Letnia Akademia Muzyczna w Krakowie

W poniedziałek 28 sierpnia rozpoczyna się 19. edycja Letniej Akademii Muzycznej. Inicjatorem jej powstania i dyrektorem artystycznym jest Kierownik Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie prof. Andrzej Pikul. W bieżącym roku w ramach LAM zajęcia prowadzi 26 wykładowców z Polski i zagranicy. Uczestniczyć w niej będzie ponad 150 słuchaczy.

Oprócz codziennych zajęć dydaktycznych w Auli Florianka od środy 30 sierpnia (godzina 19:00) do niedzieli 3 września odbywać się będą koncerty w wykonaniu wyróżniających się uczestników kursów.

Ponadto w poniedziałek 28 sierpnia o godzinie 19:00 w Auli Florianka odbędzie się Recital fortepianowy Piotra Pawlaka – laureata Międzynarodowego Konkursu „Chopin pod Wawelem”. W programie L. van Beethoven, F. Chopin, I. Strawiński. Natomiast 29 sierpnia, również o godzinie 19:00 w Auli Florianka, wystąpią: Małgorzata Kozłowska i Radosław Goździkowski – studenci Akademii Muzycznej w Krakowie, laureaci licznych nagród w konkursach międzynarodowych. W programie J.S. Bach, W.A. Mozart, L. van Beethoven.

Wstęp na wszystkie koncerty wolny.

Letnia Akademia Muzyczna na trwałe wpisała się w program działalności dydaktycznej Akademii Muzycznej w Krakowie, a także odgrywa niebagatelną rolę w życiu kulturalnym Krakowa w końcu sezonu wakacyjnego.

Więcej informacji:

 

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Oren Ambarchi na Festiwalu Sacrum Profanum

Australijski kompozytor oraz multiinstrumentalista Oren Ambarchi wystąpi dwukrotnie na nadchodzącej edycji Sacrum Profanum. Publiczność w Krakowie usłyszy go podczas koncertów „Drone” (28 września) i „Rumuński Spektralizm” (30 września). Wspólnie z Łukaszem Komłą z portalu NowaMuzyka.pl i bloga Płyty (nie)słuchane prezentujemy sylwetkę artysty.

Zwykło się mówić o Mozarcie jako cudownym dziecku epoki baroku. Gdyby próbować przenieść ten kulturowy slogan w dzisiejsze czasy to z całą pewnością takim wyjątkowym dzieckiem jest Oren Ambarchi – australijski kompozytor oraz multiinstrumentalista, najbardziej przywiązany do gitary i perkusji.

Urodził się w 1969 r. w Sydney, w rodzinie o iracko-żydowskich korzeniach. Zaczął występować już jako siedemnastoletni perkusista. W trakcie jednej z prób odkrył dla siebie także walory brzmieniowe gitary elektrycznej. Po prostu uderzał w jej struny pałeczkami i dłońmi, czyniąc z niej integralny instrument perkusyjny. Jak sam podkreśla, cieszy się, że nie jest wykształconym muzykiem, przez to nie jest obarczony jakimikolwiek schematami. W dużym stopniu ukształtowała go muzyka rockowa, której dużo słuchał w młodości, ale później nastąpiło spotkanie Ambarchiego z elektroniką, minimalizmem i wieloma innymi awangardowymi formami muzycznymi. W tamtym czasie fascynowała go szczególnie twórczość Mortona Feldmana i Alvina Luciera.

Pierwsze noise’owe kroki Australijczyk stawiał wraz z Robbie’em Avenaim w projekcie Phlegm. Z tym artystą współorganizował także przez dziesięć lat festiwal What Is Music. Ambarchi nigdy nie podążał jedną ścieżką, zawsze angażował się w rozmaite przedsięwzięcia, co konsekwentnie czyni do dziś. Bardzo szybko zainteresowała się nim brytyjska wytwórnia Touch, która w 1999 r. opublikowała jego album „Insulation”, a w późniejszych latach także kilka następnych. Właściwie od tamtej pory artysta jest cały czas związany z tą słynną oficyną. Wtedy też zaczął nagrywać z Christianem Fenneszem, Peterem Rehbergiem (założyciel Editions Mego), Keithem Rowe’em i Paulem Goughem (ich płyta nosi tytuł „Afternoon Tea”, 2000 r.). Pierwszy znaczący solowy sukces w karierze Australijczyka nadszedł w 2003 r., w postaci prestiżowej nagrody Prix Ars Electronica za wydawnictwo „Triste”. Rok później nastąpił kolejny ważny moment w życiu Ambarchiego, tj. rozpoczęcie współpracy z amerykańską grupą metalową Sunn 0))), która rozciągnęła się na kolejna lata.

Patrząc na dokonania Ambarchiego z perspektywy jego trzydziestoletniej aktywności na scenie (regularnie występuje od 1986 r.), trudno jest wymienić muzyków, z którymi nagrywał, koncertował i gościnie wspomagał w studiu. Za to na pewno należy wspomnieć Johana Berthlinga (wybitny basista m.in. Fire! Orchestra i Angles). Ich pierwszy wspólny materiał to „My Days Are Darker Than Your Nights”. W 2015 r., po dwunastu latach przerwy, muzycy opublikowali swój drugi longplay zatytułowany „Tongue Tied”. Elektryzująca współpraca Orena Ambarchiego z artystami: Otomo Yoshihide, Keiji Haino, Jimem O’Rourke, Toshimaru Nakamurą, Phillem Niblockiem, Merzbowem, Richardem Pinhasem, Thomasem Brinkmannem, Robinem Foxem, Jamesem Rushfordem, Joe Talią i wieloma innymi, stała się bardzo ważnym rozdziałem w historii współczesnej muzyki eksperymentalnej i improwizowanej.

Doskonałym podsumowaniem i zarazem nowym rozdziałem w rozległym akwenie poszukiwań Australijczyka jest solowe wydawnictwo „Hubris” z 2016 r., na którym zaproszeni artyści z różnych galaktyk stylistycznych (m.in. Arto Lindsay, Jim O’Rourke, Ricardo Villalobos, Keith Fullerton Whitman, Will Guthrie) stworzyli z Ambarchim psychodeliczno-krautrockową orkiestrę. Wchodzącą w głąb pojęcia czasu, przestrzeni, dyscypliny w rytmie, a tym samym zamieniając przyjęte prawidłowości w nieustający ruch, wzrastanie i czasoprzestrzenną koegzystencję.

  • Autorem tekstu jest Łukasz Komła, dziennikarz NowaMuzyka.pl, który prowadzi też strony Polyphonia i bloga Płyty (nie)słuchane.

Sacrum Profanum – wejdź do strefy dyskomfortu!
Kraków, 26 września-1 października 2017

Więcej o festiwalu: 

 

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Marian Marzyński – „Kino-ja. Życie w kadrach filmowych”

Pierwszy laureat Grand Prix w Konkursie Międzynarodowym 4. Ogólnopolskiego i 1. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych (1964) – za film „Powrót statku”. Wybitny polski dokumentalista. W dzieciństwie został uratowany z warszawskiego getta. W latach 60. wyemigrował do Stanów Zjednoczonych.

Marian Marzyński. Od ponad 50 lat tworzy filmy dokumentalne. Teraz przedstawia widzom siebie, swoją historię i artystyczną wrażliwość w książce autobiograficznej pt. „Kino-ja. Życie w kadrach filmowych”.

Więcej o sobie i swojej autobiografii Marian Marzyński opowie na spotkaniu autorskim w niedzielę 27 sierpnia o godzinie 17.00 w Jewish Community Centre of Krakow (ul. Miodowa 24).

Spotkanie uświetni pokaz filmu „Nigdy nie zapomnij kłamać” (reż. Marian Marzyński, 2012), przedstawiającego historię dzieci ocalałych z Zagłady. Po projekcji odbędzie się dyskusja i prezentacja książki w wydaniu polskim oraz amerykańskim. Podczas spotkania będzie można zakupić egzemplarze polskiego wydania książki w cenie promocyjnej.

Na spotkanie zapraszają Centrum Społeczności Żydowskiej w Krakowie oraz Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.

Prof. Tadeusz Lubelski o książce i Marianie Marzyńskim:

W latach 60. ubiegłego wieku Marian Marzyński należał do najpopularniejszych ludzi w Polsce: był pomysłodawcą i prowadzącym masowo oglądanych programów telewizyjnych, jako autor debiutanckiego dokumentu „Powrót statku” został w 1964 roku podwójnym (Złoty Lajkonik i Złoty Smok) laureatem Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Od tamtego czasu przeszedł długą drogę. Emigrant marcowy,  wyjechał do Stanów, gdzie znakomicie odnalazł się jako dokumentalista (nakręcił dziesiątki filmów w różnych częściach świata), ale także jako nauczyciel filmu (jednym z jego uczniów był Gus Van Sant). “Kino-ja. Życie w kadrach filmowych” to opowieść o tej drodze – pasjonująca nie tylko ze względu na swoją tematyczną zawartość, ale także na nowatorską konstrukcję książki o filmie. Narracji literackiej towarzyszy druga, obrazowa, którą ogląda się nie jak album, ale jak dzieło ekranowe.

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

LemCom – czyli świętowanie urodzin Stanisława Lema

LemCom – czyli wielkie i wyjątkowe spotkanie fanów twórczości Stanisława Lema, krakowska premiera filmu „Autor Solaris” w reż. Borysa Lankosza, specjalna odsłona Krakowskiego Kiermaszu Książki dedykowana pisarzowi, a także lekcja czytania wokół „Niezwyciężonego” – tak w skrócie zapowiada się program obchodów urodzin Stanisława Lema (9-12 września) w Krakowie. Pisarz, którego twórczość wciąż stanowi źródło inspiracji dla kolejnych pokoleń twórców i uczonych, 12 września 2017 obchodziłby swoje 100. urodziny. Organizatorami obchodów są: Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

Trwające aż cztery dni urodziny pisarza rozpoczniemy w sobotę 9 września niecodziennym spotkaniem Artetece Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie (ul. Rajska 12), na który zjadą fani twórczości Stanisława Lema z całego kraju. LemCon, połączy wątki popularyzatorskie, naukowe, konferencyjne i fanowskie i stworzy przestrzeń dialogu na temat twórczości słynnego na całym świecie autora. Początek o godz. 12.00.

Przez dwa dni weekendu (9-10 września), na Placu Marii Magdaleny trwać będzie specjalna, i zarazem ostatnia w tym roku, edycja Krakowskiego Kiermaszu Książki, podczas którego swoją ofertę zaprezentuje kilkunastu antykwariuszy i bukinistów z Krakowa i regionu. Motywem przewodnim będzie oczywiście twórczość Stanisława Lema. W ramach kiermaszu odbędą się też spotkania premierowe wokół dwóch niezwykłych książek: „Różaniec” Rafała Kosika o godz. 13:00 i „Stanisław Lem. Życie nie z tej Ziemi” Wojciecha Orlińskiego o godz. 14:00.

Nie lada gratkę przygotowano na niedzielę (10 września). Na wyjątkowy spacer po mieście, śladami Stanisława Lema, zaprasza Wojciech Orliński – autor książki „Lem. Życie nie z tej ziemi” – pierwszej polskiej biografii pisarza opublikowanej na początku sierpnia nakładem Wydawnictwa Czarne, w koedycji z Wydawnictwem Agora. Przypominamy, że patronem książki jest Kraków Miasto Literatury UNESCO. Wstęp wolny! Zbiórka na Placu Marii Magdaleny o godz. 15:00.

Dzień później (11 września) w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2) odbędzie się lekcja czytania wokół „Niezwyciężonego”.  „Niezwyciężony” to doskonała realizacja gatunku space opera w polskiej fantastyce, jedna z najsłynniejszych i najbardziej lubianych powieści Stanisława Lema. Lekcja czytania rozpocznie się o godz. 13:00 w Pawilonie Wyspiańskiego i poprowadzi ją Wojciech Orliński.

Kulminacją obchodów będzie wieczór w kinie Kijów. Centrum (12 września). W programie: krakowska premiera filmu „Autor Solaris” z 2016 roku w reż. Borysa Lankosza, połączona z wręczeniem nagrody za mural inspirowany twórczością Stanisława Lema oraz debatą z udziałem autorów: Wojciecha Orlińskiego i Borysa Lankosza. „Autor Solaris” to niezwykła opowieść o życiu i twórczości Stanisława Lema na tle dramatycznych wydarzeń XX wieku. Narratorem jest Marek Kondrat, a w inscenizowanych scenach biograficznych Lem przemówi głosem znakomitego polskiego aktora teatralnego, Jana Peszka. Wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek dostępnych na www.evenea.pl

Organizatorzy: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

Partnerzy: Wydawnictwo Czarne, Wydawnictwo Agora, Wydawnictwo Literackie, Lem.pl, Skanska, Fundacja Aktywnych Obywateli im. Józefa Dietla, Galeria Krakowska, Krakowska Sieć Fantastyki, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, Pauza In Garden.  

Więcej informacji:

 

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Joyce Wrice (USA) – koncert w Krakowie

Joyce Wrice (USA) w ramach swojej pierwszej europejskiej trasy koncertowej odwiedzi również Polskę. Artystka 10 grudnia wystąpi z live bandem w krakowskim klubie Żaczek (al. 3 maja 5). Koncert rozpocznie się o 20:00. Bilety są już w sprzedaży.

W 2014 roku Joyce przeniosła się z San Diego do Los Angeles, gdzie pod okiem cenionych muzyków takich jak Mndsgn, JLBS czy Chuk Le Garcon, doskonaliła swój warsztat i wykształciła swój i tak już niesamowity głos. W 2015 roku, została jedną z pięciu „wokalistek, które należy znać”, w felietonie Nany Dwimoh dla gal-dem.com, a rok później, w maju 2016 we współpracy z producentem Mndsgn (Stone Throw Records), wydała swoją debiutancką EP „Stay Around”.

Utworem „Do You Love Me?” promującym album, rozkochała w sobie słuchaczy i skradła ich serca. Kilka miesięcy później we współpracy z Kayem Franklinem, muzykiem dorastającym na scenie muzycznej Los Angeles, u boku dziadka Johna Barnesa i wujka LA Jaya pracujących z gwiazdami takimi jak Chaka Khan czy Michael Jackson, wydała singiel „Rocket Science” , który poza doskonałym przyjęciem krytyków, skupił uwagę największych światowych mediów takich jak „VIBE”, „Billboard” oraz „Complex”.

Joyce Wrice w krótkim czasie oczarowała słuchaczy swoimi niezwykłym głosem i łatwością pisania i komponowania piosenek. Ta zaledwie 24-letnia piosenkarka, bez zaplecza wielkiej wytwórni, przez ostatnie lata wylewała krew, pot i łzy ciężko pracując i doskonaląc swój talent, co przyniosło jej uznanie w świecie muzyki i powiększający się z dnia na dzień fanbase na całym świecie, a jej kariera zaczęła nabierać tempa.
Limitowany nakład maxi singla „Good Morning” wydany na kasecie magnetofonowej rozszedł się w niecałe dwa tygodnie od premiery, a jej ostatnie koncerty w Tokyo w Sound Museum Vision oraz w Londnie podczas The Jazz Cafe z Hannah Faith szybko zostały wyprzedane. To dowodzi tylko, że jesteśmy świadkami narodzin gwiazdy!
Koncert w Krakowie będzie prawdopodobnie ostatnią okazją, aby zobaczyć Joyce na żywo na małej scenie, zanim będzie uwodzić tłumy na dużych festiwalach.
 

 

Bilety na krakowski koncert są już dostępne!
On-line: http://going.pl/joycewrice oraz w sieci Ticketpro w salonach Empik, Saturn, MediaMarkt na terenie całego kraju.

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Festiwal Skrzyżowanie Kultur, Warszawa 23-30 września

Indie, Kolumbia, Sahara Zachodnia, Mali, Francja, USA, Sierra Leone, Turcja, Albania, Węgry i Brazylia zagoszczą na scenie 13 edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, który po raz kolejny wypełni muzyczno-kulturalnym programem namiot przed PKiN. W dniach 23-30 września czeka na Was aż osiem muzycznie elektryzujących dni w samym sercu Warszawy!

To może być zaskakujące, ale dla wielu kultur świata trzynastka jest szczęśliwą liczbą! Dla Starożytnych Egipcjan wiązała się z nieśmiertelnością ludzkiej duszy, w Chinach jest znakiem szczęścia i dobrobytu, z kolei Aztekowie uważali trzynastkę za liczbę świętą. Na całym świecie trzynastka wzburza umysły i przyciąga jak magnes – wszyscy, którzy wierzą w przesądy, przekonają się, że muzyka płynąca z festiwalowej sceny potrafi odczarować nawet największego pecha.

Prawdziwy kalejdoskop gwiazd, wybitni artyści i nowe muzyczne propozycje – tego na pewno możecie się spodziewać po tegorocznej edycji. Muzyka, którą co roku prezentują organizatorzy, jest jak daleka podróż, z której wraca się z wieloma wrażeniami i przeżyciami, a artyści przenoszą słuchaczy w odległe kraje, pozostawiając po występach piękne wspomnienia. Muzyczna historia festiwalu to zdecydowanie mieszanka kilku składników: programu, zaangażowanej publiczności, atmosfery oraz niepowtarzalnego wielokulturowego klimatu.

Ten mix sprawia, że festiwalowicze licznie stawiają się na każdej kolejnej odsłonie wydarzenia. W tym roku wśród artystów pojawią się: Marta Gómez (Kolumbia), Taksim Trio (Turcja), Purbayan Chatterjee oraz Ranjani & Gayatri (Indie), Ballaké Sissoko & Vincent Segal (Mali, Francja), Aziza Brahim (Sahara Zachodnia), a w ramach bloku KOLEKTYW EUROPA wystąpią Vołosi feat. Félix X Lajkó (Polska, Węgry), a także Fanfara Tirana (Albania). Z kolei w rodzinnym bloku SOUNDS LIKE POLAND spotkamy się pod sceną z Warszawską Orkiestrą Sentymentalną, Adamem Strugiem, Kapelą ze Wsi Warszawa i muzykami Mazowsza.

Koncerty to jednak nie wszystko. Oprócz nich w programie znajdziemy również warsztaty – np. śpiewu karnatyckiego, tematyczne panele dyskusyjne wokół Indii i Kolumbii oraz filmy dokumentalne. Nowością będzie też wieczór pod gorącym tytułem TROPICAL DISCOTHEQUE, czyli muzyczna propozycja dla każdego kto nie tylko ceni muzykę etniczną, ale również chciałby w jej rytmie i w tańcu spędzić gorący piątkowy wieczór – na scenie wystąpią Baba Zula, Meridian Brothers, Kondi Band, a wieczór zakończy impreza w barzeStudio z DJ’em Emile Omarem.

Więcej informacji:

 

 

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Nowa Huta Alternative 2017 – Festiwal No 03

2 września tego roku po raz kolejny będzie się można przekonać, że Muzeum Lotnictwa Polskiego to nie tylko stare samoloty. W jednym z ostatnich weekendów kalendarzowego lata, w ogromnym starym hangarze lotniczym stanie scena Festiwalu Nowa Huta Alternative.

W tym roku organizatorzy postanowili odwołać się do nowohuckiej duszy zamkniętej w postindustrialnej przestrzeni kombinatu dawnej huty im. W. Lenina. Dusza Huty zaklęta jest w dźwiękach codziennie wydobywających się z ogromnych pieców oraz maszyn, które tam stoją niezmiennie od ponad 50 lat.

Specjalnie przy tej okazji zespół Akurat zagra całą swoją najnowszą i prawdopodobnie najlepszą płytę Nowy Lepszy Świat. Będzie to pierwszy taki koncert, na którym Akurat zaprezentuje tę najodważniejszą i najbardziej elektroniczną spośród swoich płyt. Mocnym akcentem wieczoru będzie rodzima nowohucka formacja WU-HAE, na scenie zobaczymy również ZENKA, frontmena popularnej kapeli Kabanos. Rozrywkową częścią wieczoru będzie występ Jana Niezbendnego. Zwyczajowo festiwal rozpoczną zespoły wyłonione z eliminacji – w tym roku będą to Murder Show i White Matter.

Festiwal Nowa Huta Alternative organizuje Fundacja „Sztuka Przyszłości”. Impreza odbywa się pod honorowym mecenatem posła Ireneusza Rasia, znanego ze wspierania wielu nowohuckich inicjatyw artystycznych, w tym dwóch najważniejszych: Nowa Huta Alternative oraz Nowa Huta. Dlaczego nie?!

Wstęp na koncert jest wolny!

Więcej informacji:
 

 

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Grechuta Festival 2017 – Gala Finałowa

Dawid Ogrodnik, Andrzej Lampert, Maciej Miecznikowski oraz Łukasz Jemioła – czterech wspaniałych wokalistów wystąpi w Sali Audytoryjnej ICE Kraków w niedzielę 29 października 2017 roku. Już trzeci raz z rzędu Gala Finałowa Grechuta Festival Kraków odbędzie się w ICE Kraków.

To wyjątkowy rok, gdyż – jubileuszowy. Dokładnie 50 lat temu, w Krakowie – Marek Grechuta wraz z zespołem Anawa rozpoczął swoją wielką karierę. W 50. rocznicę tego wydarzenia, zapraszamy na niecodzienny spektakl muzyczny. Wybitnym solistom towarzyszyć będzie Małopolska Orkiestra Kameralna pod batutą Joanny Natalii Ślusarczyk oraz instrumentaliści zespołu Anawa (akompaniującego swego czasu Markowi Grechucie) pod kierownictwem Pawła Piątka.

Czterej wymienieni piosenkarze wykonają solo, w duetach, ale też grupowo najpopularniejsze utwory z repertuaru Marka Grechuty. Każdy z solistów wykona także piosenkę z własnego repertuaru. Do tego orkiestra towarzysząca solistom zagra instrumentalnie piosenki Grechuty. Dodając do tego niesamowitą oprawę świetlną, uzyskamy „efekt klubowy” na największej scenie ICE Kraków. To będzie wyjątkowy wieczór! Koncert zaplanowano na około 1,5 godziny (bez przerw).

Opiekun Artystyczna: Danuta Grechuta
Kierownik muzyczny: Paweł Piątek
Producent wykonawczy: Piotr Cholewiński
Scenariusz i reżyseria: Jakub Baran

Organizatorzy: Fundacja „Korowód” im. Marka Grechuty oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe (operator Centrum Kongresowego ICE Kraków)

Gala Finałowa Grechuta Festival 2017
„TU WSZYSTKO NAPRAWDĘ SIĘ ZACZĘŁO”.
29 października (niedziela) 2017 r., godz.:20.00
ICE KRAKÓW Sala Audytoryjna
Bilety w cenie od 80 do 120 zł dostępne na Eventim.pl oraz w punktach Infokraków.

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Pannonica Folk Festival – do zobaczenia w „krzakach nad Popradem”

Serbowie, Romowie, Polacy i kilka innych nacji, przedział wiekowy 0-80. Wytatuowane dziewczyny z kolczykami w różnych dziwnych miejscach i przemiłe panie z Koła Gospodyń Wiejskich. Dużo dzieci, psy a do tego majestatycznie przechadzające się konie … Wokół słychać „proszę, „dziękuję”, „przepraszam”, „czy mogę w czymś pomóc”. Wszyscy są mili i uśmiechnięci, życzliwi sobie i całemu światu … To nie jest opis Arkadii – krainy szczęśliwości, to nie fragment książki science fiction, to wszystko działo się naprawdę. Tak było w Barcicach Dolnych koło Starego Sącza, nad Popradem.

Tak rozpoczynałem swoją relację z Festiwalu Pannonica 2014 i tekst o Festiwalu w 2016 roku. Relacjonując Festiwal w 2015 roku napisałem:

Fenomen Pannoniki (bo fenomenem należy nazwać ten Festiwal), to jego klimat i nastrój. Muzyka w tym przypadku jest katalizatorem stanu ducha Festiwalowiczów. Ten stan ducha to potężna ilość radości i pozytywnej energii, która unosi się nad Barcicami. Uczestnicy Festiwalu to w większości „bałkanofile” (do których należy również piszący te słowa). Znajdując na barcickim polu mały kawałek bałkanów, czerpią z tego faktu radość trudną do opisania.

Po czym dokonałem błyskawicznej analizy: Festiwal jest zjawiskiem psychologiczno – socjologicznym, ale to niech badają naukowcy. A badać jest co. Nie wiem dokładnie ile osób było na Pannonice, ale mimo sporej ilości napojów zwanych “wyskokowymi”, ani ja ani moi znajomi nie zarejestrowaliśmy jakiegokolwiek przejawu agresji czy nawet nieodpowiedniego zachowania. Co więcej, Festiwal mógł służyć za “warsztaty dobrego wychowania”. Wszędzie słychać było proszę, dziękuję, przepraszam, czy mogę w czymś pomóc etc. Banałem będzie pisanie że tu spotkaliśmy w ekstremalnej formie przejawy tolerancji, zrozumienia i szacunku dla kulturowej inności i odmienności. Na jednej przestrzeni funkcjonowali bez jakichkolwiek problemów przedstawiciele różnych narodów, motocykliści w skórach i panie z Koła Gospodyń Wiejskich, dorośli, dzieci, psy i konie. W tej samej przestrzeni spotkać można było ludzi w stanie “po spożyciu”, „po spożyciu w dniu poprzedzającym”, oraz tych którzy „dopiero planują spożywać” + również spora grupa tych, którzy z różnych powodów „spożywać nie będą”. Całe to liczne i nieco egzotyczne towarzystwo nie tylko sobie nie przeszkadzało, ale egzystowało w idealnej symbiozie i tworzyło jedną spójną społeczność.

Czytając powyższe i oglądając zdjęcia (oraz materiały video na YouTube) …. czy też będąc na Festiwalu można wrobić sobie opinię o nim … to Fenomen Pannoniki. Jak w przypadku każdego fenomenu, bardzo trudno o jego diagnozę. Faktem jest, że festiwal Fenomenen jest.

Organizatorzy, od pierwszej edycji podkreślają fakt, że to festiwal w „krzakach nad Popradem”. Tak też jest, ale przecież życie to ciągły rozwój i festiwal też się rozwija. Dzieje się tak, bo jest Fenomenem. A wynik tego, to z roku na rok coraz większa ilość „festiwalowiczów”. Zmienia się też sam festiwal. Przybywa sponsorów, funduszy, wydarzenie staje się znane w Polsce i na świecie.

Pannonica Folk Festival przeszedł pozytywną weryfikację Międzynarodowego Jury i Zespołu Ekspertów EFA (European Festivals Association).  Dzięki temu przez dwa lata (2017-2018) festiwal ma prawo używać specjalnego znaku „Remarkable Festival” („Niezwykły Festiwal”), który przyznaje się za wysoki poziom artystyczny i znaczący wkład w międzynarodowy obieg kultury.

To bardzo ładnie, ale przyznam się, że „aż się boję”. Moim skromnym zdaniem, moc Pannoniki leży właśnie w jego „prowincjonalności” i „galicyjskości”. Określenia te są dla mnie – w dzisiejszych „takich a nie innych” czasach, bardzo pozytywne. Rozwój jest czymś naturalnym i pozytywnym, mam nadzieję, że nie pójdzie w kierunku „komercji totalnej”.

Dyrektor festiwalu Wojciech Knapik w wywiadzie udzielonym Muzycznemu Krakowowi w 2015 roku na moje pytanie dokąd zmierza Pannonika? – odpowiedział: Chcemy żeby festiwal się rozwijał w tym sensie, aby miał dobrą opinię u ludzi … i to jest kierunek o który nam chodzi. Nie zależy nam na „rozroście” terytorialnym i ilościowym, bo czuję, że wtedy dużo stracimy z naszej tożsamości. Chcemy być kameralnym festiwalem gdzie spotyka się znajomych…

Tegoroczna edycja Festiwalu będzie przełomowa. Zobaczymy czy uda nam się po raz kolejny być na kameralnym festiwalu na którym spotyka się znajomych. Wierzę że tak.

Pannonica Folk Festival – Barcice nad Popradem, 31 sierpnia – 2 września 2017

Więcej informacji i program festiwalu:

 

Do zobaczenia w „krzakach nad Popradem” – ja tam będę!

Poniżej zdjęcia z 2015 roku, jestem pewien, że w tym roku będzie się działo jeszcze lepiej i jeszcze bardziej!

Foto © Andrzej Wodziński – Muzyczny Kraków

NON-FICTION – festiwal … reportażu!

W dniach 25-27 sierpnia w Krakowie odbędzie się druga edycja festiwalu reportażu NON-FICTION. Znamy już cały program wydarzenia, którego tematem jest w tym roku ZMIANA. Gośćmi festiwalu będą m.in. Artur Domosławski, Justyna Kopińska, Paweł Smoleński, Paweł P. Reszka, Dionisios Sturis czy Aleksandra Lipczak. Krakowskie Biuro Festiwalowe – operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO będzie współorganizatorem drugiej edycji festiwalu.

Każdy z autorów w jakiś sposób pisze o zmianach lub wręcz je kreuje. Tak różnorodne grono pozwoli nam wspólnie zastanowić się nad wieloma aspektami „zmiany”: społecznym, politycznym, ekonomicznym, technologicznym, globalnym czy lokalnym – mówi Szymon Pasaj ze stowarzyszenia Re-prezentacje, organizatora festiwalu. – „Zmiana” jako temat festiwalu ma bardzo szeroki zakres znaczeniowy – od zmian globalnych, pędzącej rewolucji technologicznej i wielkich ruchów społecznych po lokalne, pojedyncze historie, których nie wyobrazilibyśmy sobie jeszcze 5 lat temu – dodaje.

W sekcji związanej z reportażem radiowym w ramach cyklu „Mistrzowie NON-FICTION” warto zwrócić uwagę na spotkanie z nestorem polskiego reportażu, Andrzejem Mularczykiem. To pisarz, reporter, scenarzysta filmowy, radiowiec, prawdziwa skarbnica wiedzy reporterskiej (rocznik 1930). Całe bogate życie autora to nieustanna zmiana; festiwal będzie niepowtarzalną okazją, by zobaczyć pana Andrzeja na żywo w Krakowie. Prócz tego spotkamy się z Jolantą Krysowatą (reportaż radiowy „Osieroceni” oraz literacki „Skrzydło Anioła” poświęcone tajnemu ośrodkowi dla koreańskich ofiar wojny) i Katarzyną Michalak („Niebieski płaszcz”, niesamowita historia nagrodzona Prix Italia).

Na festiwalu pojawią się także Magdalena Chodownik i Marcin Zaborowski ze świetną wystawą „Never Again”. Za pomocą podwójnej ekspozycji (nakładania na siebie 2 zdjęć), fotografowie z jednej strony przywołują wydarzenia z przeszłości, po których świat krzyczał „Nigdy więcej”, z drugiej – odnoszą się do aktualnych wydarzeń o podobnym charakterze, które mają miejsce po raz kolejny.

Klamrami spinającymi tegoroczny program będą dwie dyskusje. Na otwarcie festiwalu: „Europa – 2017 i dalej”. O dynamicznych zmianach zachodzących w europejskich społeczeństwach porozmawiają Aleksandra Lipczak („Ludzie z Placu Słońca”), Margot Sputo (projekt „Kto Gdzie”) i Dionisios Sturis („Nowe życie. Jak Polacy pomogli uchodźcom z Grecji”). Na zakończenie zaś – „Reportaż. Czas na zmiany?” Dyskusja nad zmianami w polskim i światowym reportażu.

Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w kilku lokalizacjach: sercem będzie kompleks przy ul. Dolnych Młynów, ale spotkania będą odbywać się także w Pauzie in Garden oraz Kawiarni Literackiej.

Festiwal NON-FICTION jest pierwszym w Polsce wydarzeniem dedykowanym w całości reportażowi. Udział w festiwalu jest bezpłatny.

Więcej informacji:

Festiwal reportażu NON-FICTION -25–27.08.2017 Dolne Młyny, Pauza In Garden, Kawiarnia Literacka

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.