Julia i Nieprzyjemni na Festiwalu Miłosza – relacja z koncertu

Pierwszy dzień Festiwalu Miłosza zakończył się występem grupy Julia i Nieprzyjemni. Zespół pojawił się w Krakowie 8 czerwca, aby zaprezentować materiał z płyty Wojaczek. Koncert poprzedziło spotkanie z Marcinem Świetlickim, Maciejem Meleckim i Konradem Wojtyłą.

Artyści odkryli zapomniane wiersze Rafała Wojaczka i na ich bazie powstał krążek składający się z piętnastu utworów. Za zadanie postawili sobie ukazanie w tych kilkunastu piosenkach jego twórczości od początku do końca. Poezja Wojaczka, zaliczanego do grona poetów wyklętych, jest buntownicza a jednocześnie intymna. Łatwo jest wyobrazić sobie koncert oparty na jego twórczości jako skromne, kameralne wydarzenie. Tymczasem występ okazał się oryginalnym i poruszającym spektaklem.

Koncert rozpoczął się bez zbędnych powitań. I tak już pozostało do samego końca, bo pomiędzy utworami nikt nie zdecydował się przemawiać. Co więcej, publiczność nie biła braw, choć były one zasłużone. Zespół grał nieprzerwanie przechodząc z jednego utworu w kolejny i nie dali nam na to szansy. Ciekawa formuła scenicznego show na pewno nikogo nie rozczarowała. Dzięki temu wszystkie zaprezentowane kompozycje można było potraktować jako jedną ciągłą myśl.

Zestawienie w jednej grupie Julii Kamińskiej oraz Marcina Świetlickiego dało ciekawy kontrast. Ten pierwszy dokładnie zna rzeczywistość przedstawioną w wierszach i jego chrypliwy, głęboki głos to oddawał. Co prawda więcej było w tym wypowiadania, wyszeptywania i wykrzykiwania tekstu niż śpiewania. Dla równowagi, świeży i czysty wokal Julii sugerował, że nie może pamiętać tamtych czasów, ale umiejętności aktorskie pomogły jej w oddaniu charakteru utworów.

Zespół brzmiał bez zarzutu. Jednak momentami muzyka bardziej przykuwała moją uwagę niż śpiew. Instrumenty nie stanowiły w tym przypadku wyłącznie tła. Niejednokrotnie tekst piosenki składał się z kilku zdań zapętlonych i wyśpiewanych kilka razy, a muzyka wybrzmiewała jeszcze przez długi czas. Muzycy mieli dzięki temu wiele okazji do tego, aby dać popis swoich umiejętności i w doskonały sposób to wykorzystali. Dało się wyczuć charakterystyczny styl kompozytora Michała Wandzilaka. Ta konwencja spodobała się publiczności i odnoszę wrażenie, że reszta zespołu doskonale się w niej odnalazła.

Mieliśmy możliwość wysłuchania utworów zróżnicowanych tematycznie i estetycznie. Każdy z nich został przekazany w sposób prawdziwy, szczery i dobitny. Bardzo specyficzne, wręcz aktorskie podejście do muzyki wyciągało z piosenek jeszcze więcej emocji, wytwarzając przy tym pewną aurę tajemniczości, przyprawioną melancholijnym klimatem.
Piosenki zostawiały w pamięci swój ślad, ale złożone teksty Wojaczka są niezbyt łatwe do zapamiętania. Zmuszają jednak do refleksji i podróży po różnych płaszczyznach doświadczania życia.

Całość oceniam bardzo dobrze, zarówno pod względem wizualnym, jak i muzycznym. Na żywo wszystko brzmiało interesująco i przyjemnie, choć było trochę poplątane stylistycznie. Fani muzycznych eksperymentów mogli poczuć się naprawdę spełnieni.

Foto: materiały prasowe organizatora © Kamila Zarembska-Szatan

Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem”

Młodzi Pianiści już po raz trzeci spotkają się w Krakowie! W dniach 21-25 czerwca w Auli „Florianka” Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. Basztowa 8) odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem”. W tym roku uczestnicy wystąpią w 4 grupach wiekowych i będą oceniani przez wybitnych pedagogów­-pianistów, znawców twórczości Fryderyka Chopina, profesorów wyższych uczelni z Polski i z zagranicy. Do jury zostali zaproszeni: prof. Andrzej Pikul, prof. Anna Malikova, prof. Aquiles Delle Vigne, prof. Yuki Matsuzawa, mgr Sławomir Zubrzycki oraz Dyrektor Artystyczny Konkursu dr hab. Gajusz Kęska.

Organizatorzy serdecznie zapraszają na otwarte przesłuchania konkursowe oraz Koncert Laureatów (wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny):

21 czerwca (środa)
15:00 otwarcie konkursu
15:15 przesłuchanie IV grupy, I etap

22 czerwca (czwartek)
10:00 przesłuchanie I grupy
15:00 przesłuchanie III grupy, I etap

23 czerwca (piątek)
15:00 przesłuchanie IV grupy, II etap

24 czerwca (sobota)
10:00 przesłuchanie II grupy
15:00 przesłuchanie III grupy, II etap 

25 czerwca (niedziela)
10:30 przesłuchanie IV grupy, III etap
16:00 Wyniki, wręczenie Nagród, Koncert Laureatów

Organizatorami Konkursu są Państwowa Szkoła Muzyczna II st. im. F. Chopina w Krakowie, Stowarzyszenie Pro Musica Humana oraz Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae”

Partnerzy: Astor, Bielecki Art Foundation, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Xfive

Patronat Honorowy: prof. Jacek Majchrowski – Prezydent Miasta Krakowa, Jacek Krupa – Marszałek Województwa Małopolskiego, prof. dr hab. Stanisław Krawczyński – JM Rektor Akademii Muzycznej w Krakowie

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa

Więcej informacji

  

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Muzyka Zaklęta w Drewnie – 2017

W roku 2017 odbędzie się 11. edycja Festiwalu Muzyka Zaklęta w Drewnie. Inauguracja Festiwalu będzie miała miejsce w amfiteatrze w Nadwiślańskim Parku Etnograficznym w Wygiełzowie w dniu 11 czerwca. O godzinie 17.00 wystąpi Sokół Orkestar, a oprawę taneczną zapewni Zespół Tańców i Pieśni Bałkańskich IGLIKA!

Przez kolejne niedziele, aż do 27 sierpnia przemierzymy Małopolskę wzdłuż i wszerz, by poznać unikatowe drewniane obiekty regionu. Oprócz skansenu w Wygiełzowie odwiedzimy także gotyckie kościoły i łemkowskie cerkwie. Będziemy wsłuchiwać się w muzykę różnych epok, zaprezentowane zostaną różne gatunki i sposoby wykonania. Przejdziemy od bałkańskich energetycznych rytmów, poprzez poezję śpiewaną, brzmienia etniczne, muzykę klasyczną oraz chóralną. Znów pomieszają się różne języki: polski, łemkowski, ukraiński, angielski. Dzięki współpracy z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina posłuchamy zespołu wokalnego związanego z Festiwalem Kolory Polski!

W tym roku po raz pierwszy będzie miało miejsce wydarzenie dedykowane dzieciom! Baśniowa Kapela zaprezentuje spektakl muzyczny specjalnie dla najmłodszych. Jeden z koncertów będzie miał charakter edukacyjny. Wybitni muzycy młodego pokolenia opowiedzą o instrumentach takich jak fortepian i wiolonczela. A wszystko to w niezwykłej scenerii Szlaku Architektury Drewnianej.

  • Festiwal realizowany jest przez Małopolską Organizację Turystyczną w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 Poddziałanie 6.1.2 Organizacja wydarzeń kulturalnych

Festiwal Miłosza – zacznij od swoich ulic!

Język to nasza jedyna maszyna. Nie ma innego sposobu myślenia i poznawania rzeczywistości niż poprzez język – mówił wczoraj na otwarciu Festiwalu Miłosza syn noblisty, Anthony Miłosz. Tegoroczna, szósta już edycja imprezy, upływać będzie pod hasłem „Zaczynając od moich ulic”. Ten tytuł jednego ze zbiorów esejów Miłosza posłużył organizatorom festiwalu: Miastu Kraków, Krakowskiemu Biuru Festiwalowemu oraz Fundacji Miasto Literatury, jako pretekst do przyjrzenia się kondycji współczesnego człowieka. Zaczynamy!

„Żyjemy w czasach narcystycznych, w których często nie ma miejsca na bycie indywidualnym, oryginalnym, czy po prostu na bycie sobą” – mówił na wczorajszej konferencji prasowej dyrektor artystyczny festiwalu, Krzysztof Siwczyk. „W tej edycji festiwalu nawołujemy właśnie do odzyskania intymności i indywidualizmu. A któż może pomóc nam to zrobić, jeśli nie poeci?”

Goście tegorocznej edycji festiwalu przyjechali z trzech kontynentów. Zza oceanu przyleciał Robert Pinsky – nominowany do nagrody Pulitzera tłumacz utworów Miłosza, który na wczorajszej konferencji prasowej odczytał wiersz noblisty „Zaklęcie”. Z Republiki Południowej Afryki przyjechała Antjie Krog – w swojej twórczości głośno sprzeciwiająca się polityce apartheidu. Europę reprezentują zaś: buntownicza Linn Hansen ze Szwecji, Evelyn Schlag – austriacka poetka, która w swojej twórczości podejmuje tematy takie jak nazizm, samobójcze śmierci czy bezdzietność. Na festiwalu pojawią się też sąsiedzi Polski: Niemiec – Joachim Sartorius i Czech – Petr Hruška.

„Poeci ci, mimo swego wybitnego dorobku, nie są znani większości Polaków. Dlatego organizatorzy festiwalu, przy współpracy z pięcioma wydawnictwami, zdecydowali się na przetłumaczenie i wydanie zbiorów ich wierszy. – Mam nadzieję, że te tomiki przyniosą polszczyźnie jakąś nową wartość i indywidualność, o które tak bardzo chcemy w tej edycji festiwalu walczyć” – mówił wczoraj Krzysztof Siwczyk. Okazją do refleksji nad indywidualnością będą też dwie debaty: „Czy możliwe są jeszcze języki intymne?” w której udział wezmą Dorota Kozicka, Zbigniew Libera i Zbigniew Mikołejko oraz „Pojedynczość w epoce narcyzmu” z udziałem Przemysława Czaplińskiego i Romy Sendyki.

Jednak Festiwal Miłosza to nie tylko literatura, ale też muzyka. Na festiwalu swoja premierę będzie miała płyta „Wojaczek” zespołu Julia i Nieprzyjemni. Twórcy projektu – z których najbardziej znani to Julia Kamińska i Marcin Świetlicki – muzycznie zinterpretowali utwory tragicznie zmarłego poety. A to nie wszystkie festiwalowe atrakcje. W programie znalazły się też: warsztaty krytyki literackiej i translatorskie, slamy poetyckie, wydarzenia dla dzieci i premiera spektaklu „Po wygnaniu”, którego scenariusz powstał w oparciu o teksty noblisty. Podsumowując, jak powiedział wczoraj Anthony Miłosz „Festiwal rozpoczęty. Czas brać się do roboty”.

Więcej informacji na temat Festiwalu:

http://miloszfestival.pl/

Źródło informacji: materiały prasowe organizatora

Jarmark Świętojański 2017 – renesansowe historie pod Wawelem

16 czerwca, tradycyjnie na Bulwarze Czerwieńskim pod Wawelem, rozpocznie się tegoroczny Jarmark Świętojański. Przez trzy dni, od piątku do niedzieli, wszyscy chętni będą mogli przenieść się choć na chwilę w fascynujący świat renesansu. Czekać będą: spektakle, bale, pokazy walki oraz uczty. Zanim jednak rozpocznie się Jarmark czeka nas spektakularna premiera: wielka akcja kulinarna w dziesięciu krakowskich restauracjach podczas której będzie można skosztować dań inspirowanych kuchnią czasów królowej Bony!

Ósma już edycja Jarmarku Świętojańskiego rozpocznie się 16 czerwca. Bohaterką pierwszego dnia będzie Anna Jagiellonka przygotowująca się do balu wydawanego dla niej w ogrodach zwierzynieckich przez Henryka Walezego. Motywem przewodnim będą warsztaty tańca, pokazy mody urozmaicane scenkami komedii dell’arte. Wieczorem pod Wawel przypłynie na barce fundacji Horyzont Zdarzeń – Henryk Walezy, którego powita na nabrzeżu cały dwór.
W drugim dniu świętować będziemy imieniny królów Zygmuntów: Starego i Augusta – dziewięcioletniego, jeszcze przed koronacją. Z tej okazji zaplanowano rozmaite pokazy, a Orszak Wszystkich Bractw przejdzie przez Rynek Główny i będzie zachęcać mieszkańców miasta i turystów do wspólnej zabawy na Bulwarze Czerwieńskim.
W niedzielę 18 czerwca na Jarmark przybędzie, konno w asyście husarii, król Stefan Batory. Spotka się tu z żoną Anną Jagiellonką i wspólnie z wszystkimi bractwami będą świętować szczęśliwy powrót króla z wojny z Moskwą w Inflantach.

To tylko część historycznych atrakcji zaplanowanych w ramach tegorocznego Jarmarku. Na wszystkich gości czekać będzie codziennie mnóstwo atrakcji, występów, spektakli, warsztatów i koncertów. Przez wszystkie trzy dni otwarte będą także kramy i warsztaty rzemieślnicze. Tradycyjnie już nie zabraknie niespodzianek dla najmłodszych: będą mogli przyjrzeć się pracy powroźników, garncarzy, płatnerzy, drukarzy, drzeworytników i cyrulików. Chętni powalczą o patenty: jarmarcznika, podkuchennego królewskiego oraz drabanta, a także spróbować potraw, którymi posilano się w czasach zygmuntowskich.

Złoty Wiek na talerzu

– „Kulinarne dziedzictwo Polski jest bardzo bogate. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak różnorodna była dworska kuchnia w XVI wieku i jak różniła się od tego, co jadały niższe warstwy społeczne. Postaramy się to pokazać podczas Jarmarku Świętojańskiego” – mówi Robert Rozciecha,  zastępca dyrektora Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Rekonstrukcją kulinarną zajmować się będą m.in. Małgorzata Krasna-Korycińska, historyczka kulinariów, archeolożka i muzealniczka, czy Hanna i Paweł Lisowie, którzy odtwarzają receptury z czasów dawnych Słowian i podadzą potrawy na bazie soczewicy i kasz, pokażą jak w dawnych czasach konserwowano żywność,  Anna Rumińska („Chwastożercy”) opowie o zastosowaniach dzikich roślin kuchni i ziołolecznictwie. Głód zaspokoić będzie można choćby brejami, brejkami i kutasikami w Kuchni Rycerskiej oraz daniami inspirowanymi kuchnią dworską renesansu.

W kuchni królowej Bony

Niecodzienna atrakcja czeka już od 9 czerwca na wszystkich smakoszy. Do 18 czerwca, w dziesięciu krakowskich restauracjach, będzie można spróbować dań inspirowanych kuchnią czasów królowej Bony.
Szefowie kuchni w Albertinie, Białej Róży, Bistro 11, Filipa 18, Gościnnej Chacie, Stole, Twoim Kucharzu, Weselu, Wierzynku i Winestone nie poskąpią drogocennego szafranu, korzeni i sprowadzanych z słonecznej Italii produktów. W specjalnym menu znalazły się m.in. kapłon ze szparagami i kaszą królewską, perlica z dżemem z pomidorów i cebuli, szparagami i kaszą jaglaną, ossobuco z rogacza pieczone w sosie czosnkowo-jałowcowym na runie leśnym z ziemniaczkami, czy pieczony udziec z indyka z kasztanami z szafranem, migdałami i koprem włoskim w cytrusach oraz sosem miodowym.

Wszystkich, którzy chcą dobrze przygotować się do czerwcowych spotkań z historią zachęcamy do udziału w dwóch spacerach z Mariuszem Wollnym – pisarzem, etnografem, twórcą niezwykle popularnego cyklu powieści o Kacprze Ryxie. 10 czerwca o godz. 10.00 zapraszamy do wędrówki pod hasłem „Sztuka i zbrodnia w renesansowym Krakowie, czyli dziwne i tragiczne losy Bartłomieja Berecciego, twórcy Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu”, a dzień później – w niedzielę 11 czerwca, także o godz. 10.00 – zapraszamy na spacer śladami „Sztuk tajemnych i czarnoksiężników w renesansowym Krakowie, czyli o wielkiej trójcy magów: Fauście, Twardowskim i Sędziwoju”.

UWAGA: uczestnictwo w spacerach jest bezpłatne. Wystarczy zarezerwować miejsce za pośrednictwem systemu Evenea.pl.

Szczegółowe informacje:

  

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Jerozolima na wyciągnięcie ręki Pasmo literackie na 27. Festiwalu Kultury Żydowskiej

Po raz trzeci Krakowskie Biuro Festiwalowe, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO włącza się w Festiwal Kultury Żydowskiej i zaprasza na pasmo literackie. Przez 9 festiwalowych dni na krakowskim Kazimierzu czekają nas m.in. zajmujące rozmowy i dyskusje, warsztaty plastyczne i drukarskie, wyjątkowy spacer po Kazimierzu z Łukaszem Orbitowskim, spotkanie z Wojciechem Jagielskim oraz rozmowa z Charlesem Kingiem wokół niedawno wydanej w Polsce monografii „O północy w Pera Palace”.

Temat przewodni 27. edycji Festiwalu Kultury Żydowskiej, wydarzenia będącego aktualnie największą prezentacją kultury tworzonej przez Żydów na całym świecie to Jerozolima. Wydarzenia pasma literackiego, odbywające się pod hasłem „Wspólna Jerozolima – Jerozolima wspólnot” będą krążyć wokół motywu Jerozolimy jako archetypu miasta podzielonego i pojednanego, duchowego źródła kilku religii, kultur i cywilizacji, w którym historia bezustannie przeplata się z mitem, a także jako miejsca, w którym jak w soczewce skupiają się problemy i wyzwania, jakim żyje współczesny świat.

Pierwszym spotkaniem pasma literackiego na 27. FKŻ będzie niedzielna (25 czerwca) rozmowa z Wojciechem Jagielskim. Z autorem pamiętnych „Modlitwa o deszcz” i „Wypalania traw” będziemy dyskutować m.in. o mechanice konfliktu i przyszłości reportażu w czasach tzw. postprawdy.

Dzień później Centrum Kultury Żydowskiej odwiedzi Charles King – amerykański historyk, ekspert w dziedzinie historii Europy Wschodniej i Rosji, autor m.in. dwóch opublikowanych w wydawnictwie Czarnym monografii o Stambule i Odessie. Opuścimy na moment Jerozolimę, by przenieść się nad Bosfor, do innego wielokulturowego tygla uosabiającego splątane losy Europy i Azji. Spotkanie pt. O północy w „Oku świata” poprowadzi Max Cegielski, którego własne doświadczenia z pobytu w największym mieście Turcji tworzą dodatkowy kontekst do rozmowy.

Tematem kolejnego spotkania będzie syndrom jerozolimski – zagadkowe zaburzenie psychiczne, na które zapada ok. kilkadziesiąt pielgrzymów odwiedzających corocznie Jerozolimę. Skonfrontujemy naukowe spojrzenie na problem z osobistą relacją Pawła Smoleńskiego spisaną w książce „Izrael już nie frunie”. Ciekawie zapowiada się również zaplanowane na 28 czerwca spotkanie pt. „Widoki Jerozolimy”, w czasie którego wspólnie zastanowimy się, jak masowa turystyka przenika aurę miejsc świętych i jak w tym wszystkim odnajdują się zwykli mieszkańcy dzisiejszej Jerozolimy.

Z okazji premiery polskiego wydania tomu „Otwarte, zamknięte, otwarte” Jechudy Amichaja festiwal zaprasza na specjalne popołudnie poświęcone temu wyjątkowemu poecie i wielokrotnemu kandydatowi do literackiego Nobla, przez całe dorosłe życie związanemu z Jerozolimą. Podczas spotkania z udziałem m.in. wdowy po poecie Hany Amichaj oraz tłumacza tomu Tomasza Korzeniowskiego wiersze Amichaja przeczyta Jerzy Trela.

Pasmo literackie uzupełnią warsztaty. Najmłodszych zapraszamy na zajęcia plastyczno-kaligraficzne z Darią Solak, autorką ilustracji do książki „Ala ma kota. A Ali?”, podczas których nauczymy się pierwszych zdań w kilkudziesięciu mniej i bardziej egzotycznych językach świata, a 1 i 2 lipca w niezwykłej pracowni drukarskiej Józefa Rakoczego w Muzeum Inżynierii Miejskiej będziemy składać pamiątkowe jerozolimskie notesy.

Na zakończenie festiwalu wyruszymy w wyjątkowy spacer po Kazimierzu z Łukaszem Orbitowskim – jednym z najgłośniejszych współczesnych polskich pisarzy, urodzonym i wychowanym w dzielnicy będącej niegdyś sercem żydowskiego Krakowa. Niedzielna wycieczka będzie unikalną okazją do poznania Kazimierza sprzed eksplozji ruchu turystycznego na przełomie XX i XXI wieku, a także zobaczenia miejsc opisanych przez Orbitowskiego w opowiadaniu napisanym na potrzeby projektu „O_KAZ. Literatura o Kazimierzu”.

Organizatorem pasma literackiego na Festiwalu Kultury Żydowskiej jest Krakowskie Biuro Festiwalowe, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.

  

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Koncert jubileuszowy prof. Zbigniewa Bargielskiego „Ptak ze snu”

W ramach Nocy muzyki wchodzącej w skład projektu Krakowskie noce, 24 czerwca 2017 o godzinie 20:00 w Dworku Białoprądnickim w Krakowie przy ul. Papierniczej 2 odbędzie się koncert jubileuszowy prof. Zbigniewa Bargielskiego Ptak ze snu.

Program wydarzenia będzie zawierał kameralne utwory tego kompozytora, a wykonawcami koncertu będą wybitni krakowscy muzycy:

Maciej Zimka – akordeon, (polski multiinstrumentalista i kompozytor, laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa i wielu międzynarodowych konkursów instrumentalnych i kompozytorskich),

Danuta Augustyn – skrzypce (adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie, członek kwartetu Dafo),

Miłosz Mączyński – gitara (asystent w Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat wielu konkursów instrumentalnych),

Wiesław Ochwat – akordeon (doktorant Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat wielu konkursów instrumentalnych),

Aleksandra Lelek – wiolonczela (doktorantka Akademii Muzycznej w Krakowie, laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa i wielu innych konkursów instrumentalnych),

Filip Klasa – perkusja (polski perkusista, absolwent AM w Bydgoszczy i AM w Krakowie, koncertuje w Polsce i zagranicą).

Kompozycje Zbigniewa Bargielskiego stanowią cenny i piękny wkład w polską i światową literaturę muzyczną. Utwory kompozytora były wykonywane w Europie, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, Australii i Japonii, m.in. na festiwalach muzyki współczesnej: Warszawska Jesień, Steirischer Herbst, Festival de Paris, SIMC Festiwal Encontros Gulbenkian, Helsinki Festival, Muzicki Biennale Zagreb, Leningradzka Wiosna.

Organizatorami koncertu są Fundacja Art Forum oraz Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”. Projekt jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków.

Wstęp wolny.

  

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

OFF Miłosz 2017- przekraczamy granice!

Przekraczamy granice po raz drugi! Tak samo, jak w zeszłym roku, tegorocznemu Festiwalowi Miłosza towarzyszy – prężnie rozwijające się – pasmo OFF Miłosz. To platforma ekspresji dla młodych i niezależnych twórców, którzy nie boją się literackich eksperymentów i stawiają na nowe, mniej tradycyjne formy artystyczne, jak poezja performatywna. Zagraniczni goście, dyskusje, performansy, warsztaty i międzynarodowy slam – wszystko to będzie na wyciągnięcie ręki w Krakowie między 8 a 11 czerwca.

Pasmo, już w czwartek o godz. 20.00, otworzą poetyckie performance Weroniki Lewandowskiej i Kristófa Horvátha, którzy z wierszy poetów głównego pasma stworzą nową artystyczną jakość. Literackim tworzywem stanie się nie tylko treść, ale również brzmienie i język poezji.

Podczas OFF Miłosza nie może zabraknąć oczywiście slamu poetyckiego! Współorganizowany przez organizatorów czerwcowy slam w Magazynie Kultury będzie wyjątkowy ze względu na swój międzynarodowy wymiar. Dzięki projektowi „Drop the Mic’ Nordic-Baltic Slam Poetry Network”, Kraków odwiedzi sześcioro młodych slamerów z Danii, Islandii i Estonii. Nie przegapcie unikalnej szansy wystąpienia w tak wyjątkowym gronie – już w piątek, 9 czerwca o godz. 21.00.

Wszystkim, którzy chcieliby dowiedzieć, jak wygląda młoda poezja „od kuchni”, polecamy warsztaty prowadzone przez Boba Hysek (sobota, 8 czerwca, godz. 12.00) oraz dyskusję dotyczącą roli młodej literatury i sytuacji niezależnych poetów z udziałem twórców z krajów nordycko-bałyckich (piątek, 9 czerwca, godz. 18.00).
Razem z OFF Miłoszem, święto literatury celebruje również polsko-amerykański magazyn WIDMA. W piątek o godz. 18.30 warto wpaść do Massolitu na premierę najnowszego, trzeciego numeru, połączoną z czytaniem poezji, a już w sobotę o godz. 16.30 będzie można porozmawiać z redaktorami czasopisma.

W sobotni wieczór, wraz z British Council, zapraszamy na spotkanie z Bridget Minamore – brytyjską poetką, performerką i aktywistką, która zdobywa coraz większą sławę w całej Europie. Tematy tabu łamie zarówno w swojej twórczości – pisze m.in. o rasie czy płci – jak i życiowej postawie: jako aktywista na rzecz kobiet, które doświadczyły przemocy na tle seksualnym.

Zakończenie pasma będzie nie mniej międzynarodowe: podczas niedzielnego Krakowskiego Kiermaszu Książki swoją twórczość zaprezentują pisarze przebywający aktualnie w Krakowie w ramach Rezydencji Wyszehradzkiej w Willi Decjusza oraz rezydentka Krakowa Miasta Literatury UNESCO. Zapraszamy od godz. 14.00!

Więcej informacji:

  

źródło informacji:
Materiały prasowe organizatora | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.

Tribute to Amy Winehouse – relacja z koncertu

23 maja 2017 roku w Filharmonii Krakowskiej odbył się piękny koncert upamiętniający niezwykle charyzmatyczną wokalistkę jaką była Amy Winehouse. Było to pierwsze wydarzenie z cyklu RE: STARS. Tego wieczoru zabrzmiały najlepsze utwory tragicznie zmarłej artystki, której nie trzeba przedstawiać chyba nikomu.

Na scenie pojawiło się pięć niezwykle utalentowanych wokalistek: Ewelina Przybyła, Joanna Azzja Mądry, Sandra Mika, Aicha Słoniec i Małgorzata Chruściel oraz wokalista Wojciech Myrczek. W finale koncertu wystąpiła KAYAH, jedna z najbardziej rozpoznawalnych i docenianych wokalistek na polskiej scenie muzycznej. Zaproszeni do współpracy artyści zaprezentowali 18 utworów Amy, w tym Valerie i Body and Soul. Gospodarzem wieczoru był aktor Tomasz Schimscheiner, który w dość chaotyczny, ale dzięki temu zabawny sposób poprowadził koncert.

Na repertuar złożyły się kompozycje z różnych okresów twórczości artystki. Różnorodność okazała się wielką zaletą koncertu. Kontrastów bowiem nie brakowało. Od subtelnego i delikatnego Love Is A Loosing Game, przez smutne Just Friends, do energicznych i przyjemnych Tears Dry On Their Own oraz Me and Mr. Jones. Melancholię można było dostrzec w utworze Back To Black, który obok świetnego Rehab, stał się popisowym numerem Winehouse. Zatem przejmujące i emocjonalne utwory przeplatały się z pozytywnymi, wręcz tanecznymi melodiami. Wszystko było jednak uporządkowane, zwięzłe i nienudne.

Koncert określiłabym jako spójny, dopracowany i przede wszystkim stuprocentowo szczery, bo taka właśnie była twórczość Amy. W swojej muzyce dzieliła się przeżyciami bardzo osobistymi. Opowiadała o trudach dnia codziennego, niespełnionej miłości, alkoholizmie i narkotykach.

By tom.beetzFlickr: Amy Winehouse, CC BY 2.0, Link

Elementem łączącym Tribute to Amy z samą artystką poza jej piosenkami, była zdecydowanie stylistyka wykonania oraz oryginalna obsada instrumentalna – rozbudowana sekcja dęta, chórek towarzyszący, ale przede wszystkim charyzmatyczne wokalistki. Warto podkreślić, że wszystkie utwory nie brzmiałyby tak dobrze, gdyby nie zespół FOURS Collective i niepowtarzalne aranżacje przygotowane przez ich lidera, pianistę i kompozytora, Michała Salamona. Mieliśmy do czynienia przede wszystkim z dźwiękami soulowymi, podkręconymi nowoczesną produkcją, z domieszką rhythm and blues. Takie połączenie dało ciekawy efekt w postaci muzyki brzmiącej bardzo retro, a jednocześnie świeżo. Aranżacje odwzorowały oryginalność stylu i aurę artystki. Nie była to w żadnym wypadku próba doskonałego kopiowania. Zdolni wokaliści oraz muzycy wykonali utwory w zgodzie ze sobą, zachowując przy tym prawdziwy przekaz kompozycji. Dzięki temu w indywidualny sposób ukazali nam swoje interpretacje jej twórczości.

Organizatorom udało się odtworzyć niezwykły nastrój jaki otaczał piosenkarkę. Bez wątpienia byliśmy świadkami jednej z ciekawszych muzycznych inicjatyw. Koncert okazał się prawdziwą ucztą dla wszystkich, którzy kochają Amy, ale również dla tych, którzy lubią niekonwencjonalne wydarzenia.

Duch zmarłej 6 lat temu artystki zagościł na chwilę w Krakowie i dał do zrozumienia, że jej muzyka jest wciąż żywa i w dalszym ciągu może docierać do ludzi. Wielu utalentowanych muzyków żegna się z tym światem niespodziewanie i często tragicznie. Dzięki utworom, które pozostawiają po sobie, ich cząstka może być ciągle pośród nas.

Cracovia Danza „Śpiąca Królewna” – Teatr Variete

Balet Cracovia Danza opowiada historię królewny, którą dosięgła klątwa złej wróżki tańcem barokowym, w którym zespół się specjalizuje. A wszystko to do muzyki z epoki, pięknej i podziwianej. Śpiąca królewna jest znana na całym świecie. Jej nieśmiertelność zawdzięczamy autorowi opowiadania, ale także wielu innym twórcom, którzy adaptowali słynną bajkę na potrzeby teatru czy filmu.

Opowieść o królewnie, która spała sto lat czekając… stała się kanwą do stworzenia baletu przez wspaniałego kompozytora Piotra Czajkowskiego i doskonałego choreografa Mariusa Petipy. Cracovia Danza postanowiła Śpiącą królewnę odczytać na nowo, nie poprzez muzykę Czajkowskiego, lecz sięgając do czasów, gdy Charles Perrault, autor bajki, opublikował swoją Śpiącą królewnę, a więc do epoki baroku. Wysublimowana muzyka i francuska technika tańca barokowego w idealny sposób oddają ducha tamtych czasów.

W spektaklu można usłyszeć wybór utworów Jeana Baptisty Lully’ego i Jeana Pchilipa Rameau, wspaniałych kompozytorów tworzących zarówno muzykę dworską jak i baletową. To właśnie Lully, żyjący w czasach Charlesa Perrault, wyniósł muzykę i taniec na wyżyny, dając tym samym podwaliny dla baletu klasycznego. Choreografia spektaklu oparta na krokach z traktatów z epoki uzupełniona została o elementy współczesnych technik tańca. Zabieg ten pozwala nie tylko na tak pożądaną przez widzów historyczną poprawność, ale także na swobodną wypowiedź artystyczną. Nie brak w tym przedstawieniu scen, w których króluje dostojny menuet i niepokojący kontredans, by zaraz potem zaskoczyć nas fantazyjnym tańcem z parasolkami czy przejażdżką karocą.

Śpiąca królewna
14 czerwca 2017, godz. 17, Krakowski Teatr Variete
W ramach cyklu Cracovia Danza: dla tańca

SCENARIUSZ: DARIUSZ BROJEK, KRZYSZTOF ANTKOWIAK
INSCENIZACJA I CHOREOGRAFIA: DARIUSZ BROJEK
ASYSTENT CHOREOGRAFA: KRZYSZTOF ANTKOWIAK
KOSTIUMY: BOŻENA PĘDZIWIATR

PREMIERA:
25 stycznia 2017, Kraków, Krakowski Teatr Variete

 

źródło informacji:
Informacja prasowa organizatora, foto: Ilja Van de Pavert | dokładamy wszelkich starań aby szanować prywatność i prawa autorskie. Jeśli jednak nasza publikacja narusza czyjeś prawa, prosimy o informację – treść zostanie bezzwłocznie usunięta.