na stażu artystycznym w Akademii Muzycznej w klasie prof. Jerzego Łukowicza.

Ze swoimi koncertami gościł w wielu krajach świata, także w tak odległych i egzotycznych jak Gwadelupa. W repertuarze Hiroshiego Kurotakiego znajdują się utwory największych kompozytorów – J.S. Bacha, W.A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Schuberta, C.M. Webera, F. Mendelssohna, F. Chopina, F. Liszta, R. Schumana, C. Francka, C. Debussy, M. Ravela, A. Scriabina, S. Rachmaninowa, N. Medtnera. Twórczość tego ostatniego zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ niezwykle rzadko pojawia się w programach artystów występujących w Polsce. Hiroshi Kurotaki również doskonale i chętnie improwizuje oraz dokonuje interesujących transkrypcji na fortepian, których będzie można wysłuchać również w trakcie najbliższego koncertu.

W programie recitalu w Dworku Białoprądnickim usłyszymy:

  • J. S. Bach – Preludium i fuga  g-moll BWV 535  opr. wersji na fortepian H. Kurotaki F.
  • Chopin – Ballada  f-moll Op.52, Andante spianato i Wielki Polonez  Es-dur Op.22
  • H. Kurotaki –  Cztery pory roku na temat popularnej pieśni Japońskiej
  • A. Scriabin  – Poemat  Fis-dur  Op.32-1
  • N. Medtner –  Sonata  f-moll  Op.5

Sala Kominkowa Dworku Białoprądnickiego. Bilet: 10 zł (do nabycia w kasie Dworku oraz przed koncertem)

źródło informacji:
materiały prasowe Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Andrzej Panufnik i polscy kompozytorzy emigracyjni

Andrzej Panufnik | Wikimedia Commons – repozytorium wolnych zasobów
Andrzej Panufnik | Wikimedia Commons – repozytorium wolnych zasobów

Koncert jest wynikiem projektu naukowego, którego celem było badanie nad twórczością Sir Andrzeja Panufnika, wybitnego polskiego kompozytora XX wieku, mające na celu wyselekcjonowanie w jego twórczości elementów oryginalnych, uniwersalnych i rodzimych – narodowych. W odróżnieniu od wieku XIX, kiedy kompozytorzy trwale pozostając poza granicami geograficznymi Polski wywierali istotny wpływ na jej kulturę muzyczną, w wieku XX twórcy, pozostający na emigracji wydawali się nie posiadać żadnego oddźwięku w lokalnym środowisku artystycznym. Koncert przybliży mało znaną lecz bardzo wartościową muzykę będącą polskim dziedzictwem kulturowym XX wieku.

 

PROGRAM:

  • Zygmunt Stojowski – Romance sans parole na wiolonczelę i fortepian
  • Konstanty Ragamey – Wariacje na temat Bartóka na skrzypce i wiolonczelę
  • Tadeusz Kassern – Mazurek na fortepian solo
  • Szymon Laks – Sonata na wiolonczelę i fortepian

 

  • Aleksander Tansman – Deux Pieces
  • Antoni Szałowski – Aria i burleska na wiolonczelę i fortepian
  • Andrzej Panufnik – Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian

Susanna Lussi-Coray – skrzypce
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian

Koncert 16 marca począwszy o godzinie 18:00 w Auli „Florianka”.

WSTĘP WOLNY!

źródło informacji:
Biuro Promocji Artystycznej Akademii Muzycznej w Krakowie | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Dzień Otwarty Akademii Muzycznej w Krakowie

Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na „Dzień Otwarty. Więcej informacji:

[wpthemes_button url=”http://www.amuz.krakow.pl/pl/4/2/432/DZIEn-OTWARTY-AKADEMII-MUZYCZNEJ-w-KRAKOWIE” style=”wpthemes-light-blue” size=”wpthemes-medium” type=”wpthemes-square” target=”_self”] strona internetowa Akademii Muzycznej w Krakowie [/wpthemes_button]

[wpthemes_button url=”https://www.facebook.com/events/630322583702252″ style=”wpthemes-blue” size=”wpthemes-medium” type=”wpthemes-square” target=”_self”] strona wydarzenia na Facebook [/wpthemes_button]

[wpthemes_divider][/wpthemes_divider]

Wieczór z Mozartem

Recenzja z koncertu Maestro Paula Badury-Skody z dnia 9 marca 2014.

Mówi się, ze Mozart nauczył fortepian mówić. Trudno się z tym nie zgodzić, kiedy miało się okazję usłyszeć trzy koncerty fortepianowe klasyka wiedeńskiego. Wieczorem, 9 marca w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej rozbrzmiały Koncerty G-dur, Es-dur i d-moll w wykonaniu maestro Paula Badury-Skody oraz uczestników kursów mistrzowskich z mistrzem. Pod względem programu wieczorny koncert był powtórką przedpołudniowego, jednak dobrej muzyki nigdy za wiele. Wszystkimi utworami dyrygował Badura-Skoda, inspirując tym nie tylko solistów, ale i Orkiestrę Kameralną Akademii Muzycznej.

Koncert G-dur KV 453 to dzieło bardziej intymne od niektórych wirtuozowskich kompozycji Mozarta. Został prawdopodobnie napisany dla jednej z uczennic kompozytora, której umiejętności pianistyczne nie pozwalały na wykonanie szerokich kaskad pasaży i długich figuracji. Tym samym Koncert G-dur jest bardzo trudny interpretacyjnie. Solistka Agnieszka Kopeć, jak na swój młody wiek te trudności przełamywała dobrze. Brakowało może trochę wyraźniejszych kontrastów dynamicznych oraz finezji w potraktowaniu zawsze śpiewnej frazy, ale są to tajniki, do których artyści dochodzą latami (i nie zawsze mają pewność, że owe tajniki zgłębią).

Utworem daleko różniącym się od Koncertu G-dur jest Koncert Es-dur KV 482. Już zwycięska tonacja przywodzi na myśl fanfarowe brzmienie początku Symfonii koncertującej na skrzypce i altówkę, czy z dzieł nieco późniejszych Eroicę Beethovena. Wioletta Fluda wykonała koncert bardzo odważnie, jak przystało na charakter kompozycji. Grała bardzo żywo, co czasem odbijało się na precyzji i trudnościach w wyczuciu pulsu. To jednak kwestia, która przysporzyłaby problemów wielu pianistom. Jeśli jednak chodzi o kantyleny, to pianistka pięknie i z wyczuciem rozwijała całe zdania muzyczne, sprawiając, że fortepian rzeczywiście zaczynał mówić.

Punktem wieczoru był oczywiście Koncert d-moll KV 466 w wykonaniu Paula Badury-Skody (jeden z dwóch mollowych koncertów fortepianowych Mozarta). Sam fakt, że maestro zgodził się na publiczny koncert, już było wielkim zaszczytem. Wiadomo, że lata świetności Badura-Skoda ma już za sobą, ale w ukochanej przez pianistę muzyce Mozarta, nie chodzi o sztuczną wirtuozerią. To, że palce prawie 90-letniego pianisty nie zawsze go słuchały, nie przeszkodziło w głębokim przeżywaniu tej dramatycznej muzyki, tonacją nawiązującej do Don Giovanniego czy Requiem. Pianista grał z wielką prostotą, wcale nie oszczędzając tempa, szczególnie w części II. Niestety od czasu do czasu  musiał „walczyć” z orkiestrą, a ściśle z sekcją dętą, która nie tylko w Koncercie d-moll nie ułatwiała soliście!!! O ile dęte ogólnie nie zachwyciły, o tyle duże brawa należą się kwintetowi, który stanął na wysokości zadania i zawsze czujnie realizował wskazówki maestro Badury-Skody.

Choć kursy dobiegły końca, to jednak pozostaje żywić nadzieję, że maestro jeszcze nie raz przyjedzie na Uczelnię, aby dzielić się swym doświadczeniem. W końcu pozostało jeszcze ponad 20 koncertów fortepianowych Wolfganga Amadeusza Mozarta do wykonania.